وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حل مساله موادمخدر در گروی بهره‌گیری از تجارب و همکاری‌های منطقه‌ای است گفت: کشور ما حداکثر اهتمام خود را در جهت حمایت از ابتکار سه جانبه و تقویت مرکز برنامه‌ریزی مشترک (JPC) به کار بسته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، مصطفی محمدنجار در افتتاحیه چهارمین اجلاس وزرای مبارزه با موادمخدر کشورهای ابتکار سه جانبه گفت: بیش از سه سال است که از آغاز شکل‌گیری ابتکار سه جانبه می‌گذرد، در سال 2007 میلادی فقط چند دلیل برای این ابتکار وجود داشت، ولی امروز با توجه به تحولات کشت و تولید موادمخدر، مداخله معطوف به افزایش قیمت آن، تغییرات مسیر قاچاق، شکل‌گیری مناطق جدید مصرف و شتاب‌گیری مصرف‌کنندگان و کشورهای در مسیر ترانزیت، تقویت این نهاد موفق منطقه‌ای ضرورتی غیر قابل انکار است و باید جز اولین اولویت‌های همکاری‌های منطقه‌ای قرار بگیرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد بر اینکه حل مساله موادمخدر با توجه به موقعیت جغرافیایی سه کشور و قرار داشتن آنها در کنون خطر، در گروی بهره‌گیری از تجارب و همکاری‌های منطقه‌ای است و کشور ما حداکثر اهتمام خود را در جهت حمایت از ابتکار سه جانبه و تقویت مرکز برنامه‌ریزی مشترک (جی.پی.سی) به کار بسته است.

محمدنجار در ادامه، استقرار افسر رابط دایمی جمهوری اسلامی ایران در مرکز جی .پی .سی و تلاش برای استقرار افسران رابط دایمی پاکستان و افغانستان در این مرکز، ایجاد دفاتر مرزی، طراحی و انجام عملیات‌های مشترک و همزمان و همچنین همکاری مشترک در زمینه تجهیزات مخابراتی را از مهم‌ترین اقدام‌های دفتر جی .پی.سی عنوان کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه نیل به اهداف اثربخش و متناسب با چالش‌های فرارو نیازمند تحقق شرایط خاص است، اظهار داشت: تقویت ساختارهای تشکیلاتی موجود و حمایت از طرح‌های معطوف به اثربخشی عملیات و تقویت زیرساخت‌های میدانی و تامین نیازهای فنی و مالی آنها، فراهم آوردن ساز و کار تبادل اطلاعات به‌موقع از طریق دفتر جی .پی .سی، تلاش برای انجام عملیات‌های همزمان و مشترک با هدف ضربه زدن به باندهای اصلی و بین‌المللی قاچاق موادمخدر از مهمترین شرایطی است که می‌توان به مبارزه جدی و موفقیت‌آمیز با اشرار و قاچاقچیان موادمخدر امیدوار بود.

ایران برای مقابله با موادمخدر سالانه 77 میلیون دلار هزینه می‌کند

همچنین پیش از آغاز این اجلاس محمدنجار در دیدار با معاون دبیرکل و مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل متحد با بیان اینکه ایران برای انسداد مرزها تاکنون هشت میلیون دلار هزینه کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با موادمخدر هر ساله 77 میلیون دلار برای مقابله با عرضه، کاهش تقاضا، درمان ، پیشگیری و بازتوانی هزینه می‌کند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به تلاش‌های مستمر و پیگیر ایران برای مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر و اشرار مسلح مرزی افزود: سه هزار شهید و 11 هزار زخمی حاصل مبارزه جدی جمهوری اسلامی ایران با قاچاقچیان موادمخدر است.

محمدنجار اظهار داشت: شاید هزینه‌های مادی قابل تحمل یا قابل جبران باشد اما شهادت و زخمی شدن شمار زیادی از نیروهای انتظامی ایران در امر مبارزه با موادمخدر هیچگاه ترمیم نخواهد شد.

وی تولید و قاچاق موادمخدر را معضلی جهانی و انسانی توصیف کرد و افزود: مبارزه با موادمخدر باید فارق از هرگونه ملاحظات سیاسی باشد تا مصونیتی برای آحاد جامعه بشری انجام شود.

محمنجار تصریح کرد: متاسفانه اعتبارات مالی و فنی طرح‌ها و کمک‌های بین‌المللی با اقدام‌ها و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران تناسبی ندارد و ضروری است این کمک‌ها افزایش یابد.

وی تاکید کرد: با توجه به حجم فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران، از دفتر اجرایی مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل توقع داریم تا از نیروهای کیفی و متخصص ما در رده های مدیریتی و کارشناسی ما استفاده کند.

معاون دبیرکل و مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل متحد نیز از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با قاچاق موادمخدر تقدیر کرد و گفت: تاکنون موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، وظایف ما را نسبت به همکاری و هماهنگی با این کشور برای ادامه راه افزایش داده است.

فدودف تصریح کرد: مسایل و مشکلات ایران در مرزها باید مورد توجه واقع شود و امیدوارم با سفر به تهران، نیازها و امکانات مورد نیاز برای مبارزه با قاچاق موادمخدر تامین شود.

جمهوری اسلامی ایران با 20 کشور دنیا در زمینه مبارزه با مواد مخدر، تبادل اطلاعات دارد

همچنین محمدنجار به همراه وزرای مبارزه با موادمخدر افغانستان و پاکستان و معاون دبیرکل و مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل متحد از ستاد مبارزه با موادمخدر پاکستان در شهر راولپندی بازدید کرد.

وی در این بازدید با ژنرال شکیل حسین -رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر پاکستان- و ضرار احمد مقبل -وزیر مبارزه با موادمخدر افغانستان دیدار و گفت و گو کرد و در دیدار با ژنرال شکیل حسین به چهارمین اجلاس وزرای مبارزه با موادمخدر کشورهای ابتکار سه جانبه در اسلام آباد اشاره و تاکید کرد که باید توافق ها خیلی زود عملیاتی شوند.

دبیر کل ستاد مواد مخدر افزود: مساله ترانزیت موادمخدر و همچنین جلوگیری از پیش‌سازها (تارست) از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید سه کشور به آن توجه کنند.

محمدنجار با بیان اینکه ایران هم‌اکنون با 20 کشور دنیا در زمینه مبارزه با موادمخدر، تبادل اطلاعات دارد گفت: تبادل اطلاعات و انجام عملیات‌های مشترک و همزمان مهمت‌رین ضرورت همکاری‌های سه جانبه است.

وی تصریح کرد: حمایت‌های نهادهای منطقه‌ای و جهانی برای مبارزه با قاچاق موادمخدر و همچنین حمایت‌های حقوقی بهترین ابزار برای مبارزه جدی با این معضل است.

ژنرال شکیل حسین، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر پاکستان نیز ضمن تشریح اقدام‌های پاکستان در مبارزه با موادمخدر، از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با اشرار و قاچاقچیان در مرز مشترک تشکر کرد.

همچنین محمدنجار در دیدار با ضرار احمد مقبل وزیر مبارزه با موادمخدر افغانستان گفت: روزآمد شدن اطلاعات و تسریع در مبادله دوسویه با هدف انجام عملیات‌های هدفمند مبتنی بر اطلاعات ضروری است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای ارایه کمک‌های لازم به افغانستان در جهت مقابله اصولی با کشت و تولید موادمخدر در این کشور، معیشت جایگزین، آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی به‌منظور جلوگیری از ابتلا به موادمخدر آمادگی کامل دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =