نویسنده و خالق آثاری چون «شادکامان دره قره‌سو» می گوید هنوز هم با دیدن دفترهای کاهی هوس نوشتن می​کند.

زینب کاظم‌خواه : علی‌محمد افغانی نویسنده در اولین روز زمستان مهمان کافه خبر شد تا از نویسندگی، زندگی و خاطرات تلخ و شیرین​اش بگوید.

او که سال 1304 در کرمانشاه به دنیا آمده، نویسندگی را از اواخر دهه 30 در زندان آغاز کرده است. اولین رمانش «شوهر آهو خانم » به محض انتشار با استقبال مخاطبان مواجه​ می​شود و خیلی زود به چاپ​های بعدی می​رسد.

استقبال مخاطبان از این رمان اما تبعات خاص خودش را هم دارد، برخی هنوز هم این رمان را بهترین کار افغانی می​دانند، نکته ای که او چندان اعتقادی به آن ندارد و می​گوید:« رمان دوم من یعنی شادکامان دره قره سو به همان قوت رمان اول من است.»

او به نامه​هایی که خواننده​ها برایش نوشته​اند،اشاره می​کند:« من یک چمدان نامه دارم که خوانندگان درباره‌ی شادکامان دره قره سو برای من نوشته‌اند.»

البته این مساله فقط خاص علی محمد افغانی نیست، بسیاری از نویسندگان ایرانی را با کتابی می​شناسند که بیشتر از بقیه گل کرده است.مساله ای که رفته رفته باعث می​شود تا نویسنده​ها کمتر دوست داشته باشند از کتابی حرف بزنند که بیشتر به چشم مخاطبان آمده​است.

علی‌محمد افغانی نویسنده شدنش را مدیون یک تصادف یا اتفاق می​داند؛ «زندان رفتن در زمان شاه باعث شد تا من نویسنده شوم.»

او وقتی در زندان شروع به نوشتن «شوهر آهو خانم» کرد، هیچ وقت فکر نمی‌کرد که این کتاب به رمانی بلند تبدیل شود « اول می‌خواستم داستان کوتاه بنویسم ولی بعد که شروع کردم داستان مرا کشید و حاصل کار شد همینی که می​بینید.»

افغانی آموزشی در زمینه داستان‌نویسی ندیده و به قول خودش غریزی می نویسد « اوایل دهه 30 که به  آمریکا رفته بودم کتابی را خریدم که بعد​ها ابراهیم یونسی آن را از من گرفت. این کتاب تکنیک داستان‌سرایی نام داشت. من بخش​هایی از آن را خواندم. به نظرم این ذوق ادبی است که باعث می​شود یک نفر نویسنده شود. خیلی​ها در رشته ادبیات درس خوانده​اند و در حوزه کاری خودشان هم خوب کار کرده​اند اما نویسنده نشده​اند.»

او نویسنده‌ای است که در طول این‌ سال‌ها وارد محافل ادبی نشده و همیشه در  انزوا به خلق آثارش پرداخته​است «احساس نیاز نمی کردم که وارد محافل ادبی شوم.»

او کتاب «شوهر آهو خانم» را با هزینه شخصی چاپ کرده و بعد انتشارات امیرکبیر اجازه چاپ این رمان را از او گرفته است. «اول رمان را بردم پیش نشر معرفت، خوششان نیامد و آن را چاپ نکردند. بعد این رمان را بردم پیش اقای رمضانی که مدیر انتشاران ابن سینا بود.او هم آن موقع گفت که بخش عمده​ای از سرمایه اش را گذاشته روی چاپ یک فرهنگ،به همین خاطر تصمیم گرفتم خودم این رمان را با هزینه خودم منتشر کنم.»

بعد از چاپ این کتاب افغانی 12 دفتر کاهی می​خرد تا 12 داستان بنویسد، اما وقتی «شادکامان دره‌‌قره‌سو» را شروع می​کند، بقیه را کنار می​گذارد.

افغانی که هنوز هم با دیدن دفترهای کاهی هوس نوشتن می​کند، معمولا طرح‌های رمان هایش را در ذهنش می​پرورد: «همه شخصیت‌های داستان‌هایم در ذهنم هستند و بعد موقع نوشتن رنگ می​گیرند.»

او نویسنده​ای تجربه‌گراست که معمولا تجربه​های زندگی​اش را می​نویسد. تجربه​هایی که البته با تخیل او در هم می​آمیزد.

افغانی نظم و ترتیبی برای نوشتن ندارد، اتفاقا می‌گوید آدم بی‌نظمی است. آن‌قدر مطالب در حاشیه‌ی کتاب‌هایش دارد که حالا نمی‌داند آن‌ها را برای چه نوشته است. این روزها هم به دلیل ضعف بینایی‌اش نمی تواند آن نوشته‌ها را جمع و جور کند.

او می‌گوید ساعت‌های زیادی را در طول روز صرف نوشتن نمی​کند. یک یا دو ساعت در روز با برای نوشتن وقت می‌گذارد و معمولا بین 2 تا 4 صفحه می​نویسد.

مشروح گفت‌و‌گو با علی‌محمد افغانی را می​توانید به زودی در خبرآنلاین بخوانید.

52

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 117875

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
    3 0
    مرسي از اين گزارش من فكر مي كردم ايشون در قيد حيات نيستند .خوشحالم كه عكسشون رو ديدم و حرفهاشون رو خوندم.ممنون
  • بدون نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
    4 0
    بنده به عنوان یک کرمانشاهی همیشه به وجود این همشهری عزیزم افتخار می کنم.شادکامان دره قره سو هم یکی از بهترین رمانهاست اما "شوهر آهو خانم" واقعا شاهکار ادبی است.
  • shadi IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
    0 0
    خیلی مصاحبه خوب وجالبی بود .مصاحبه های ادبی تون باعث می شه که به اعتبار سایت حرفه ایتون افزوده شه .
  • بدون نام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
    2 0
    خدا حفظ شان کند دست شما هم درد نکند
  • بدون نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
    1 0
    واقعا دست تون درد نکنه من هم نمي دونستم ايشون زندس حالا منتظر مشروح نشستم.
  • بدون نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
    1 0
    من لذت خواندن رمان را از آثار ایشان دارم خدا حفظشان کند
  • بدون نام IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
    2 0
    عالی بود با اینکه فکر میکنم بهتر بود در مورد یک موضوع مشخص با ایشون مصاحبه میکردید اما همین گزارش هم نکته های جذابی داشت واقعا خسته نباشید منتظر مشروح گفتگو هستم
  • سید سعید IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۷
    0 0
    آرزو یک بار حتی تلفنی با اقای علی محمد افغانی همکلام شوم دارم و آثارشان را فوق العاده دوست دارم