بودجه دفاعی کشور در طول برنامه پنجم به یکی از مواد چالش برانگیز در پایان جلسه علنی امروز مجلس بدل شد.

به گزارش خبرآنلاین، اگرچه دولت در ماده 175 لایحه برنامه پنجم اصلا اشاره‎ای به بودجه دفاعی کشور نکرده بود، اما کمیسیون امنیت ملی با ارائه پیشنهادی الحاقی خواستار افزایش سهم بخش دفاع از GDP به 5/4 درصد به نحوی که سهم تجهیز و توسعه از کل بودجه نیروهای مصلح به پنجاه درصد افزایش یابد تاکید شده بود.

بی‏توجهی دولت به این موضوع سبب شد که جواد جهانگیرزاده تدابیر دولت در حوزه دفاعی را «به درد نخور» بخواند و پس از آنکه پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی به دلیل جلسه روز گذشته رئیس این کمیسیون با وزیر دفاع و معاون رئیس جمهور از دستور کار خارج شد؛ انتقاد دو تن از دیگر اعضای این کمیسیون برانگیخته شد که نسبت به عدم افزایش بودجه دفاعی کشور نگران بودند.

حسین نقوی حسینی نماینده ورامین با تاکید بر اهمیت پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مبنی بر افزایش سهم بخش دفاعی از GDP به 5/4 درصد گفت: بخش دفاعی کشور از بخشهای مهم کشور است و در شرایطی که جمهوری اسلامی مورد تهدید همه جانبه از سوی دشمنان است تقویت امور دفاعی کشور یک امر ضروری است.

اسماعیل کوثری نماینده تهران با مقایسه بودجه دفاعی و صنعتی کشور گفت: در 10 سال گذشته برای صنعت کشور یک اعتباری در حدود 121 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده و این در حالی است که برای بودجه دفاعی فقط 800 میلیارد تومان در این 10 سال بودجه اختصاص یافته است.

وی با اشاره به بودجه دفاعی محدود کشور در دوران دفاع مقدس ادامه داد: اگر ما 8 سال با مبلغ بسیار بسیار پایین دفاع مقدس کرده و این کار بزرگ را انجام داده و نگذاشتیم حتی یک وجب از خاک کشورمان در اختیار دشمن باقی بماند، برای آینده هم باید همین جوری بی برنامه باشیم یا اینکه برنامه ریزی کرده و بودجه برای امر دفاعی در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه «اگر ما الان برای امور دفاعی بودجه در نظر نگیریم فردا دیر است»، خواستار بازگشت دوباره پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی به دستور کار مجلس شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =