ارکستر ملی ایران که طی یک سال گذشته ادامه حیاتش در هاله​ای از ابهام قرار داشت، روز شنبه با معرفی رسمی رهبر ارکستر فعالیت‌هایش را آغاز کرد.

مریم آموسا: ارکسترملی ایران که  10 سال و 6 ماه با رهبری فرهاد فخرالدینی فعالیت می​کرد ، پس از استعفای او حدود یک سال در بلاتکلیفی به سر می برد.

 دراین مدت بحث های متعددی پیرامون ادامه حیات ارکسترملی و همکاری رهبری جدید با ارکستر مطرح بود، اما پاسخ روشنی ازسوی مسولان بخش موسیقی درباره پیگیری فعالیت مجدد ارکستر ملی داده نمی​شد.

بالاخره دفترموسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با برپایی نشست خبری که با حضور اعضای شورای ارکسترملی درتالار وحدت برگزارشد، بردیا کیارس را به عنوان رهبر این ارکستر معرفی کرد تا فعالیت​های این ارکستر را در قالبی تازه کلید بخورد.

 در این نشست،سرپرست دفترموسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت که برای جلوگیری از تعطیلی مجدد ارکستر ملی،ارکستر  به صورت شورایی اداره خواهد شد.

به گفته علی ترابی ، درنخستین گام هوشنگ ظریف، حسین علیزاده، ارسلان کامکار و فردین خلعت بری به عنوان اعضای شورای ارکستر ملی انتخاب شده اند و اساسنامه ارکستر ملی هم مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته است.

براساس اساسنامه ارکستر ملی، رهبر ارکسترملی ازاین پس ازسوی این شورا انتخاب خواهد شد.

شورای ارکسترملی ازتیرماه راه اندازی وجلسات آن از مهرماه آغازشده است. سخنگوی این شورا هم فردین خلعت​بری است.

در نشست خبری که شنبه در تالار وحدت برگزار شد، حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده، هوشنگ ظریف نوازنده ، فردین خلعت​بری آهنگساز، ارسلان کامکار نوازنده، بردیا کیارس رهبر ارکستر ملی و علی ترابی سرپرست دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت ارشاد حضور داشتند.

محور بحث

اظهار نظ​رها

انتخاب رهبر ارکستر ملی

حسین علیزاده: فرهاد فخرالدینی برای ارکستر ملی زحمات بسیاری کشیده اند و باید قدردان او بود اما هرسکوت و حذفی نباید به ضررموسیقی تمام شود. بردیا کیارس قابلیت این را دارد که ازاین پس رهبری ارکستر ملی را برعهده گیرد. اگرآهنگسازی که قطعات اش درارکستر ملی قراراست؛ اجرا شود، توان رهبری ارکستر را داشته باشد می تواند به عنوان رهبرمهمان ارکسترملی را هدایت کند اما انتخاب رهبرخارجی برای ارکسترملی مثل جوک است.

 

انتخاب اعضای ارکستر ملی

حسین علیزاده: درانتخاب اعضای ارکستر ملی باید جوان گرایی صورت گیرد وشرایطی فراهم شود تا عضویت درارکستر ملی از آرمان​های هنرجویان هنرستان موسیقی شود.

بردیا کیارس: انتخاب اعضای ارکستر ملی کار زمان بری است اما تا اول دی ماه اعضای ارکستر ملی انتخاب خواهند شد و هفته ای سه روزارکستر تمرین خواهد داشت تا دراسفند ماه شاهد نخستین اجرای ارکستر ملی باشیم.

خواننده محوری

 

حسین علیزاده: درارکسترملی قرارنیست شاهد خواننده محوری باشیم، از این پس در ارکستر ملی سازبندی بسیاراهمیت دارد، البته اگر قرارباشد در این ارکسترآوازی هم اجرا شود، این آواز باید توجیه داشته باشد.

 ارسلان کامکار: حضورخواننده درارکسترملی باید توجیه منطقی داشته باشد، اگر نه چه ضرورتی دارد که ارکستر ملی با خواننده روی صحنه برود.

وظیفه ارکستر ملی

 

حسین علیزاده: وظیفه ارکسترملی تداعی خاطره ها نیست وارکستر ملی قصد ندارد که قطعات به یاد ماندنی برنامه گلها را اجرا کند. بسیاری از قطعات این برنامه با خواننده زن همراه بود که چنین قطعاتی هم اگرقرار است درارکسترملی اجرا شود باید مورد بازینی قرار گیرند.ارکسترملی باید خودش را به اندازه های واقعی ارکسترهای جهانی نزدیک کند .

ادامه همکاری بافرهاد فخرالدینی

 

ترابی: بارها برای ادامه همکاری فرهاد فخرالدینی با ارکستر ملی تلاش کردیم اما بی نتیجه ماند، اما اگر هر زمانی ساخته های وی بنا باشد که درارکستر ملی اجرا شود؛ ارکستر ملی می تواند میزبان وی به عنوان رهبر ارکستر مهمان باشد.

هوشنگ ظریف: ای کاش همچنان فرهاد فخرالدینی ارکسترملی را رهبری می کرد اما درارکسترملی هم باید شاهد جوان گرایی باشیم و بردیا کیارس به عنوان یک رهبرجدید می تواند حرکت جدیدی درارکستر ملی ایران بوجود بیاورد.

بیمه و حقوق نوازنده های ارکستر ملی

 

 ترابی:  برای اعضای ارکستر ملی همانند ارکسترسنفونیک بحث بیمه مطرح نخواهد بود و اعضای ارکستر ملی می تواند به صورت شخصی برای بیمه خود اقدام کنند.

هوشنگ ظریف: متاسفانه درایران موسیقی به تنهایی نمی تواند منبع درآمد باشد، ازاین رو من همواره به شاگردانم پیشنهاد می​کنم که درآمد خود را از بخش دیگری تامین کنند.

حسین علیزاده: باید شرایطی فراهم شود تا نوازنده ها واهالی موسیقی با مشکل مالی روبرو نباشند و مجبورنباشند که برای کسب درآمد همزمان در چند گروه کارکنند و یا بعدازظهربروند مسافرکشی.

همکاری آهنگسازان با ارکستر ملی

 ارسلان کامکار: برای افزایش توان موسیقیایی ارکسترملی قصد داریم که بزودی ازتمام آهنگسازان کشور دعوت به همکاری کنیم و پس ازبررسی هراثرفاخر و ملی  که امکان اجرا درارکستر ملی را داشته باشد، دراین ارکستراجرا خواهد شد.

برنامه ریزی برای ارکستر ملی

 

حسین علیزاده: برای جلوگیری از بی برنامگی ارکسترملی باید همه برای ارکستر ملی دل بسوزانند و قرارنیست که ارکسترملی بدون برنامه حرکت کند. اما همه اتفاق ها به مروررخ خواهد داد.اگرقرارباشد که ارکسترملی هر دو ماه یک باربرنامه های قبلی خود را اجرا کند و نوآوری نداشته باشد،بهتر است که فعالیت نکند.

وضعیت نقد موسیقی در مطبوعات

حسین علیزاده: به نظرمن مطبوعات ایران درحوزه موسیقی بسیارضعیف عمل کرده اند و نقد آنها بسیار سطحی و در حد خبرهای سینمایی است. من تا به امروز هیچ نقد خوبی درباره موسیقی نخوانده ام، مطبوعات ایران باید در حوزه موسیقی دچار دگرگونی شود.

فردین خلعت​بری: نوع پرداخت اهالی مطبوعات به موسیقی بسیارسطحی است و ما درحوزه موسیقی با فقرنقد روبروهستیم. باید شرایطی فراهم شود که نقد موسیقی درمطبوعات همپای خود موسیقی پیش برود

52

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 117028

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
    1 0
    بودن این جمع به عنوان اعضای شورای ارکستر یعنی عالیه
  • بدون نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
    0 1
    متاسفم واقعا متاسفم جناب فخرالدینی خدا صبرتان دهد که ارکستری که با خون دل به پایش کردید این چنین برایش تصمیم می گیرند
  • بدون نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    1 0
    خیلی خوشحالم. با حضور استاد علیزاده و استاد ظریف و ... میتونیم به ارکستر ملی امیدوار باشیم.
  • بدون نام US ۲۰:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۳۰
    0 1
    واقعا فاجعه است.ارکستری که 11 سال فعالیت عالی داشت و کنسرتهای بسیار با شکوه انجام میداد این بلا به سرش می آید.به هیچ کدام از نوازنگان زحمتکش و با سابقه ارکستر خبر نداده اند.فقط قرار است دوستانشان را خبر کنند.و این موضوع یک رسم شده است در موسیقی ایران.کیارس در جایگاهی نیست که بتواند جای استاد فخرالدینی را بگیرد.و ارکستری که با باندبازی جمع بشود و میراث خوار کسانی باشد که زنده هستند و در حال فعالیت.این ارکستر ملی نیست و باید برایش اسم جدیدی انتخاب کنند.
  • بدون نام GB ۲۱:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
    1 0
    دوستان اینقدر بد بین نباشید کیارس جوان با استعدادی است که امتحان خود را هم پس داده او میتواند ارکستر را جلو ببرد آقای فخرالدینی دستش درد نکند حق زیادی به گردن موسیقی ارکسترال ایران دارد ولی فقط قطعات خاصی اجرا میکرد