هیچ کس چه داخلی‌ها و چه منابع غربی نمی‌دانند که حکم نهایی دادگاه چه وقت صادر خواهد شد.

غازی یوسف، نماینده فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان اعلام کرد، رای نهایی دادگاه ترور رفیق حریری که قرار بود روز پنجشنبه دوم دسامبر اعلام شود، به تعویق افتاده است.

به گزارش پایگاه رسمی جریان 14 مارس، وی با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی در این باره گفت: «هیچ کس چه داخلی‌ها و چه منابع غربی نمی‌دانند که حکم نهایی دادگاه چه وقت صادر خواهد شد و شاهدیم آن چه روزنامه‌ها می‌گفتند که رای دادگاه ظرف دو روز گذشته قرار است صادر شود، صادر نشد و هر چه در این باره گفتند و نوشتند دروغ از آب در آمد. تنها چیزی که حتمی است این است که دادگاه رایش را حتما صادر خواهد کرد.»

وی همچنین گفت: «کارها به طور روشن تعطیل شده است چرا که برخی جریان‌ها شروطی را گذاشته‌اند که رسما کار دولت را با چالش مواجه ساخته و گفته‌اند تنها در صورتی حاضر به شرکت در جلسات دولت هستند که خواسته‌هایشان به اجرا در آید. این جریان همچنان وقت کشی می‌کند و نمی‌گذارد کشور به راه خود برود.»

نماینده جریان 14 مارس همچنین گفت: «پرونده شاهدان الزور باید در جلسات هیئت دولت بدون هیچ بهانه و کارشکنی‌ای مورد بحث قرار گیرد. اگر چه جریان 8 مارس نسبت به آن موضع سلبی دارد و می‌گوید در گفت‌وگوها فقط باید موضوع سلاح مقاومت یا استراتژی دفاع کشور مورد بررسی قرار گیرد.»

وی تاکید کرد، اظهارات شاهدان الزور همچنان سری است و نمی‌توان آن را به یک دادگاه عادی ارجاع داد و مجلس عدل نیز نمی‌تواند آن را مورد بررسی قرار دهد. از این رو لازم است که ما منتظر رای نهایی دادگاه باشیم و منتظر شویم تا حکمشان صادر شود. این موضوع جدا از دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری است. به خصوص این که دادگاه‌های لبنان نیز باید آن را مورد بررسی قرار دهند.

وی همچنین اخبار منتشر شده درباره توافق ملک عبدالله، پادشاه عربستان با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای ملغی ساختن دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری را رد کرد و گفت: «چنین چیزی امکان ندارد و کاملا از واقعیت به دور است ولی تایید می‌کنم تلاش‌هایی وجود دارد تا از بحران جاری در کشور که ناشی از رای دادگاه است، کاسته شود.»

غازی یوسف همچنین اذعان کرد که نمی‌توان بدون گفت‌وگوهای داخلی راه حلی برای حل بحران لبنان یافت اگر چه تلاش‌های خارجی در این زمینه بسیار افزایش یافته اما طرف‌هایی هستند که مذاکرات جریان‌های داخلی لبنانی را رد می‌کنند.

در همین رابطه احمد فتوت، نماینده جریان «لبنان اولا» وابسته به فراکسیون 14 مارس درباره تماس‌های سوریه و عربستان برای حل بحران جاری در لبنان گفت: «پروژه‌ای که آنها پیگیری می‌کنند می‌تواند بحران را در تمام ابعادش حل و فصل کند. تماس‌های مستمر و جدی‌ای در این زمینه وجود دارد اما همان طور که آقای سعد حریری، نخست‌وزیر گفتند در این میان کارهایی وجود دارد که باید جریان مقابل به انجام آنها مبادرت ورزد.»

وی در ادامه افزود: «تلاش‌های سوریه - عربستان به پیشرفت‌هایی رسیده است. ما یک ماه پیش می‌گفتیم فتنه‌ای وجود دارد و حالا می‌بینیم که در اظهارات آرامش نسبی‌ای به وجود آمده است. این حداقل پیشرفتی است که می‌توانیم توقع داشته باشیم.»/162/ن

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 113017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =