محققان اعلام کردند پر کردن دندان‌های خراب کودکان سود چندانی برای کودکان ندارد.

 نزدیک به 40 درصد کودکان انگلیسی دارای دندان‌های پوسیده هستند و نزدیک به درصد درصد کودکان این کشور دارای دندان‌های پرکرده هستند. اما درطی تحقیقی که توسط دانشگاه منچستر و با کمک 50 دندان‌پزشک انجام شد، نشان داد پر کردن دندان‌ها تأثیر زیادی در بهبود این بیماران ندارد.

بر اساس شواهدی که از 50 دندان‌پزشک جمع‌آوری شده است مشخص شد پر کردن دندان کودکان به جز درد تزریق آمپول بی‌حس‌کننده و صدای ترسناک دریل‌های دندان پزشکی هیچ منفعت درمانی دیگری برای کودکان به همراه ندارد. دکتر مارتین تیکل از دانشگاه منچستر در تحقیقات خود متوجه شد اینکه دندان‌های کودکان پر شده یا نشود هیچ تفاوتی در وضعیت عفونی و درمانی کودکان ندارد. او همچنین در بررسی‌های خود بر روی مادران کودکان زیر 5 سال متوجه شد فقط 6 درصد از این مادران تمایل دارند درصورتی که کودکان آنها دچار پوسیدگی دندان شدند دندان‌های آنها را پر کنند.

حدود یک سوم این مادران تمایل دارند دندان پزشک کودکان فقط بر سلامت دندان‌های آنان نظارت داشته باشند و تمایل چندانی به سپردن کودکان خود به دست دندان‌پزشکان برای اقدامات درمانی ندارند. محققان برای بررسی درمان‌های دندان‌پزشکی مطالعات مفصلی را بر روی بیش از هزار کودک انجام دادند. آنها در این تحقیقات نتایج اقدامات درمانی متفاوت را بررسی کردند و تصمیم گرفتند بهترین درمان برای کودکان را انتخاب کنند. دکتر کامینی از سازمان دندان‌پزشکی بریتانیا گفت: دو روش متفاوت برای درمان کودکان وجود دارد.

در روش اول پوسیدگی دندان باعث ایجاد درد و ناراحتی در کودکان می‌شود بنابراین دندان‌پزشک ناچار است دندان‌ها را پر کند. اما در روش در صورتی که پوسیدگی دندان کودکان درد چندانی ندارد، بهتر است به جای پر کردن دندان‌ها با کمک محلول‌های فلوراید و ضدعفونی‌کننده‌ها روند پوسیدگی را متوقف کرده و از انجام اقدامات درمانی بیشتر خودداری کرد. زیرا تمام این دندان‌ها حداکثر تا سن 11 سالگی می‌افتند و پر کردن آنها چندان مفید نخواهد بود. او در ادامه گفت: بهترین روش برای مبارزه با پوسیدگی دندان پیشگیری است.

مشکل اصلی زمانی بروز می‌کند که کودکان 2 یا 3 ساله برای اولین بار به دندان پزشک مراجعه می‌کنند و با درد درمان‌های دندان‌پزشکی روبه رو می‌شوند. به همین دلیل خاطره ناخوشایندی از دندان‌پزشک در ذهن آنها به جا می‌ماند و این حس ترس تا مدت‌های زیادی همراه آنان باقی می‌ماند.

اخیراً یک دختر 8 ساله به دلیل مشکلات شدید دندانی و ترس بیش از حد به دندان پزشک مراجعه نمی‌کرد. شدت مشکلات دندانی او به حدی بود که به دلیل غذا نخوردن دچار سوءتغذیه شدید شده و در معرض مرگ قرار گرفته بود. این یکی از اثرات بد ایجاد ترس در کودکان است.

BBC /22 ژوئن

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۹
    24 16
    برای کودکانی که سه الی چهارسال سن دارند وبا دندانپزشک همکاری نمی نمیایند به کجامراجعه کنیم
    • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      7 48
      همکاری نکرد ولش کن بزار انقدر دندون درد بکشه تا خودش با پای خودش میاد
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    13 5
    بی هوش میکنن.