مهرزاد دانش در وبلاگش نوشته است:

 آن طور که از اخبار رسانه ها برمی آید، چهره بزرگانی همچون حضرت عباس در مختارنامه در قالب حضور بازیگری عینی نشان داده می شوند. این ایده اخیرا از سوی برخی صاحب نظران مورد اعتراض قرار گرفته است و آن را نوعی بی حرمتی به آن جناب می‌انگارند. این واکنش ها اگرچه به پشتوانه حمیت و غیرتی دینی شکل گرفته است، اما ای کاش توأم با حسن توجه بیش تری به موضوع مورد بحث بود. حضرت عباس در عین علو مقام و مرتبتی که داشتند، به هر روی واجد مقام نبوت که نبودند؛ بودند؟ چگونه است که در سیما و سینمای ما نمایش چهره بازیگران نقش های پیامبران همچون حضرات یوسف و ایوب و یعقوب و سلیمان و حتی پیامبران اولوالعزمی مانند حضرات ابراهیم و مسیح جائز شمرده شده است و برخی بزرگان صاحب نظر درباره آن ها حساسیتی ندارند، اما در باب جناب ابوالفضل ماجرا نوع دیگری نگریسته می شود؟ امیدوارم پاره ای از روایات اغراقی در این باره مطمح نظر قرار نگیرد که حاصل منتج از آن بیش از آن که ارتقای مقام حضرت عباس را برساند، تخفیف و سبک شمردن مقام انبیاء را تداعی می کند. برخی علمای شیعه به حکم برخی آیات و روایات درست است که مقام امامت را بالاتر بر مقام نبوت دانسته اند ( بر حسب آیاتی مانند انی جاعلک للناس اماما) ، اما دیگر قرار نیست که برادران و یاران امامان هم فوق بر انبیاء باشند.

نکته دیگری که برخی به عنوان ایراد به نمایش بازیگر نقش آن جناب می گیرند، برمی گردد به ممنوعیتی که از چند سال پیش نسبت به پرتره ها و شمایل های ائمه و سایر بزرگان دین در مراسم آیینی اعمال شده است و چنین می گویند که اگر آن شمایل حرام است چرا حالا نباید نوع سینمایی و تلویزیونی اش حرام باشد. این قیاسی مع الفارق است. اکثر آن تابلوها و نقاشی ها چنان درآمیخته به برخی نمودهای سطحی بودند که لاجرم آن واکنش درست را از جانب حاکمیت به دنبال داشت. به عنوان مثال چشم و ابرویی که برای حضرت عباس ترسیم می شد، بی شباهت به نگاه های خمار مستانه تابلوهای کلیشه ای عاشقانه از دیوان حافظ و رباعیات خیام نبود و بیش از آن که مقام معنوی و اخلاقی آن بزرگوار را برساند، نکات نه چندان درخور شأن ایشان را متبادر می کرد. اما مگر قرار است در مختارنامه هم چنین رویکردی اتخاذ شود؟ سابقه داود میرباقری نشان داده است که او توجه زیادی در حفظ و بلکه تبیین مقام محترم بزرگان دین دارد و چنین نگاه های سطحی ای تناسبی با پیشینه فعالیت های هنری او در این باره ندارد. ای کاش لااقل برخی صاحب نظران که حکم به حرمت چنین موضعی داده اند ، قبل از آن می خواستند تا تمهیدی فراهم آید تا بخش های مزبور به رویت ایشان برسد و آن گاه اگر فضایی دور از شأن حضرتش حس می شد دست به صدور فتوا می زدند.می دانیم به لحاظ فقهی چنین مسأله ای قبل از آن که تبیین حکم باشد، تشخیص مصداق است و صدالبته مصداق نیز با رویت و اطمینان و ادراک تشخیص داده می شود و نه با حدس و احتمال و گمان.

نهضت امام حسین(ع) بزرگ ترین تراژدی در کتاب پرورق تاریخ اسلام است و شاه بیت این حماسه تراژیک، حضور شورانگیز حضرت ابوالفضل است. تا به حال با شنیدن روایت این همه عشق و ایثار و بزرگ منشی و تواضع، اشک شوق و حسرت می ریختیم و بر مصائب حضرتش می گریستیم؛ اجازه دهید این یک بار از لا به لای دیدگان اشک بارمان، تصویر آن حماسه و مصیبت را به نظاره بنشینیم. این فرصت را که می تواند حس عمیق مذهبی و انسانی در فطرت مان شکل دهد، از ما دریغ نفرمایید.

متن کامل یادداشت مهرزاد دانش را اینجا بخوانید. ک

کد خبر 112799

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    3 1
    خجالت آوره اگربخوان تصویر ایشونو نشون بدهند لطفا این صداوسیما که همه حرمتها و مقدساتوزیر پاگذاشته اینقدر گستاخی نکنه .
  • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    1 0
    من نویسنده این مطلب را نمی شناسم. تیتر خبر جذبم کرد که فاجعه است. اصراری کودکانه در چیزی که نه فقط فایده ای در بر ندارد بلکه بنا بر همان روایات به قول آقا افراطی غلط هم هست. اصلا ایشان ابتدا بفرمایند روایت افراطی یعنی چه؟ یک روایت یا از جانب معصوم هست یا نیست دیگر بقیه اش که افراطی است یا نه به بی عقلی یا با عقلی ما بر می گردد. یعنی بفهمیم که چدر مطابق میلمان اهل بیتی می شویم. متاسفم که این مطلب را گذاشتید روی سایت
  • کریم IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    4 0
    به نام خدا باسلام به نظر بنده اگر چهره هر شخصی را به جای چهره حضرت عباس جایگزین نمایند ابهت آن حضرت درفیلم در نظر بینندگان افت خواهد کرد.
  • nashenaas!!!a GB ۱۲:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    0 0
    من نویسنده این مطلب را نمی شناسم. با این حال سوالی که دارم این است که خبرگزاری محترمی مثل شما چرا باید این مطالب را آن هم با چنین تیتر تاسف آوری منعکس کند. شما می خواهید از دیدن وقایع روز عاشورا محروم نشوید؟ این به چه معنا است؟ تقدس مفاهیم و شخصیت های به واقع مقدس و والا مقام را نشکنیم.
  • ابولفضل IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    0 0
    تمامي مشكلات ريز و درشت مملكت برطرف شده و تنها مشكلمان پخش يا عدم پخش تصوير آقا ابوالفضل است . تو را به ابولفضل دست از اين كارهايتان برداريد و به فكر مشكلات مردم باشيد
  • ناشناس IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    1 0
    مگر خود حضرت عباس میخواد تو سریال بازی کنه که میگی مارو از دیدن چهره ایشان محروم نکنید خدا عقلت بده
  • بدون نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    0 0
    خواهش میکنم ما رو از دیدن شاهکار میرباقری محروم نکنید..مطمئنا نتیجه خوبی خواهد داشت
  • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    0 0
    با آقای دانش موافقم. اگر چهره دیده نشود وقایع به طور کامل نشان داده نمیشود. ای کاش ...
  • بدون نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    1 0
    نشان دادن تصویر درست نیست
  • اشکان IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    0 0
    میرباقری کار خودشو خوب بلده میدونه چیکار میکنه به نظر من هم مشکلی پیش نمیاد نشون بدن
  • ARIO IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    0 0
    مگه چهره حضرت یوسف نشون دادن از عضمتش کم شد؟برعکس زیاد شد این قدر افراطی به قضیه نگاه نکنید همه حضرت ابولفضل دوست دارن قرار نیست با نششون دادن چهره اون حضرت از بزرگیش نزد مردم کم بشه
  • بدون نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    0 0
    باسلام به نظر من شخصیتی که نقش آقا را بازی میکنند فقط آخرین بازیش باشه یعنی فردا در یک سریال دیگه بازی نکنه که چهرش فذق کنه مثل حضرت یوسف در ضمن طوری گریم بشه که شناخته نشه خواهشا چاپ شود
  • ممقانی IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    1 0
    تصویر زیبایی که از حضرت عباس ( ع ) در ذهن این مردم دیندار و عاشق آن حضرت وجود دارد مطمئنا با نشان داده چهره آن حضرت نزول خواهد کرد بخصوص اینکه این هنرمند نیز در آینده در نقشهایی بازی خواهد کرد که کاملا با این کاراکتر متناقض خواهد بود که حق طبیعی این بازیگر است . بهتره یا چهره نشان داده نشود و یا لااقل چهره ایشان با حالت نورانی مجسم شود.
  • محمد عمر صالحی GB ۱۵:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    0 0
    گستاخی که نیست.مگه چه عیبی داره؟؟ حالا بعدشم چطور نشان دادن چهره پیامبر های بنی اسرائیل گستاخی نیست،ولی نشون دادن چهره حضرت ابوالفضل(ع) گستاخیه؟ ولی اینکه اون بابا هم میگه ما رو محروم نکنید،ببخشید ها:ولی چرت گفته!!! مگه میخوایی دخیل ببندی یا میخوایی پارچه متبرک کنی که میگی ما رو محروم نکنید؟ حالا نشون هم ندادند مسئله ای نیست. ولی آدم افراطی نباشه خوبه. یا علی(ص) مدد
  • محمد لايقي IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    0 0
    كساني كه به آقاي دانش ايراد گرفته اند كه چرا گفته ما را از ديدن چهره حضرت عباس محروم نكنيد، ايشان اصلا چنين جمله اي را در متن خود نياورده است.آقاي دانش خودش منتقد فيلم است و مي داند فرق چهره حضرت عباس با چهره بازيگرش چيست.اين تيتر را خود بچه هاي خبرآنلاين گذاشته اند و ربطي به نويسنده مطلب ندارد.
  • بدون نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    0 0
    عجب حرف چرتی چون چهره مسیح رو نشون دادند چهره حضرت عباس هم نشون بدهند ضمنا بازیگر نقش حضرت یوسف حرمت این نقش رو با نقش های بعدیش نگه نداشت نباید گذاشت این اتفاق در مورد حضرت عباس که از مقدسین شیعه است بیافته
  • بدون نام IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    0 0
    آنچه از فیلمها در یادها می ماند کدامست؟نقشها یا بازیگرانشان.
  • بدون نام US ۲۰:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
    0 0
    قسمت عاشورا رو هفته پیش نشون دادن!! پس چطوری میخوان چهره حضرت رو نمایش بدن ؟؟!!!وقتی دیگه حضرت عباس روز عاشورا شهید شدن؟؟؟
  • sArA IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
    0 0
    همه اونایی که با دیدن چهره حضرت عباس اعتقادشون نزول میکنه همون بهتر که نزول کنه. معلوم میشه که اعتقاداتشون سست بوده
  • دلسوز IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
    0 0
    با ان فیلمهای ضعیف شان حضرت ابراهیم و عیسی راپائین اوردند لطفا این کار را با حضرت عباس که برای مردم اسطوره هستند نکنند اگر اینطوری پیش بروند تا چند وقت دیگه چهره معصومین را هم نشان میدهند
  • مجتبي صفارنژاد IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
    0 0
    من با آقاي دانش موافقم. مگر وقتي آنتوني كويين در فيلم محمدرسول الله نقش حمزه سيد الشهدا را بازي كرد ما به ياد نقش هاي ديگر اين بازيگر افتاديم؟ضمن اين كه منظور آقاي دانش از روايت هاي افراطي احاديث جعلي اي است كه غاليان در ستايش مقام بزرگان شيعه ساخته اند.چرا مطلب به اين ياده اي را اين قدر مي پيچانيد؟
  • علیرضا IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۵
    0 1
    با نشون دادن تصویر حضرت ابوالفضل (ع) بی حرمتی به دین است مقام حضرت ابوالفضل از حضرت یوسف ابراهیم حمزه عمو ÷یابر خیلی بالتر
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۵
    0 0
    آقا این حرفها چیه!چون اون آقا نقش یوسف رو بازی کرد،دیگه حق نداره ژانرهای دیگه بازی کنه؟
  • فدای حضرت عباس IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۶
    0 0
    اسلام به عشق قمر بنی هاشم زنده است نشان دادن چهره شخصیتی که شاهکار خلقت است بی حرمتی به فاطمه ع است
  • سعید عبداللهی IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
    0 0
    از نظر بعد سینمایی اشکالی نداره،اما به تصویر کشیدن شخصیتهایی با این عظمت مثل حضرت عباس علیه السلام که توی جامعه احترامشون مثال زدنی هست باعث میشه من بعد افکار مردم با شنیدن نام حضرت چهره ای که در مختار نامه دیدن رو بیاد بیارن،همانطور که الان با شنیدن نام یوسف و ابراهیم علیهما سلام -ناخوداگاه-چهره ی مصطفی زمانی و دکترصادقی در ذهنشون تداعی میشه.بهتره بگذاریم مردم چهره ی ایشون رو هم مثل شخصیت والاشون دست نیافتنی بدونن.
  • عاشق اهل بیت IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
    0 0
    حضرت عباس(ع) اقای بزرگواریست.بانشان دادن چهره ی ان بزرگوار دید مردم نسبت به چهره ی او عوض شده ولی شان اقا را پایین نمیاورد.او قمر بنی هاشم است وقمر یعنی ماه.یعنی اقا چنان چهره ی زیبایی داشتندکه مانند ماه شب چهارده بوده اند و این انصاف نیست که با نشان دادن چهره ی یک بازیگر عادی شان چهره ی او را پایین بیاوریم
  • احسان IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۹
    0 0
    حضرت عباس با اين چيزها ابهتش افت نمي كنه و اگر افت كرد بخاطر ايمان ضعيف ما نسبت به ايشونه اصل رو رها كرديد فرع رو گرفتيد به نظر من بايد نشون بدن
  • ایرانی IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۶
    1 0
    همه ما اصل کار حضرت ابوالفضل را رهاکرده ودنبال فرع رفتیم (قد رشید چهره نورانی چشمان ...)اصلا چه فرقی میکند چهره رانشان بدهندیاندهند.مهم عشق به ولایت حسین (ع)ووفاداری وکناربرادربودن درمرحله تصمیم بود که قمربنی هاشم انجام دادودردل شیعه وغیرشیعه ودرتاریخ ماندگارشد.هرکسی ازظن خود شدیارمن.بی احترامی به ائمه دروغ گفتن به یکدیگر ازطلوع خورشید تا نیمه شب به خود خانواده ومردم است .حق همدیگر رابراحتی پایمال کردن است .خوارج بودن و....نه نشان دادن چهره یک بازیگر بعنوان یکی از یاران دشت کربلا

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین