۰ نفر
۱۰ تیر ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۱

آیا کاندیداهای معترض امکان شکایت دوباره دارند؟

هر چند اما و اگرهایی در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم وجود داشت و برخی کاندیداها اعتراضاتی نسبت به روند و نتایج انتخابات داشتند که این اعتراضات نیز توسط مرجع قانونی آن یعنی شورای نگهبان بررسی و سرانجام نظر نهایی این شورا دوشنبه‌شب توسط سخنگوی این نهاد که تأیید نتیجه انتخابات بود، اعلام شد. در این بین موضوعی مطرح شد که چنانچه کاندیدایی نسبت به اعلام نظر شورای نگهبان هم اعتراض داشته باشد به طور قانونی از چه طریقی می‌تواند شکایت خود را پیگیری کند و آیا اساساً مرجعی قانونی برای رسیدگی به این امر وجود دارد؟ بر همین اساس با صالح نیکبخت‌ وکیل دادگستری گفت‌وگوی کوتاهی داشته‌ایم که در پی می‌آید:

با توجه به اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص صحت انتخابات، کاندیداهایی که نسبت به این موضوع اعتراض دارند مرجع رسیدگی به شکایت آنها کجاست؟
در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای نگهبان به عنوان مرجع اصلی نظارت بر اجرای قانون و برگزاری انتخابات و تأیید صحت آن تعیین شده است.

در این راستا اگر کاندیدایی از شورای نگهبان شکایت داشته باشد آیا مرجع خاصی در قانون برای رسیدگی به شکایت آنها پیش‌بینی شده است؟
خیر، شورای نگهبان مرجع نهایی است و در قانون مرجعی برای شکایت علیه شورای نگهبان پیش‌بینی نشده است.

یعنی دیگر امکان قانونی برای پیگیری شکایت‌ها وجود ندارد؟
با توجه به اینکه دادگستری طبق قانون اساسی، مرجع تظلمات عمومی است می‌تواند به مواردی از شکایات کاندیداها رسیدگی کند که در مورد استفاده از امکانات دولتی قبل از برگزاری انتخابات برای تبلیغ کاندیدایی‌ خاص بوده است و همچنین استفاده از روزنامه‌هایی که خصوصی نیستند. همین طور خبرگزاری‌هایی که دولتی‌اند و همچنین صداوسیما در مورد تبلیغ و نشر مطالب به نفع کاندیدایی خاص خواه در طول دورانی که فعالیت انتخاباتی شروع شده باشد یا تبلیغات رسمی شروع نشده باشد.

روند پیگیری این نوع اعتراضات چگونه خواهد بود؟
کاندیداها می‌توانند با درخواست از هیأتی از کارشناسان برجسته مطبوعات و روابط عمومی‌ها میزان تأثیر تبلیغات رسانه‌های گروهی دولتی را از دادگاه خواستار شده و به عنوان تخلف شکایت کنند و این شکایت را به مراجع قضایی ارائه دهند، همین‌طور می‌توانند به سازمان بازرسی کل کشور در این مورد شکایت کنند البته این‌گونه مسائل در نوع خود تأثیری در مسئله صحت انتخابات ندارد زیرا قانون مرجع دیگری برای آن تعیین کرده است.

تأثیر پیگیری این​گونه شکایت​ها چیست؟
می‌توانند در آینده از آن برای اثبات تخلف استفاده کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۰
    0 0
    چرا يك نفر از هيات حل اختلاف بايد آقاي حداد عادل باشد كه در تجمع حاميان دولت در روز26 خرداد آن خطابه ها را ايراد ميكنند آيا اين بيطرفي اين فرد است و بايد در شوراي نگهبان جهت رسيدگي به شكايت نامزدهاي معترض باشد؟؟؟؟؟؟