به گزارش فارس:

یک کارشناس سالمندان گفت: آلودگی هوای پایتخت به دلیل وجود آلاینده‌های مضر باعث پیری زودرس می‌شود.

شهین شهبازی اظهار داشت: آلودگی روزهای اخیر پایتخت به دلیل افزایش آلاینده‌های مضر بسیار در پیری زودرس تاثیر‌گذار است که در این راستا باید از مواد غذایی مانند ویتامین‌های A، C، E و D که شامل مرکبات، میوه‌های زرد‌ رنگ و بادام خام است افراد سالمند استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و ریوی از شایع‌ترین مشکلات در سالمندان در هوای آلوده پایتخت به حساب می‌آیند، افزود: در این راستا سالمندان حس تشنگی بسیاری در این روزهای آلوده به آنان دست می‌دهد که باید هر 2 تا 3 ساعت آب بیاشامند.

شهبازی اظهار داشت: سالمندان باید در این روزهای آلوده از آب خالص استفاده کنند زیرا آب میوه و چای به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین آب خالص شود.

این کارشناس سالمندان با اشاره به اینکه حد‌المقدور سالمندان در این روزهای آلوده پایتخت به هیچ وجه در سطح خیابان‌ها رفت و آمد نکنند، گفت:‌ در صورت رفت و آمد اجباری در سطح شهر باید سالمندان از ماسک‌های سه‌لایه استفاده کنند و از ماسک‌های کاغذی استفاده نشود که جذب مواد آلاینده آنان بسیار پایین است.

شهبازی تصریح کرد: سالمندان باید هر روز به طور منظم و به فراخور استفاده از ماسک‌های سه لایه، آنان را تعویض کنند زیرا این نوع ماسک به دلیل جذب بسیار خوب آلاینده‌ها بسیار زود کثیف می‌شوند.

وی با بیان اینکه سالمندان باید در این روزهای آلوده حدالمقدور از تردد محل‌های پر ازدحام همچون بهشت زهرا(س) خودداری کنند، افزود: در این راستا سالمندان باید از تردد در محل‌های دیگری همچون زمین‌های بازی خودداری کنند زیرا گرد و خاک این روزهای اخیر که در کف و بالای سطح شهر وجود دارد مملو از میکروب‌های فعال است.

شهبازی اظهار داشت: سالمندان در این روزهای اخیر به طور جد از مصرف کنسرو و غذاهای آماده بیرون خودداری کنند، گفت: در این روزهای آلوده سالمندان بهتر است از غذاهای سنتی که در منازل تهیه می‌شود مصرف کنند.

شهبازی با بیان اینکه در این روزهای آلوده پایتخت گردش خون افراد به خصوص سالمندان غلظت می‌یابد که افزایش غلظت خون در بدن باعث کند شدن حرکت خون در قلب و رگ‌ها می‌شود، افزود: در این راستا سالمندان باید از مواد خوراکی همچون زرد‌چوبه و آب انار که باعث رقیق و صاف شدن خون می‌شود استفاده کنند زیرا آلاینده‌های مضر آلودگی پایتخت باعث غلظت خون و در نهایت انسداد عروق و منتهی به سکته قلبی می‌شود.

این کارشناس سالمندان خاطرنشان کرد: آلودگی هوای پایتخت بسیار در پیری زودرس تأثیر‌گذار است که باید در این راستا سالمندان از روغن زیتون جهت چرب کردن پوست خود بهره گیرند و در نهایت در صورت خارج شدن از منازل خود در محیط آلوده با بینی خود که دارای پرزهای فیلتر مانند جهت تصفیه هوا است بیشتر از دهان برای تنفس استفاده کنند./201/ص

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 113141

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =