سازمان ملل، آمریکا، ترکیه و انگلیس با استقبال از رای اعتماد پارلمان عراق به دولت جدید این کشور این مهم را به مسئولان این کشور تبریک گفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در بیانیه‌ای که سخنگوی وی آن را قرائت کرد، ضمن استقبال از رای اعتماد پارلمان به دولت جدید عراق آن را گامی رو به جلو در تشکیل عراق دموکراتیک توصیف کرد.

بان کی مون از عراقی‌ها خواست نسبت به مساله آشتی ملی، بازسازی و ثبات طولانی مدت در این کشور توجه داشته باشند.

دبیرکل سازمان ملل به عراقی‌ها به خاطر تلاش‌های گسترده‌شان برای تشکیل دولت جدید و فراگیر تبریک گفت.

وی هم‌چنین حمایت هیات سازمان ملل در عراق را در بازسازی این کشور وعده داد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز با تبریک با پارلمان و ملت عراق، رای اعتماد پارلمان به دولت جدید عراق را بیان علنی مخالفت با تلاش‌های افراد تندرو با هدف ایجاد اختلافات مذهبی در عراق توصیف کرد.

اوباما عنوان داشت: رای اعتماد پارلمان به دولت لحظه مهمی در تاریخ عراق و گامی بزرگ در مسیر وحدت ملی بود.

اوباما با بیان تعهد واشنگتن نسبت به مشارکت بیشتر در عراق اذعان داشت که بغداد با چالش‌های متعددی برای ساخت عراقی شکوفا و احیای نقش آن در جامعه جهانی و منطقه روبه‌روست.

جو بایدن، معاون باراک اوباما نیز به نوری المالکی، نخست وزیر، ایاد علاوی، رهبر فهرست العراقیه و مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق تشکیل دولت جدید را تبریک گفت و افزود: چالش‌های متعددی در آینده فراروی عراق است که من مطمئنم عراق می‌تواند آنها را پشت سر بگذارد.

معاون اوباما افزود: آمریکا آماده حمایت از عراق و تحکیم مشارکت در این کشور است.

هم چنین دولت ترکیه ضمن استقبال از اعلام تشکیل دولت جدید عراق حمایت خود را از دولت جدید این کشور اعلام کرد.

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد: تشکیل دولت با استناد به اجماع ملی می‌تواند در تلاش‌ها برای برقراری ثبات و دموکراسی در عراق سهم بسزایی داشته باشد.

انگلیس نیز دادن رای اعتماد پارلمان عراق به دولت جدید را تلاشی در جهت ثبات در عراق توصیف کرد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس خاطرنشان کرد: تشکیل دولت عراق به رهبران سیاسی این کشور اجازه خواهد داد که با همکاری یکدیگر در جهت منافع کشور و ملت عراق تلاش کنند.

هیگ ابراز امیدواری کرد که دولت جدید تلاش خود را متمرکز بر مسائل اقتصادی، سیاسی و امنیتی کند.48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 117752

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۱۱:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
    0 0
    آمریکایی ها باز هم تمامی مزدوران خود را مجبور کردند تا دولت پوشالی تشکیل دهند و به آنها فهماندند که اگر باهم کنار نیائید سرنوشت تلخی در انتظارشان خواهد بود همه این دارودسته های جانی و آدم کش از آمریکا خواسته بودن تا نیروهایش را از این کشور خارج نکند چه بخوبی میدانند که تاچه انداز در بین مردم عراق منفورند . ازاین نوع دولتها میشود تشکیل داد ولی تاکی دوام خواهد آورد سئوال است