احمد بخشی دستیار علی حاتمی درباره توجه این کارگردان فقید به جزئیات، گفت: «نمایشگری برای او مهمتر از هر چیز دیگری بود. در «هزار دستان» ما ریل واگن اسبی را در سریال میبینیم، اما اگر به تاریخ رجوع کنیم این ریل و واگن در زمان رضاشاه و سالها پیش از وقوع داستان «هزار دستان» جمعآوری شده بودند. اما علی این را در سریال میآورد چون جلوه تصویری آن برایش بیش از هر چیز دیگری اهمیت داشت.»
بخشی افزود: «از طرف دیگر همان زمان ما را فرستاد تا برای دکمه پیراهن مفتش شش انگشتی از لالهزار دکمههای قدیمی بخریم. من گفتم کسی این دکمه را در تلویزیون نمیبیند، اما علی نگران بود که نکند در یک نمای کلوزآپ دکمه امروزی و جدید مفتش توی چشم بزند. حالا کسی که از یک دکمه نمیگذرد به نظرتان میتواند واگن اسبی به آن بزرگی را نادیده بگیرد.»
متن کامل گفتوگو با بخشی را اینجا بخوانید.
میگفتند علی حاتمی به تاریخ وفادار نیست، اما موضوع اینجا بود که بخش دراماتیک و زیباییشناسی داستان بیش از ملزومات تاریخی برای او اهمیت داشت.
کد خبر 113999
نظر شما