کم‌شمار نیستند دانشجویان ایرانی ناراضی از شرایط تحصیل در این سرزمین گرمسیری.

سام خسروی‌فرد: حکایت دانشگاه‌های مالزی مفصل است. برای معرفی کامل آنها و شرایط‌شان کتابی پرصفحه لازم است؛ مثنوی 70 من کاغذ. می‌گویند زیبایی در چشم بیننده است و هر کسی برداشت و قرائت شخصی خود را از موضوعی واحد دارد. با این حال کم‌شمار نیستند دانشجویان ایرانی ناراضی از شرایط تحصیل در این سرزمین گرمسیری. بسیاری از این ناراضیان وضعیت تحصیلی ایران را با مالزی مقایسه نمی‌کنند بلکه مبنا و معیارشان شرایطی است که برای دانشجویان چند دوره قبل‌تر فراهم بوده و معتقدند اینک از آن تسهیلات دست کم برای دانشجویان خارجی خبری نیست؛ تسهیلاتی نظیریه بورس تحصیلی یا کمک هزینه برای انجام تحقیقات میدانی و آزمایشگاهی.

 در چنین شرایطی هفته‌ای نیست که خبری درباره این مراکز آموزشی منتشر نشود، خبرهایی که تعدادی از آنها نگرانی و ولوله به جان ایرانیان می‌اندازد.

یکی از آخرین اخبار در این ارتباط رد صلاحیت مقطع کارشناسی دانشگاه‌هاست. به جز سه دانشگاه مدرک لیسانس بقیه مراکز آموزش عالی مالزی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری رد صلاحیت شد. در واقع این تصمیم پس از آن اتخاد و ابلاغ شد که عزیزالله معماریانی رایزن علمی سفارت جمهوری اسلامی در مالزی (و جنوب شرق آسیا) مدارکی را درباره دانشگاه‌های این کشور به ایران و وزراتخانه مربوط فرستاد.

در همین ارتباط جمعی از دانشجویان یکی از دانشگاه‌‌های مالزی با نام ام‌ام‌یو در نامه‌ای سرگشاده که در رسانه‌های فارسی‌زبان اینترنتی منتشر شده نسبت به این اقدام وزرات علوم اعتراض کردند. در این نامه آمده است: «به اطلاع می‌رساند که اعلام نتایج بررسی مجدد دانشگاه‌های مالزی در مورخ 19/8/89 در سایت وزارت محترم علوم تحقیقات و فن آوری ایران و تایید 17 دانشگاه مورد تایید وزارت علوم که با حذف مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های مالزی همراه بوده، باعث ایجاد مشکلات متعددی در بین دانشجویان مقطع کارشناسی در کشور مالزی شده است. این حرکت که به پشتوانه تحلیل وجود بیش از 200 هزار ظرفیت آزاد در کشور ایران در این مقطع صورت پذیرفته موجب بروز یاس و ناامیدی در برابر مسائل موجود در آینده گردیده (چرا که وقتی می‌توان یک شبه کل مقطع تحصیلی یک کشور را حذف کرد و از اعتبار خارج نمود چه تضمینی وجود دارد که پس از پایان دوره تحصیل دانشجویان این مقطع در اقدامی مشابه با وضعیت فعلی هرگونه جذب و اشتغال به خدمت این قشر ضعیف را با مشکل مواجه نکرد!!»

این نامه می‌افزاید: «برخی از خانواده‌هایی که مادر یا پدر خانواده در حال حاضر دانشجوی دکترا در دانشگاه‌های مالزی هستند نگران ادامه تحصیل فرزندانشان در مقطع کارشناسی در رشته مورد علاقه شان می‌باشند.»

در این نامه به رتبه ششم دانشگاه ام‌ام‌یو در میان سایر دانشگاه‌های مالزی اشاره شده و ادامه داده که رتبه آن از 70 درصد دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم در سطح جهان نیز بالاتر است. در خاتمه پیشنهاد شده به جای پاک کردن صورت مساله، اصلاح تفکر و دقت نظر به تغییرات ایجاد شده جهانی می‌تواند راهگشای بسیار مناسبی برای ارتقاء دانش علمی کشور و همچنین ایجاد انگیزه در بین تمامی علاقه‌مندان به دانش باشد، که درصد بسیار زیادی از این قشر عزیز با هزینه‌های شخصی و بدون حمایت‌های مالی برای ادامه تحصیل راهی مالزی شده‌اند.

گرچه دلایل بسیاری این‌سو و آن‌سو درباره رد صلاحیت مقطع کارشناسی دانشگاه‌های مالزی شنیده می‌شود، اما این اقدام را می‌توان حرکتی مذبوحانه و بی‌فایده تلقی کرد. نخست آن که تایید نشدن مدرک کارشناسی برای بسیاری که نمی‌خواهند در سازمان‌های دولتی جذب شوند چندان اهمیتی ندارد. به علاوه دانش‌آموختگان این دانشگاه‌ها کافی است مقطع تحصیلی بالاتری را در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم طی کنند. از آن جایی که ملاک برای معادل‌سازی، آخرین مدرک تحصیلی است این که مدرک دانشجو در مقطع پایین‌تر مورد تایید بوده یا -به قول رایج امروز- دیگر محلی از اعراب ندارد. با این حال هنوز دلایل رد صلاحیت مقطع لیسانس بسیاری از دانشگاه‌های مالزی به درستی روشن نشده است و مقام‌های رسمی در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 112868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
    0 0
    من با 10 سال تحصیل و اقامت در مالزی به طور موثق به شما می گویم که این رد ها و تاییدها به لابی کردن دلالهای این دانشگاهها در داخل و خارج با وزارت خارجه و وزارت علوم برمی گردد. می دانید مثلا" حذف MMU چه درآمدی را نصیب UM می کند؟