مهر نوشت:

سخنگوی قوه قضائیه گفت: بر اساس قانون مطبوعات، توقیف نشریات از وظایف و اختیارات هیئت نظارت است و در صورت تخلف این هیئت می تواند نشریه را توقیف موقت کرده و پرونده را به دادگاه ارائه کند و دادگاه نیز می تواند توقیف نشریه را لغو کرده یا ادامه دهد.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای عصر دوشنبه در پنجمین نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا هنوز آیت الله لاریجانی برنامه های خود را برای قوه قضائیه اعلام نکرده است گفت: در دوران آیت الله شاهرودی تلاشهای بسیار خوب و سازنده‌ای در قوه قضائیه صورت گرفت که می توان به جرم زدایی و مکانیزه کردن دستگاه قضائی و همچنین شوراهای حل اختلاف اشاره کرد ولی نمی توان گفت که در دوره جدید هیچ گونه فعالیتی انجام نشده است.

وی افزود: به عنوان نمونه در مورد مکانیزه کردن دستگاه قضائی باید گفت که در این دوره شتاب بیشتری گرفته است و در بسیاری از موارد در یکسال فعالیت آیت الله لاریجانی به اندازه سه سال دوران آخر ریاست آیت الله شاهرودی پیشرفت داشته است.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد روند رو به کاهش شوراهای حل اختلاف گفت: قانون شوراهای حل اختلاف پنج ساله بوده که حدودا دو سال آن گذشته است. همچنین در برخی موارد موفقیت آمیز بوده و در برخی از موارد ناموفق بوده است که بیشتر در مورد اشکالات قانونی و اجرای قوانین است.

وی اظهار داشت: برای تنقیح و اصلاح قوانین شورای حل اختلاف نیاز بود که لایحه ای را تنظیم کنیم و به دولت و مجلس ارائه کنیم ولی قرار شد تا پایان پنج سال فعالیت این شورا صبر کنیم تا قانون جامع شوراهای حل اختلاف تدوین شود و بعد آن را برای تصویب به مجلس ارائه کنیم.

محسنی اژه ای با بیان اینکه اطاله دادرسی از مهمترین دغدغه های دوره ریاست آیت الله شاهرودی بود گفت: رضایت مندی مردم از کاهش اطاله دادرسی از مهمترین اقدامات آقای شاهرودی بود ولی نظارت دادستان کل و دادسراها و همچنین کمرنگ بودن نقش دیوان عالی کشور برابر با اصل 161 قانون اساسی در دوره آقای شاهرودی مغفول و کمرنگ بود که در دوره آقای لاریجانی به آن توجه ویژه ای شده است.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائلی که جامعه کنونی با آن مواجه است موضوع ناهنجاریهای اجتماعی است که برای کاهش ناهنجاریها نیاز به افزایش نظارتها، تصحیح دستورالعمل ها و تنقیح قوانین است که در دوره آیت الله لاریجانی به آن سرعت بیشتری داده شده است و امیدواریم در این دوره پربار با ادامه برنامه های قبلی موفقیت های بیشتری را شاهد باشیم.

هیئت نظارت بر مطبوعات می تواند نشریات را به صورت موقت توقیف کند
وی در پاسخ به این پرسش که آیا هیئت نظارت بر مطبوعات می تواند نشریات را توقیف کند گفت: بر اساس قانون مطبوعات توقیف نشریات از وظایف و اختیارات هیئت نظارت تعیین شده و در صورت تخلف نشریات این هیئت می تواند نشریه را توقیف موقت کرده و پرونده را به دادگاه ارائه کند و دادگاه نیز می تواند توقیف نشریه را لغو و یا ادامه دهد.

محسنی اژه ای افزود: در مواردی مانند توهین به مقام معظم رهبری، مراجع عظام و مقدسات پرونده نشریه لغو می شود و در حدود 24 مورد هیئت نظارت می تواند توقیف موقت نشریه را صادر کند.

آخرین وضعیت پرونده نگین غرب و پرونده شفق
سخنگوی قوه قضائیه در مورد طولانی شدن پرونده نگین غرب و پرونده شفق از سال 81 تا کنون و همچنین در مورد اظهارات شاکیان مبنی بر اینکه از قوه قضائیه ناامید شده اند گفت: فرد متهم پرونده 13 سال قبل یعنی قبل از تشکیل پرونده نگین غرب در دادگاه دیگری به جرم کلاهبرداری حاضر بوده است که پس از چند سال پرونده جدیدی علیه وی با نام نگین غرب تشکیل شد. 

وی افزود: در پرونده قبلی متهم پرونده نگین غرب آپارتمانهای 75 متری در تهران را به قیمت سه میلیون تومان با 500 هزار تومان ودیعه و 1.5 میلیون تومان وام به شاکیان فروخته بود که نکته قابل توجه این است که شاکیان می دانستند که متهم نمی تواند به تعهدات خود عمل کند ولی باز هم قرارداد را امضا کرده بودند که از این موارد در پرونده های کلاهبرداری بسیار زیاد است.

محسنی اژه ای اظهار داشت: دادگاه می توانست در همان سالهای اول حکم را بر علیه متهم صادر کرده و متهم را زندان کند ولی شاکیان هیچ وقت نمی توانستند به پول یا مسکن خود برسند و به این ترتیب همچنان در طول این 9 سال دستگاه قضایی تلاش کرده اند تا در این پرونده مردم به خانه و واحدهای مسکونی خود برسند و حتی چندین بار رئیس قوه قضائیه در دوره قبل و دوره فعلی برای این پرونده جلسه تشکیل شد که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که رسیدن مردم به خانه مهمتر از زندانی کردن متهم است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: اخیرا نمایندگان شاکیان این پرونده شکایت خود را برای تاخیر در اجرای حکم به دستگاه قضایی ارائه کرده اند و باید بگویم که در چنین پرونده هایی اگر اموال شخص قابل پیگیری نبوده و یاشخص اموالی نداشته باشد باید بررسی های بیشتری انجام شود تا افراد به پول یا مسکن خود برسند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا کمیته تعیین مصادیق مجرمانه می تواند با تخلفات برخورد کند گفت: کارگروه کمیته مصادیق مجرمانه (مصادیق مجرمانه را مشخص می کند) و به عنوان مثال اگر سایتی از مصادیق مجرمانه در مطالب و تصاویر خود استفاده کرد این کمیته به آن سایت تذکر می دهد و اگر مصادیق مجرمانه در سایت برداشته نشد سایت به دستگاه قضایی معرفی می شود و دستگاه قضایی مراحل دستگیری، بازداشت، خسارت و غیره را دنبال می کند.

توضیحات سخنگو درباره نامه برخی زندانیان به آیت الله هاشمی رفسنجانی
محسنی اژه ای  در مورد نامه اخیر 16 نفر از زندانیان حوادث انتخابات خطاب به آیت الله هاشمی رفسنجانی و پیگیری لایحه جرم سیاسی اظهار داشت: افراد می توانند خواسته های حق یا ناحق خود را به مسئولان به صورت نامه ارائه کنند که برخی حالت تبلیغاتی دارد، برخی در راستای ادامه فتنه سال 88 بوده و برخی هم تلاش می کنند تا توجه رسانه های غرب را به خود جلب کنند که باید متن نامه، زمان نامه و خطاب نامه را مطالعه کنم زیرا نامه هایی اینچنینی هر روز برای دستگاه قضایی ارسال می شود و دستگاه قضایی نیز آن را به دقت پیگیری می کند.

فیلم سعادت آباد 2 کاملا مونتاژ شده و ساختگی است
سخنگوی قوه قضائیه در مورد انتشار فیلمی با عنوان سعادت آباد (2) که در مورد صحنه قتل مردی توسط همسرش است گفت: اینکه برخی بیان می کنند عنوان این فیلم به عنوان سعادت آباد (2) اقتدار پلیس را خدشه دار می کند صحیح نیست.

وی افزود: حادثه میدان کاج اتفاقی ناگوار بود زیرا در آن مردم شاهد قتل بودند و هیچ گونه اقدامی نکردند وآن مامور نیروی انتظامی هم اقدامی نکرده و شخص مجروح به علت عدم اقدام به موقع برای اعزام به بیمارستان از بین رفت که نیروی انتظامی هم موضع خود را اعلام کرد.

محسنی اژه ای اظهار داشت: دستگاه قضایی در موردپرونده میدان کاج به سرعت وارد عمل شده و افراد نیروی انتظامی را که در این مورد مقصر بودند را تحت تعقیب قرار داد و با تشکیل به موقع پرونده به این قتل  رسیدگی کرد و هم اکنون لایحه اعتراض به رای دادگاه در پرونده درج شده و در مرحله ارجاع به دیوان و نتیجه رای دیوان هستیم.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد محتوای فیلم قتل در کرج (سعادت آباد (2) گفت: این قتل در یازدهم دی ماه سال گذشته اتفاق افتاده است که در این پرونده خانمی با همسر معتادش زندگی سختی را پشت سر گذاشته بود و از طرف وی دائما تحت فشار روانی قرار داشت و باید بر اساس دستور همسرش پول مواد مخدر همسرش را تامین می کرد.

وی افزود: در روز حادثه مرد معتاد از همسرش تقاضای ناصوابی را برای تهیه مواد مخدر می کند که زن عصبانی شده و با کارد به جان شوهرش حمله ور می شود و شوهر معتاد در حالتی خون از بدنش جاری بود خود را به در خانه می رساند که با حضور پلیس زن دستگیر شده و مرد پس از اعزام به بیمارستان می میرد.

دادستان کل کشور گفت: پس از این حادثه پرونده قتل به سرعت تشکیل شده که با رضایت مادر مقتول از مدت محکومیت زن کاسته می شود ولی پس از مدتی پسر مقتول که به سن قانونی رسیده است دوباره شکایت می کند که هنوز حکم نهایی برای این زن صادر نشده است. محسنی اژه ای اظهار داشت: فیلم منتشر شده از حادثه این قتل به عنوان فیلم سعادت آباد 2 کاملا مونتاژ شده و ساختگی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 114027

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =