امیر نایف بن عبدالعزیز با متعب بن عبدالله فرزند پادشاه عربستان برای رسیدن به تخت سلطنت رقابت شدیدی را آغاز کرده است.

در حالی که پادشاه عربستان برای در مان در نیویورک به سر می‌برد، در ریاض و در میان شاهزاده‌های عربستانی طوفانی به پا است. به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود، به محض بازگشت پادشاه از امریکا موجی از تغییرات در این کشور به وجود آید.

به گزارش میدل ایست آن لاین، بازداشت 149 نفر از افراد مظنون به همکاری با القاعده که به ادعای وزارت کشور نقشه ترور شاهزادگان عربستانی را کشیده بودند، در حقیقت مانوری از سوی امیر نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور عربستان است تا به همه بگوید اوست که امنیت کشور را تامین می‌کند و اجازه نمی‌دهد کشور به بحران کشیده شود. مضافا بر این که به اعتقاد تحلیلگران در حقیقت دورخیزی برای رسیدن به تخت پادشاهی عربستان نیز محسوب می‌شود.

پس از سفر پادشاه عربستان به نیویورک رقابت برای جانشینی او و رسیدن به منصب ولیعهدی این کشور شدت بیشتری به خود گرفته است. به خصوص این که سلطان بن عبدالعزیز نیز بیمار است و لاجرم کسی دیگر باید برای جانشینی او تعیین شود.

امیر نایف از نسل سوم خاندان عبدالعزیز محسوب می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که پس از بازگشت پادشاه به عنوان ولیعهد جدید عربستان انتخاب شود.

از سویی ترکی بن عبدالعزیز برادر کوچک مناف نیز که نزدیک به 30 سال در قاهره بوده، به عربستان بازگشته و قصد دارد جایگاه برادر بزرگ‌تر برای رسیدن به ولیعهدی و پس از آن پادشاهی را تقویت کند. او بی‌محابا در قاهره در دیدار با سران مصر گفته است که اوست که نقش کلیدی در به پادشاهی رساندن چهره‌ها بازی می‌کند. در همین رابطه گفته می‌شود، امیر سلمان بن عبدالعزیز، امیر ریاض نیز به جمع حامیان ولیعهدی امیر نایف پیوسته است.

رسانه‌های عربی بر این باورند که اعلام خبر دستگیری اعضای القاعده که موج خبری گسترده‌ای در عربستان و رسانه‌های عربی داشته بیشتر جنبه تبلیغاتی به نفع مناف دارد چرا که بسیاری از آنها 8 ماه پیش بازداشت شده‌اند.

در این میان پادشاه عربستان پسرش متعب را به سمت فرمانده گارد ملی که دومین پست نظامی کشور محسوب می‌شود و نائب اول  شورای وزیران منصوب کرده تا بر خلاف انتظار طرفداران مناف رسیدن به خواسته‌هایشان چندان هم آسان نباشد. چرا که به گفته عده‌ای این حرکت می‌تواند زمینه‌های رسیدن او به ولیعهدی و متعاقب آن پادشاهی را فراهم کند. از سویی او طرفدار اصلاحات در کشور است که به نوعی تایید دیدگاه‌های پدرش محسوب می‌شود.

مناف از چهره‌های محافظه‌کار خانواده سلطنتی عربستان است که با هر گونه گشایش، اصلاح و تغییر در امور جاری مملکت مخالف است و مورد حمایت اصولگرایان عربستانی نیز قرار دارد.

در همین رابطه تغییرات شگرفی در شرف وقوع است. بنا به گزارش‌ها به زودی و پس از بازگشت پادشاه از نیویورک، خالد الفیصل امیر منطقه مکه مکرمه خواهد شد، وزیر دفاع به خالد بن سلطان، پسر ولیعهد و وزیر دفاع فعلی خواهد رسید و ترکی فیصل نیز جانشین سعود الفیصل وزیر امور خارجه خواهد شد. خالد الفیصل نیز به عنوان نائب دوم نخست‌وزیر که در حال حاضر در اختیار نایف است، منصوب خواهد شد. محمد بن نایف هم وزیر کشور خواهد شد و بندر بن سلطان نیز به منصب ریاست سازمان امنیت عربستان خواهد رسید./162/س

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
    0 0
    تاانگليس كدام پسندد.آنچنان كه مهدي خان رفسنجاني راپسنديده اند.
  • بدون نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۸
    0 0
    سلام باید دیگه عربستان از پادشاهی خارج شود
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۸
    0 0
    گند زديد با اين خبر نوشتن و خبر ترجمه كردنتان... واقعا که