۰ نفر
۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۹

ایسنا: یکی از قاچاقچیان معروف مواد مخدر در افغانستان که پیش از این دستگیر شده و به نیویورک انتقال یافته بود،‌ مدت زیادی نقش مامور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) را داشته است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز‌، دادستان‌های آمریکا،‌ حاجی جمعه خان را به عنوان بزرگترین و خطرناکترین سلطان مواد مخدر در افغانستان و کسی که به طور پنهانی از طریق معاملات تسلیحاتی و پولی با طالبان به آنها کمک می‌کرده است‌، توصیف کرده‌اند.

افسران CIA و ماموران اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا(DEA) سال‌ها به وی به عنوان یکی از منابع با ارزش اطلاعاتی تکیه می‌کرده‌اند، در حالی که وی از زمان حمله آمریکا به افغانستان توانسته است یکی از بزرگترین مافیاهای مواد مخدر را در افغانستان ایجاد کند.

در ادامه این گزارش به نقل از یکی از مقامات سابق آمریکایی آمده است: در طول این مدت،‌ این قاچاقچی پول زیادی را از آمریکایی‌ها دریافت کرده است.

در سال 2006 جمعه خان در حالی که در اوج قدرت بوده است،‌ توسط آمریکایی‌ها به واشنگتن منتقل شده تا با مقامات CIA و DEA دیدارهای مخفیانه داشته باشد./161/ن

حتی آن زمان،‌ آمریکا گزارش‌هایی را دریافت می‌کرد مبنی بر اینکه وی با تسلط بر دیگر رقبای خود و همچنین از طریق معامله با رهبران طالبان و پرداخت پول به آنها و همین طور به سیاستمداران فاسد دولت حامد کرزای‌، در حال تبدیل شدن به مهمترین قاچاقچی مواد مخدر در افغانستان است.

در رشته ملاقاتهایی که مقامات CIA و DEA با جمعه خان در هتل‌های واشنگتن داشته‌اند و با دوربین ضبط شده‌، وی با پیشنهاد اطلاعات وسوسه کننده به مقامات CIA و DEA خواستار حفاظت آمریکا از خود شده است.

پس از این ملاقات وی پیش از آن که آمریکا را ترک کند،‌ به نیویورک سفر کرده است تا خرید کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =