۰ نفر
۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۵

به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل توصیه می‌کنم حماقتی مرتکب نشود و علیه لبنان جنگ تازه‌ای راه نیندازد.

عبدالباری عطوان:

آنها از حزب الله می ترسند

اسرائیل از حزب الله می‌ترسد نه فقط به دلیل قدرت نظامی بسیار بالایی که این حزب در تمام زمینه‌ها برخوردار است بلکه به دلیل این که موسسه‌های مدنی و اجتماعی بسیار پیشرفته‌ای در اختیار دارد که نخبگان بزرگی آن را از پشت اداره می‌کنند. همچنین حزب الله از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها در زمینه‌های مخابرات و جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات برخوردار است که حتی بسیاری از کشورهای عربی که میلیاردها دلار برای خرید اسلحه و جنگنده و سازمان‌های نظارتی پرداخت می‌کنند، از آنها بی‌بهره‌اند.

به همین دلیل نباید شوکه شویم هنگامی که فرماندهان نظامی اسرائیلی اعتراف می‌کنند که حزب الله توانسته آرشیو امنیتی این رژیم را که توسط جنگنده‌های اسرائیلی به هنگام نقض حریم هوایی لبنان به دست آورده بودند، با موفقیت کشف و ضبط کند که تصاویر مرتبط به ترور رفیق حریری یکی از آنها است. عکسی که سید حسن نصرالله در یکی از خطبه‌هایش در برابر اتهام‌های دادگاه ترور رفیق حریری افشا و ثابت کرد که اسرائیل در پس آن ترور قرار دارد.

روز گذشته حزب الله توانست در دستاوردی تازه پایگاه‌های سری جاسوسی اسرائیل در ارتفاعات مشرف به بیروت در جبل صنین و مناطق صیدا و عین المجرده کشف کند.

ارتش لبنان نیز دیروز اعلام کرد، توانسته دو سامانه جاسوسی پیشرفته اسرائیل در بالای کوه‌های صنین را کشف کند. این سامانه‌ها به نیروهای اسرائیلی کمک می‌کرد که ضمن رصد کردن خاک لبنان پایگاه‌های نظامی مقاومت را نیز رصد کنند. ارتش اعلام کرد که این مراکز را بر اساس اطلاعاتی که مدیر سازمان امنیت کشور از منابع وابسته به مقاومت به دست آورده، کشف کرده است. چنین دستاوردهایی در کنار پیروز بزرگی که مقاومت اسلامی در جنوب لبنان در جنگ ژوئیه 2006 به دست آورد باعث شده تا جیورا ایلاند، مشاور سابق امنیت ملی رژیم صهیونیستی اعتراف کند که اسرائیل نمی‌تواند حزب الله را در جنگ رودررو شکست دهد و در صورت بروز جنگ این حزب می‌تواند خسارت‌های سنگینی به جبهه داخلی اسرائیل وارد آورد.

***

ژنرال اسرائیلی‌ای که در زمان نخست‌وزیری اریل شارون و ایهود باراک مسئولیتی داشته، به رادیو اسرائیل گفت: به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل توصیه می‌کنم حماقتی مرتکب نشود و علیه لبنان جنگ تازه‌ای راه نیندازد چرا که انگشتانش را خواهد سوزاند و در نهایت همانند دوران ایهود اولمرت و وزیر امور خارجه‌اش زیپی لیونی، شکست خورده از جنگ رها خواهد کرد.

توانایی بالای نظامی حزب الله در وهله نخست به وجود رهبرانی باز می‌گردد که آمادگی دارند در هر لحظه‌ برای قضایای ملی و عقیده‌ای که برای آن می‌جنگند جان دهند، ایمانی که هیچ کدام از رهبران عربی از آن برخوردار نیستند.

آنچه باعث می‌شود تا اسرائیلی‌ها از تحریک نظامی علیه مقاومت پرهیز کنند این است که خوب می‌دانند رهبری حزب الله از چنان شجاعتی برخوردار است که می‌تواند دستور دهد هزاران موشک تا عمق اسرائیل شلیک شود و زیرساخت‌های این رژیم نابود شود بدون آن که لرزشی بر اندامش بیفتد. بر خلاف رهبران عرب که به انتخاب گزینه صلح اعتقاد دارند و در شبکه‌های امریکایی به دنبال مسئولان اسرائیلی می‌دوند تا به آنها بگویند آنها راه مسالمت‌آمیز را انتخاب کرده‌اند.

در سال‌روز عاشورا سید حسن نصرالله همانند همیشه عباراتی که رهبران عرب فراموش می‌کنند بر زبان بیاورند را گفت. وی در سخنرانی‌اش بارها بر لزوم آزادسازی فلسطین از بحر تا نهر تاکید کرد و مسئولان عربی که قرار است در قاهره گرد هم آیند را خطاب قرار داد و گفت به جای مذاکره فکری هم به جایگزین‌هایی که حزب الله از آنها استفاده کرده و بهره برده و نتایجش را هم دیده، کنید.

مفهوم پیروزی نزد اسرائیلی‌ها مغایر با آن چیزی است که اعراب و مسلمانان و مقاومت لبنان در راس همه آنها می‌گویند. اسرائیلی‌ها به دنبال پیروزی "شسته رفته‌ای" با حداقل خسارت‌های بشری هستند در حالی که مقاومت چیزی کاملا مغایر با آن را پیروزی می‌داند و از این رو ابایی در نابودی اسطوره ارتش اسرائیلی با هر قوه قهریه‌ای که شده، ندارد.

اسرائیلی‌ها توانستند با این مفهوم در غزه بجنگند و در بعد نظامی نیز تا حدودی موفق شدند اما بلافاصله پس از آن متحمل شکست‌های فجیع سیاسی و رسانه‌ای شدند که نتایج جنگ را برایشان به فاجعه تبدیل کرد.

***

سلاح‌های پیشرفته و برتری در بهره‌مندی از جنگنده‌ها و تانک‌ها در صورت غیاب اراده و رهبری ملی تنها برای مقاصد کاربرانش کاربرد خواهد داشت، یعنی همان اتفاقی که برای امریکایی‌ها در عراق رخ داد و در همین راه به زودی شاهد شکست دیگری برای آنها در افغانستان خواهیم بود. تجربه چهار سال پیش جنگ اسرائیل با لبنان ثابت کرد که اراده بشری اگر با حمایت رهبری شجاعی که بتواند تصمیم‌های بزرگ برای رویارویی بگیرد، همراه باشد، حتی در سایه موشک‌های مخرب می‌تواند معادله را حتی به نفع جریان ضعیف دگرگون کند.

چنین امکانی را حزب الله و رهبرانش برخوردارند، همین اراده است که باعث می‌شود رهبران حزب الله رای دادگاه را قبل از آن که صادر شود، رد کنند و قاطعانه بگویند که به هیچ پرسشی از دادگاه ترور حریری پاسخ نداده و هیچ کس را نیز به رغم تهدیدهای بسیار امریکا و اسرائیل تحویل نخواهند داد.

بسیار دردآور است که تنها کسی که گفته در صورت حمله اسرائیل به لبنان سکوت نخواهد کرد، آقای رجب طیب اردوغان، نخست‌‌وزیر سنی مذهب ترکیه است که اخیرا به لبنان سفر کرد. وجود همین صراحت لهجه است که باعث می‌شود صدها هزار نفر برای استقبال از او به خیابان‌های بیروت بیایند در حالی که سفر رهبران عرب به لبنان همانند امریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها که از افغانستان و عراق دیدن می‌کنند کاملا مخفیانه و بی سر و صدا است.

رای دادگاه قطعا صادر خواهد شد و احتمالا نیز حزب الله را متهم خواهد کرد ولی بی‌شک نقطه تحولی در تاریخ لبنان خواهد بود به گونه‌ای که خواهیم دید از لحظه صدور رای تاریخ جدیدی در لبنان و منطقه شکل خواهد گرفت که در صورت کوچک‌ترین تخطی اسرائیل موشک‌های حزب الله تلاویو و فرودگاه‌های دشمن اسرائیلی را هدف قرار خواهند داد. 16246

 القدس العربی / 18 دسامبر/ترجمه: سید علی موسوی خلخالی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 117861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =