9 ماه از زمانی که دفترچه سیاست‌های معاونت امور سینمایی در اختیار سینماگران قرار گرفت می‌گذرد و در آستانه جشنواره فیلم فجر می‌توان نگاهی به عملکرد مدیران دولتی سینما در این چند ماه داشت.

به گزارش خبرآنلاین، معاونت امور سینمایی و به طور مشخص اداره کل نظارت و ارزشیابی در این ماه‌ها خبرساز بوده‌اند و اظهارنظرها و سخنان مدیران این دو بخش همواره در تعیین مسیر حرکت سینما و جریان تولید آثار نقش عمده‌ای ایفا کرده‌اند؛ گاه این نقش در جهت گشودن مسیر پیش روی سینماگران بوده و گاه دشواری‌هایی بر سر راه آنان قرار داده است.

مدیران دولتی سینمای ایران همواره از اعلام روشن برنامه‌ها به عنوان یکی از ویژگی‌های خود یاد کرده‌اند؛‌ این ویژگی امکان آن را فراهم می‌کند تا بعد از مدتی میزان نزدیک شدن به اهداف اعلام شده را سنجید. به نظر می‌رسد امروز بتوان بعد از گذشت یک سال و سه ماه از روی کار آمدن این مدیران در معاونت و 9 ماه از اعلام دفترچه سیاست‌های سینمایی، نگاهی به میزان اجرایی شدن برنامه‌ها داشت؛‌ برنامه‌هایی که از رویکرد موجود در فیلم‌های در حال ساخت‌ تا تعداد تولیدات سالانه  و فیلمسازی در شهرستان‌ها آغاز می‌شود و تا بحث آثار اکرانی و غیر اکرانی و فیلم‌اولی‌ها پیش می‌رود.

علیرضا سجادپور، مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین وضعیت اجرایی شدن برنامه‌ها و سیاست‌های معاونت امور سینمایی را تشریح کرد.

آقای سجادپور بحث فیلم‌‌های اکرانی و غیراکرانی زمانی که از سوی معاون امور سینمایی به عنوان یکی از سیاست‌های سینما در سال جاری مطرح شد، حواشی بسیاری داشت، اما در این مدت به طور مشخص شاهد اعلام اسامی فیلم‌‌هایی که پروانه اکرانی یا غیراکرانی گرفته‌اند، نبودیم. وضعیت اجرای این برنامه چطور است؟
ارائه پروانه ساخت متعدد یکی از برنامه‌‌های ما بود که عملاً منجر به ایجاد امنیت شغلی واقعی برای سینماگران شده است. بسیاری از افراد امروز مشغول به کار هستند و فرصت ابراز وجود و کار به دست آورده‌اند. پروانه‌های ساخت فیلم که در اختیار سینماگران قرار گرفته این اجازه را به آنان داده تا ثابت کنند چه میزان توانایی دارند و سلیقه و نظرات آنان چطور است. هر فردی که به اداره نظارت در این مدت مراجعه کرده درصورتیکه شرایط لازم را داشته در کمترین مدت پروانه گرفته و همین مشغول به کار بودن سینماگران اتفاق خوبی است که شاهد آن هستیم.

پس از نتایج افزایش پروانه ساخت‌های صادر شده راضی هستید؟
افزایش تعداد پروانه ساخت منجر به تنوع در ژانر شده و این نتیجه مثبت و ارزشمندی است که موجب می‌شود سینمای ما فضاهای متفاوتی را تجربه کند. در کل به این نکته اعتقاد دارم به دلیل کندی حرکت یک بخش از سینما نباید سایر بخش‌ها را نیز متوقف و یا حرکت آن را کند کرد. اگر مشکل جدی و کاستی سینمای ما بحث اکران است نمی‌توانیم تمامی کاروان تولید را به این دلیل با مشکل روبرو کنیم و برای رفع مشکل سراغ راهکارهای دیگری به عنوان فیلم‌های اکرانی و غیراکرانی رفته‌ایم.

وضعیت اجرایی شدن آن چگونه است؟
با دسته‌بندی فیلم‌‌ها به اکرانی و غیراکرانی فشارهای آتی برای نوع عرضه آثار از بین می‌رود. این مورد در پروانه‌‌های ساختی که برای آثار مختلف صادر کرده‌ایم ذکر شده و تمام کارگردانان و تهیه‌کنندگانی که پروانه گرفته‌اند می‌دانند اثرشان چه وضعیتی دارد و اکرانی خواهد بود یا نه. فیلم‌‌های غیراکرانی نمی‌توانند از حمایت‌‌های معمول برای نمایش عمومی آثار استفاده کنند، اما بازارهای خارجی و عرضه در شبکه نمایش خانگی و پخش تلویزیونی امکان‌هایی است که برای آنان فراهم و قابل دسترسی است.

یعنی این آثار اصلاً امکان نمایش عمومی به دست نخواهند آورد؟
اگر برخلاف پیش‌بینی صورت گرفته این آثار کیفیت مناسبی داشته باشند و تولید موفقی از آب دربیایند می‌تواند وضعیت در مورد آن‌‌ها تغییر کند، اما روی این بخش چندان پافشاری نداریم. همه این تلاش‌ها با این هدف صورت گرفته که علاوه بر ایجاد زمینه کار برای سینماگران شرایط اکران را هم در نظر داشته باشیم و سالانه بیش از ظرفیت نمایش آثار با هدف اکران تولید نشود.

در سیاست‌‌های معاونت امور سینمایی به این مسئله اشاره شده پروانه ساخت برای فیلمی که کارگردان و تهیه‌کننده‌ آن اولین تجربه سینمایی خود را پشت سرمی‌گذارند صادر نمی‌شود، اما با مروری بر فیلم‌‌هایی که پروانه ساخت گرفته‌اند مواردی از این دست دیده می‌شود.
چنین آثار تعداد بسیار اندکی دارند و بیش از دو سه مورد نیستند. در یک مورد این این پروانه ساخت‌ها کارگردان و تهیه‌کننده هر دو خانم بودند و اغلب گروه تولید فیلم نیز خانم‌ها بودند. برای این فیلم به دستور معاون امور سینمایی پروانه ساخت صادر شد و دلیل آن هم شرایط استثنایی این فیلم بود. در این موارد نباید فیلم‌‌های انیمیشن را وارد کرد. برای تولید فیلم‌های انیمیشن کارگردان و تهیه‌کننده باید شرایط خاصی داشته باشند و حتماً در حوزه انیمیشن متخصص محسوب شوند.

نباید چنین مواردی را به اشتباه با ملاک‌های فیلم‌های سینمایی سنجید، زیرا تهیه‌کننده‌ای حرفه‌ای فیلم سینمایی شاید برای تولید فیلم انیمیشن اطلاعات و تجربه کافی را نداشته باشد و طبیعی است افرادی برای تولید این آثار پروانه بگیرند که خود در موضوع مورد نظر حرفه‌ای محسوب شوند. یکی دو مورد دیگر نیز استثناهایی بودند که به دلیل شرایط خاصی به تهیه‌کننده و کارگردان فیلم اولی پروانه ساخت داده‌ایم.

در مورد صدور پروانه ساخت برای فیلم‌های سینمایی به این نکته اشاره شده، کارگردانان و تهیه‌کنندگان برگزیده جشنواره فیلم فجر می‌توانند بدون طی کردن مراحل پروانه ساخت، با کسب مجوزی که ساده‌تر صادر می‌شود فیلم خود را بسازند، این اتفاق در مورد برگزیده‌‌های جشنواره سال گذشته رخ داد؟
این برنامه قطعاً بعد از جشنواره فیلم فجر امسال اجرایی خواهد شد. زمان برگزاری جشنواره فجر سال گذشته این طرح اعلام نشده بود و نمی‌توانیم شرایط اجرایی شده برنامه را برای مواردی که قبل از اعلام طرح مشمول شده‌اند در نظر بگیریم. بنابراین امسال بعد از جشنواره فیلم فجر کارگردان و تهیه‌کننده برگزیده می‌توانند از شرایط تعیین شده استفاده کنند.

تشکیل هشت منطقه سینمایی و تولید فیلم و به طور مشخص دو فیلم سینمایی یکی از برنامه‌های معاونت بوده که علاوه بر طرح در دفترچه سیاست‌های معاونت سینمایی از قول معاون امور سینمایی نیز بارها ذکر شده است. این مناطق تشکیل شده‌اند و می‌تواند دستاوردهای آن‌ها را مشاهده کرد؟
شورای تولید در چند منطقه کار خود را آغاز کرده است و یکشنبه 28 آذر نیز جلسه دیگری با این موضوع تشکیل خواهد شد. در مورد برخی از مناطق خود ما از تهران کارگردان بومی یا بومی‌زاده معرفی کرده‌ایم تا مشغول به کار شود و تولید فیلم‌‌‌ها در شهرستان‌ها نیز رونق بگیرد. از ابتدای بیان این طرح برایمان روشن بود در سال اول نمی‌توان به سرعت به همه آنچه که تعریف شده برسیم.

امسال کارهای اولیه در این زمینه انجام شده تا سال‌ آینده که امیدوار هستیم تولید فیلم به خصوص فیلم‌‌های سینمایی در این مراکز رونق بگیرد. هدف ما این است که در نهایت به تولید 20 فیلم در این مراکز برسیم و معتقدیم با سرمایه‌گذاری روی این هشت منطقه سینمایی تحول فرهنگی و جدی در سینمای کشور رخ خواهد داد. تولید فیلم در این مراکز موجب ایجاد تنوع در ساختار فیلم‌های سینمایی می‌شود و ظرفیت‌های سینمای کشورمان را بالا می‌برد. برای رسیدن به این هدف و تحول بزرگ باید زمان لازم را قائل شویم تا در نهایت به عدد ایده‌آل تولید فیلم در مراکز هشت‌گانه سینمایی برسیم.

دیگر موضوعی که احتمالاً بعد از جشنواره فیلم فجر امسال عملی می‌شود ارزشیابی تهیه‌کنندگام و درجه‌بندی آنان است، برنامه مشخصی در این زمینه دارید؟
بله، در جریان بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر ارزشیابی‌ها و درجه‌بندی‌ها در مورد تمامی تولیدات سال سینمای ایران اتفاق می‌افتد و علاوه بر تهیه‌کنندگان، کارگردانان و فیلم‌ها نیز درجه‌بندی می‌شوند.

این ارزشیابی‌ها از طرف چه افرادی و به چه ترتیبی انجام خواهد شد؟
آیین‌نامه‌ای در این زمینه در دست تنظیم است که مراحل پایانی آن سپری می‌شود. قطعاً بخش‌های مختلف و از جمله صنوف سینمایی در این زمینه دخیل خواهند بود و براساس نظرسنجی و ارزشیابی دقیق و کاملی ارزیابی‌ها صورت خواهد گرفت.

به صنوف اشاره کردید. ارزیابی شما از انتخابات اخیر خانه سینما چیست؟
مطلقاً در این مورد اظهارنظر نخواهم کرد. این رویه را قبل از برگزاری مجمع، در آستانه مجمع عمومی خانه سینما و بعد از آن داشته‌ام و نگاهم در این مورد تغییر نمی‌‌کند. من به سئوالات مختلفی که در این مورد مطرح می‌شود هیچ پاسخی نمی‌دهم.

چرا؟ با وجود این همه مسئله‌ای که میان خانه سینما و معاونت بوده، قطعاً شما نیز تحلیلی در مورد شرایط کنونی خانه سینما و به خصوص انتخاب اخیر دارید.
ما درصدد هستیم تشکل واحد تهیه‌کنندگان را سامان دهیم و در این مورد نیز به جاهای خوبی رسیده‌ایم، در این شرایط دیگر خانه سینما و تحولات آن در نظر ما نیست و خودمان به اهدافی که پیش رو داریم نگاه می‌کنیم.

یعنی همچنان تعامل خانه سینما و معاونت سینمایی با چالش و مشکل روبرو خواهد بود؟
ما شیوه تعامل با صنوف را حتی قبل از برگزاری این انتخابات و مجمع عمومی تعریف و تعیین کردیم و همچنان روی آن عقیده پابرجا هستیم. نوع ارتباط ما صنف به شکلی است که خودمان گفته‌ایم و به طور عملی بعد از روشن شدن تکلیف تهیه‌کنندگان می‌توان این شکل تعامل را مشاهده کرد.

وضعیت تشکل واحد تهیه‌کنندگان چطور است؟
اساسنامه این تشکل در حال نگارش و تهیه‌ است و فاصله زیادی تا شکل‌گیری اولین مجمع عمومی آن نداریم. 

سرفصل‌ها

برنامه‌ها

جزئیات برنامه

مبانی

پیام

دین خواهی، اخلاق‌گرایی،‌آگاهی بخشی و امید آفرینی.

اولویت‌های موضوعی

مفاهیم دینی و قرآنی، عترت و اهل بیت، مهدویت، تحکیم خانواده، کودک و نوجوان،‌ فرهنگ و تمدن ایران اسلامی (حوزه بزرگ جغرافیایی و تاریخی ایران فرهنگی)، انقلاب اسلامی،‌ تاریخ اسلام و تاریخ معاصر،‌جنگ نرم، رویارویی استکبار با ایران و مقاومت اسلامی، دفاع مقدس، موضوعات سیاسی (داخلی و خارجی)،‌ مفاخر و مشاهیر و دستاوردهای علمی و فناوری.

اصول نظری هنر دینی

به منظور تبیین اصول و چارچوب‌های نظری و تئوریک هنر دینی  با تاکید بر سینمای مبتنی بر آموز‌ه‌های دینی و وحیانی کرسی‌های آزاداندیشی و مجامع علمی برگزار خواهد شد.

رویکردها

اعتدال در تمامی جنبه های سینما و فیلمسازی

 

سینمای ایران باید در وجوه هنری، صنعتی، انتقال پیام و جذابیت به تعادل قابل قبولی برسد.

نفی مرکزگرایی

 

 

همسو با سیاست‌های دولت، باروری استعدادها و ظرفیت‌های هنری در کلیه نقاط کشور، یکی از رسالت‌های اصلی مدیریت سینما در این دوره است و ایران به هشت منطقه فرهنگی با مرکزیت شهرهای تبریز، اهواز، همدان، مشهد، اصفهان،‌ شیراز، کرمان و تهران (به استثنای کلان شهر تهران) تقسیم می‌شود.

تشکیل شورای عالی سینما

متعاقب تصویب اهداف، وظایف و ساختار تشکیلاتی این شورا در شورای هنر، مراتب به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی منعکس خواهد شد.

مشارکت فکری با نخبگان

 

حرکت به سمت سینمایی که در بالاترین میزان مشارکت فکری و مشورتی با بخش‌های فکری و نخبه و مردمی جامعه به سر می‌برد، یکی از اهداف مورد نظر در این دوره است.

 

جذب مخاطبین بالقوه

جذب گروه‌ها و اقشار عظیم مخاطبین مغفول مانده و فراموش شده  به سینما و آثار سینمایی در سرلوحه  توجهات در این دوره است‌.

فن آوری

تشویق به استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته و مدرن از پیش‌تولید تا پس‌تولید و نمایش، ضامن دستیابی سینما به سطح قابل قبولی از استانداردها است.

رونق تولید

با افزایش تولید و استفاده از همه ظرفیت‌های مادی و انسانی موجود در سینمای ایران تلاش می‌شود با تولید فیلم‌های سینمایی، نیاز سینمای اکران، نمایش خانگی، بازی‌های رایانه‌ای و نیز رسانه ملی تامین شود.

شیوه‌های اجرایی

پژوهش و فیلمنامه

از تاسیس دفاتر و موسسات «پژوهش و نگارش فیلمنامه» حمایت می‌شود.

فیلم فاخر

تولید آثار موسوم به فاخر، با اتکا به بودجه خاص و مصوب برای تولید این آثار در اعتبارات سالانه، ادامه می‌یابد.

کارگردانان اول

نخستین اثر بلند کارگردانان، اعم از اکرانی یا غیر اکرانی به مدد فن‌آوری‌های روز دیجیتال با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و  تجربی به عنوان فیلم‌های اول ساخته می‌شود. هزینه‌های تبدیل این آثار به نسخه 35 میلیمتری به شرط کسب استانداردهای اکران، از سوی مرکز فوق تامین می‌شود.

پروانه ساخت

درترکیب شورای پروانه ساخت یک نفر به نمایندگی از کانون کارگردانان و یک نماینده از تشکل واحد تهیه کنندگان حضور خواهند داشت.

شاخص گذاری استاندارد‌ها

 

 

شورای جامع فن آوری درمعاونت امور سینمایی با همراهی دو نماینده از هر صنف و رشته تخصصی  نسبت به تعیین شاخص ها برای استاندارد سازی آثار سینمایی اقدام خواهد کرد.

نمایش  خانگی

سینمای خانگی مقوم سینمای اکران است.

تولیدات مشترک

صدور فرهنگ انقلاب، اسلام و ایران و تحکیم مودت  بین دولت ها و ملت های دوست، حول میراث و علائق مشترک، مستلزم بسط روابط سینمایی و از جمله انجام تولیدات مشترک است.

سینمای مستند   

تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در زمینه مستند در قالب آثار کوتاه ، نیمه بلند ، سینمایی مورد توجه و حمایت خواهد بود.

بازی‌های رایانه‌ای

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از جمله موسسات تحت حمایت معاونت امور سینمایی (به موجب اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) از تولید بازی‌های جذاب ملی و نیز طرح و برنامه‌‌های علمی و پژوهشی مرتبط حمایت مقتضی را به عمل می آورد.

نمایش و اکران عمومی

 

 

معاونت سینمایی، از اکران و نمایش عمومی فیلم‌های سینمایی حمایت خواهد کرد.

اکران محدود

برای تولیدات سینمایی با موضوع خاص یا آن دسته از آثاری که تابع شرایط ویژه هستند، اکران با اعمال محدودیت انجام خواهد شد.

توزیع و بازاریابی

اتخاذ سیاست‌ها و شیوه‌های اجرایی تازه در بخش توزیع و بازاریابی ضرورت تام و تمام دارد.

نمایش جهانی

نظر شورای صدور پروانه نمایش، با تأیید و موافقت معاون امور سینمایی برای نمایش فیلم‌ها در خارج از کشور، مجوز می‌دهد.

54143

کد خبر 116446

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =