تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد ریشه‌های اولیه ویروسی که امروزه منجر به بیماری ایدز می‌شود ممکن است هزاران میلیون سال پیش از بدن یک پلنگ یا ببر سرچشمه گرفته باشد.

به نظر می‌رسد این ویروس در ژن‌های خاصی از این ببر وجود داشته است که در نهایت منجر به بروز بیماری ایدز در دوران فعلی شده است.دانشمندان معتقدند این ببر ممکن است یک میمون را گاز گرفته باشد که این عامل منجر به تکامل پیدا کردن ویروس ایدز شده که در نهایت باعث گسترش یک بیماری عفونی به نام ایدز در بین انسان‌ها شده است.

البته کارشناسان معتقدند این یافته‌ها نمی‌تواند سریعا به کشف راه حل درمانی جدیدی برای بیماری ایدز منتهی شود ، اما می‌تواند اطلاعات جدیدی در مورد چگونگی انتقال و عملکرد این ویروس به دانشمندان بدهد.

روبرت بامبارا رئیس دپارتمان بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه روچستر در این باره گفت : تا زمانی که شما به چگونگی عملکرد این ویروس پی نبرید و پروسه قدم به قدم شیمیایی آن را نفهمید نمی‌توانید روش درمانی را پیدا کنید که بتواند به طور موثر با این بیماری مبارزه کنید.

بامبارا و همکارانشان زمانی که در حال مطالعه ویروس ایدز بودند و در نظر داشتند به چگونگی دزدیدن سلول‌های بدن توسط ویروس ایدز و استفاده از آن‌ها برای تولید مثل پی ببرند کشف کردند که یک ژن خاص در ویروس ایدز ممکن است از یک ببر در میلیون‌ها سال پیش سرچشمه گرفته شده باشد.

محققان این طرح معتقدند ویروس ایدز در ابتدا ویروسی در یکی از انواع گربه سانان بوده است و سپس به میمون‌ها و انسان‌ها حمله کرده است.

بامبارا در این باره گفت : احتمال دارد این ببر یا پلنگ که به مراحل اولیه ویروس ایدز مبتلا بوده است یک میمون را گاز گرفته باشد و به این ترتیب باعث بروز مرحله بعدی تکامل ویروس ایدز شده است.

در حال حاضر دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا یکی از اقوام ویروس HIV که باعث بروز این بیماری در میمون‌ها می‌شود و به نام SIV معروف است از ژن ببر سرچشمه گرفته است یا خیر.

در صورتی که رابطه ژنتیکی خاصی بین این ویروس‌ها وجود داشته باشد ، می‌توان به کشف روش‌های درمانی جدیدتر و موثرتر برای درمان بیماری ایدز امیدوار بود.

healthDay ، 6 دسامبر