تحقیقات جدید نشان می‌دهد یک پنجم ابتلا به بیماری ایدز توسط کادر پزشکی و استفاده آن‌ها از سوزن و تجهیزات آلوده پزشکی اتفاق می‌افتد.

این تحقیقات سوالات بسیاری را در سطح بین‌المللی در مورد مبارزه با بیماری ایدز به وجود آورده است .در حال حاضر تمرکز اصلی سیاست‌گذاران بحث سلامت در سطح جهان روی انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی و هم‌چنین از طریق مادر به جنین است ، اما این بررسی‌ها نشان می‌دهد عوامل موثر دیگری هم در ابتلای انسان‌ها به بیماری ایدز وجود دارد که متاسفانه مورد غفلت قرار می‌گیرد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت‌ها معمولا این مشکل را انکار می‌کنند تا ناکارآمدی سیستم سلامت خود را انکار کنند.

جان پوترات متخصص بیماری‌های عفونی و همه گیر در این باره گفت : سازمان‌های بین‌المللی فعال در امر سلامت و دولت‌ها تصمیم گرفته اند تا این شواهد را نادیده بگیرند و نسبت به آن‌ها بی‌توجه هستند.

به همین دلیل این محقق و دیگر همکارانش تصمیم دارند روز سه شنبه هفته جاری و هم زمان با روز جهانی ایدز گزارشی را منتشر کنند و این مشکلات را به اطلاع همگان برسانند.

در حال حاضر نزدیک به 22 میلیون نفر در کشور آفریقا به ویروس HIV مبتلا شده اند و تخمین زده می‌شود در سال 2008 نزدیک به 2 میلیون نفر در این کشور به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

این تحقیقات نشان می‌دهد تعداد زیادی از آفریقایی‌ها به دلیل استفاده مجدد از سوزن‌های آلوده و تماس با تجهیزات آلوده پزشکی در هنگام جراحی‌ها و مانند آن به این بیماری مبتلا می‌شوند.

در تحقیقی که در سال 1999 توسط سازمان بهداشت جهانی به انجام رسید مشخص شد آفریقایی‌ها بیش از بیماران ساکن درکشورهای غربی از راه تزریقات درمان می‌شوند و این در حالی است که 50 درصد از این تزریقات نامطمئن و با استفاده چندباره از سوزن‌های تزریقاتی صورت می‌گیرد.

استوارت برادی استاد دانشگاه غرب اسکاتلند در این باره گفت : اولویت‌های مبارزه با بیماری ایدز تا کنون به درستی محاسبه نشده اند و این رویه همچنان هم ادامه دارد.شاید یکی از دلایل این موضوع در اختیار نداشتن بودجه کافی برای مبارزه با این بیماری باشد ، اما به هر حال بی‌توجهی به این مسائل می‌تواند به قیمت ابتلای تعداد زیادی از انسان‌ها و از دست دادن جانشان تمام شود.

تلگراف ، 30 نوامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 27516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =