پزشکان آلمانی مردی مبتلا به سرطان خون و ویروس اچ.آی.وی را با سلول‌های بنیادی ویژه‌ای درمان کردند که به نظر می‌رسد نسبت به اچ.آی.وی مقاومند. پزشکان مدعی هستند که هیچ اثری از اچ.آی.وی در بدن او نیست!

بیماری ایدز چندین دهه می‌شود که انسان را گرفتار خود کرده است. تلاش‌های فراوان اما بی‌نتیجه برای درمان این بیماری، ایدز را به بن‌بستی در پزشکی تبدیل کرده؛ اما این هفته در برلین،‌ داستان تازه‌ای در جریان است که شاید امید تازه‌ای برای درمان این بیماری ترسناک باشد.

ایدز
به گزارش پاپ‌ساینس، پزشکان برلین مردی آلوده به ویروس اچ.آی.وی و مبتلا به سرطان خون را با پیوند سلول‌های بنیادی درمان کرده‌اند. این یافته غیرمنتظره،‌ درهای جدیدی را برای مطالعه بیشتر در درمان ایدز گشوده و البته خوش‌بینی فراوانی را به همراه آورده است.

این مرد که با عنوان بیمار برلین شناخته می شود، یک شهروند آمریکایی ساکن در برلین است که در سال 2007/ 1386 برای درمان سرطان خون،‌ پیوند سلول‌های بنیادی دریافت کرد. قبل از این پیوند،‌ تحت شیمی‌درمانی و پرتوافکنی، بسیاری از سلول‌های سیستم ایمنی بدنش از بین رفته بود. همچنین برای این که بدنش سلول‌های بنیادی پیوندی را پس نزند،‌ به او داروهای سرکوب سیستم ایمنی هم داده شد.

اما این سلول‌های بنیادی، تفاوتی عمده با سایر سلول‌های بنیادی داشتند. یک جهش ژنی که تنها در یک درصد قفقاز‌های شمال و غرب اروپا دیده شده است، باعث می‌شود که سلول‌های CD4  فاقد گیرنده CCR5 باشند. به گفته محققین، وجود این گیرنده برای آلوده شدن سلول‌های CD4  سیستم ایمنی به ویروس اچ.آی.وی ضروری است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که این جهش ژنی را در سلول‌های بدن خود دارند، کم و بیش در برابر ابتلا به ایدز مقاومند.

حالا این سلول‌های بنیادی ضد اچ.آی.وی به بدن بیمار برلین راه یافته و در آن‌جا تکثیر شده‌اند. در همان زمان پیوند، سلول‌های   CD4 میزبان که در شیمی‌درمانی یا پرتوافکنی نابود نشده بودند،‌ کاملا ناپدید شدند. بعد از گذشت 38 ماه، پزشکان نمی‌توانستند اثری از آلودگی به اچ.آی.وی در بدن این فرد پیدا کنند. به عبارت دیگر، همه آزمایش‌ها حاکی از آن بودند که او درمان شده است.

این فرد درمان شده و درمان او امید تازه‌ای را به وجود آورده است. به علاوه به احتمال زیاد راه‌های تازه‌ای را برای جلوگیری از گسترش ایدز در بدن مبتلایان به این بیماری به دنبال خواهد داشت. حالا می‌توان گفت شاید در آینده نزدیک به کمک ژن‌درمانی یا پیوند سلول‌های بنیادی بتوان ایدز را درمان کرد،‌ مهم‌تر از همه این که بیماری ایدز دیگر لقب غیرقابل درمان را با خود نمی‌کشد.

50172

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 116105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۵
    4 1
    با زهم بگویید که غربی ها بدند و ما هستیم که می فهمیم
  • بدون نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    3 0
    چه جالب !!!
  • بدون نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    1 1
    چه عالی میشه اگه درمان بشه مخصوصا برای اون بچه‌ های بیگناهی که با ایدز متولد می‌ شن
  • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    0 1
    مگه یه زمانی ما با داروی ایمود درمانش نکردیم؟؟؟؟
  • hamed IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    0 2
    این که دانش برای مشکلات بشر فراروی ماست یک بدیهی است ولی بایددید که اولامشکلات از کجا ناشی گردیده اند وبعدا راه حلی که فراروی ماست از چه منبعی وبرای چیست.مثلا:اگرمشکلی را اشخاصی عمدابرای انسانها فراهم می کنندوبعد از آن وسیله ای برای هدایت ثروت به سوی مسیری که می خواهند بهره ببرند مثلا داروی بیماریی را همانها کشف کنند آیا قابل تامل نیست نباید همت کرد واین تیغ تیز را از دست زنگی مست گرفت ؟
  • بدون نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    1 0
    خدارو شکر
  • منتظر IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    2 1
    ایدزو که تو ایران چند سال پیش با بوق و کرنا درمون کرده بودیم. خارجی ها بیکارن کار اضافی می کنن ها.یه چیز جدید کشف کنن
  • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۳۰
    5 0
    خیلی جالبه امیدوارم جواب بده چون آدم های بیگناه زیادی هستند که به این بیماری دچارند.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    1 1
    خیلی جالب ولذت بخش است.من علاقه ی زیادی به ژن درمانی دارم و با دیدن این گزارش خیلی هیجان زده شدم.