رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: از ابهامات نگرانی زا باید دوری کنیم.

محمد نهاوندیان صبح روز دوشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به سؤالی در مورد این که آیا کند شدن اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در جامعه ایجاد اضطراب نمی‌کند، اظهار داشت: اضطراب به اجرای موفق این طرح کمک نمی‌کند و این طرح در فضای آرامش می‌تواند توفیق داشته باشد.

وی افزود: در هنگام طرح قانون در مجلس مساله تعیین شیب اجرا مطرح بود که آیا باید به تدریج صورت گیرد یا ناگهانی؛ اجرای این طرح در ظرف پنج سال با شیب ملایم برای مدیریت تمام تبعات به تصویب رسید. منتها در زمان طرح موضوع در قانون بودجه 89 مجلس برای باز بودن دست دولت در اجرا شکل کار را در اختیار دولت قرار داد که در حد 20درصد یکسال از پنج سال به شیوه‌ای که مناسب می‌داند را عمل کند

نهاوندیان تصریح کرد: تلاش‌ها در نهادهای مسئول صورت گرفته اما اطلاع رسانی نسبت به موضوع به بخش مصرف کننده و تولید کننده باید شفاف باشد.

وی با توجه به ضرورت تدریجی بودن اجرا و این واقعیت که بخش تولید تنها 30 درصد انرژی را مصرف می‌کند، اظهار کرد: اجرای طرح در بخش صنعت را به بخش دوم طرح موکول کردند تا به این صورت نگرانی نسبت به گرانی برخی کالاها برطرف شود. بحث ما در مورد گاز و برق است اگر در این مورد که کنترل هم دارد به مرحله دوم اجرای طرح موکول کنیم پس از تثبیت مصرف خانگی می‌توان قانون را در بخش تولید اجرا کرد.

وی گفت: در تولید به دنبال بهره‌وری سوخت هستیم که باتاخیر تکنولوژی صورت می‌گیرد و تغییر تکنولوژی زمان‌بر است؛ اگر تسهیلات به واحدهای تولیدی داده شود و کارخانه‌ها این کار را انجام دهند مصرف سوخت کمتر می‌شود و شاید افزایش هزینه انرژی در بخش تولید نداشته باشیم و قیمت تمام شده افزایش نیابد.

محمد نهاوندیان در واکنش به سوال خبرنگار مهر درباره تعطیلی روزهای آینده پایتخت به دلیل آلودگی هوا گفت: به نظر می رسد اگر فردی پیدا شود که خسارت این تعطیلات را به تولیدکنندگان نیز بپردازد، تولیدکنندگان نیز واحدهای خود را تعطیل می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: علیرغم اینکه دولت روزهایی از هفته را تعطیل اعلام می کند، اما چک، سفته و بدهی های بانکی تولیدکنندگان، با روند قبلی کنتور می اندازد، بنابراین اگرچه تعطیلی مترقبه، تولید را تعطیل می کند؛ ولی هزینه‌ها را تعطیل نمی کند.

وی در پاسخ به این سئوال که قرار نیست اتاق با بانک مرکزی در خصوص بخشودگی جرایم به دلیل روزهای تعطیل، مذاکره ای داشته باشد؟ گفت: این حرف بسیار منطقی است که روزهایی را که دولت تعطیل می کند، در واقع هزینه های بانکی و جرایم همچون گذشته به تولید تعلق می گیرد، بنابراین باید چنین مواردی را نیز جزء هزینه های تعطیل به حساب آورد.

محمد نهاوندیان در مورد انتخابات اسفندماه اتاق‌های بازرگانی کل کشور نیز گفت: اگر در انتخابات اتاق جنبه سیاسی بر جنبه اقتصادی غلبه کند، بخش خصوصی و اقتصاد کشور ضرر می‌کند و از اهداف بخش خصوصی دور می‌شویم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: سیاسی کردن انتخابات اتاق بازرگانی به اقتصاد ضربه می زند.

وی با طرح این پرسش که آیا در انتخابات اتاق نیازمند شگردهای سیاسی هستیم و آیا پرداختن به حاشیه‌ها برای توجه به متن کمک می‌کند، اظهار داشت: رأی دهنده به اتاق فعالان اقتصادی هستند و باید توجه داشته باشیم که وظیفه اتاق مشورت دادن است و تجمیع فکر اقتصادی لذا نباید در اتاق صحنه‌آرایی‌های شبه‌ سیاسی شکل بگیرد.

وی با تأکید بر این موضوع که انتخابات اتاق بازرگانی نیاز به تبلیغات ندارد و باید روند طبیعی خود را طی کند، گفت: ورود عوامل مصنوعی در انتخابات حتما به اهداف بخش خصوصی ضرر می‌رساند لذا باید نگاهمان به اتاق به عنوان معرفی توانمندی‌های بخش خصوصی باشد چرا که بخش خصوصی به دنبال یک فرصت قانونی منظم برای گفت‌وگو است و به دنبال جایگاه حاکمیت نیست. ما دنبال مصوبه، تصویب و الزام نیستیم به دنبال فهم مشترک هستیم.

نهاوندیان همچنین با این پرسش مواجه شد که موضع بخش خصوصی نسبت به تغییر رئیس کل سازمان توسعه تجارت چیست؟ وی در پاسخ اظهار داشت: بخش خصوصی انتظار ثبات سیاست‌ها و ثبات مسئولیت‌ها را دارد چرا که تغییر مکرر مسئولان بهره‌وری ما را کاهش می‌دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 112156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =