کارنامه فعالیت های ارزی شبکه بانکی

راشل آرامیان: فعالیت‌های ارزی و بین‌المللی شبکه بانکی در سال 88 با کاهش 12 درصدی همراه شد. عمده‌ترین دلیل این کاهش عملکرد بانک‌های خصوصی است. در این سال با آنکه بانک‌های دولتی تلاش کردند با وجود تمام محدودیت‌های بین‌المللی میزان مبادلات ارزی خود را دست کم به میزان سال گذشته حفظ کنند و موفق عمل کنند زیرا فعالیت‌های ارزی و بین‌المللی بانک‌های دولتی تنها حدود دو درصد نسبت به سال 87 کاهش داشت اما فعالیت بانک‌های خصوصی در این بخش با کاهش فزاینده مواجه شده است به طوری که مبادلات ارزی و بین‌المللی آنها در سال گذشته نسبت به سال 87 حدود 63 درصد کاهش نشان می‌دهد. فعالیت‌های ارزی و بین‌المللی کل شبکه بانکی در سال 87 حدود 283 میلیارد و 571 میلیون دلار بوده که در سال گذشته به 248 میلیارد و 431 میلیون دلار رسیده است که حدود 12 درصد کاهش داشته است.

بیشترین کاهش در بانک اقتصاد نوین

همان طور که پیشتر اشاره شد عملکرد ارزی و بین‌المللی بانک‌های خصوصی به شدت کاهش یافته و این مساله به شدت بر عملکرد نظام بانکی در سال 88 تاثیر منفی داشته است. بررسی عملکرد تک‌تک بانک‌ها در این بخش نشان می‌دهد بانک اقتصاد نوین بیشترین کاهش مبادلات ارزی و بین‌المللی را در شبکه بانکی به خود اختصاص داده است. مبادلات ارزی این بانک در سال 88 نسبت به سال قبل از آن حدود 84 درصد کاهش نشان می‌دهد. عملکرد ارزی بانک اقتصاد نوین در سال 87 حدود 38.1میلیارد دلار بوده که در سال 88 به شش میلیارد کاهش یافته است. 

بانک ملی همچنان در سراشیبی

بانک ملی دومین بانکی است که عملکرد ارزی و بین‌المللی آن کاهش یافته است. عملیات ارزی این بانک در سال 88 به نسبت سال 87 حدود 23 درصد کاهش داشته است.  

بیشترین حجم مبادلات ارزی در سطح بین‌الملل در سال 85 توسط بانک ملی انجام گرفته است به طوری که در این سال کل عملیات ارزی این بانک حدود 126 میلیارد دلار بوده است. از این سال بانک در سراشیبی سقوط قرار می‌گیرد و این سقوط همچنان ادامه دارد.

این شاخص در سال 86 به 88.5 میلیارد دلار رسید تا اینکه در حال حاضر آخرین رقم منتشر شده در این خصوص حدود 22.3 میلیارد است که به سال گذشته باز می‌گردد. عملیات ارزی و بین المللی بانک ملی در سال 85 که اوج فعالیت فعالیت این بانک است نسبت به سال گذشته حدود 82 درصد کاهش نشان می‌دهد. 

پارسیان مقام سوم در کاهش

بانک پارسیان نیز در بخش معاملات ارزی و بین‌المللی دچار کاهش شده است. میزان مبادلات ارزی این بانک در سال 87 حدود چهار میلیارد دلار ثبت شده که در سال 88 به 3.2 میلیارد دلار رسیده است. مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد مبادلات ارزی و بین‌المللی بانک پارسیان حدود 21 درصد کاهش داشته است. بنابراین سومین بانکی که در مبادلات ارزی در سال 88 نسبت به 87 دچار کاهش شده بانک پارسیان است.

 کاهش عملیات ارزی هفت بانک از 17 بانک

علاوه بر این، بانک‌های رفاه و تجارت با 19 درصد، توسعه صادرات با 13 درصد و کارآفرین با 8 درصد کاهش در عملیات ارزی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. به این ترتیب از مجموع 17 بانک فعال در این بخش در سال 88، عملیات ارزی هفت بانک با کاهش همراه شده است. 

بیشترین‌های عملیات ارزی

بیشترین عملیات ارزی و بین‌المللی توسط بانک توسعه صادرات که یک بانک تخصصی در امر صادرات است انجام شده است. میزان فعالیت این بانک در بخش ارزی حدود 47.6 میلیارد دلار است. پس از این بانک، بانک ملت با 43.4 میلیارد دلار بیشترین عملیات را رقم زده است. بانک‌های کشاورزی و تجارت نیز با 32 میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

سایر بانک‌ها مانند بانک ملی با 22 و بانک صادرات با 18 میلیارد دلار عملکرد قابل قبولی را در این بخش از خود ارائه کرده‌اند. البته باید گفت عملیات ارزی بانک صادرات در سال 87 یک مرحله سقوط را تجربه کرد. فهالیت های ارزی این بانک در سال 86 حدود 18 میلیارد دلار بوده اما در سال 87 به 14 میلیارد دلار کاهش یافت. در سال بعد این کاهش جبران شد و عملیات ارزی بانک مزبور به 18 میلیارد دلار یعنی رقمی که در سال 86 به دست آورده بود، رسید. باید گفت اگر محدودیت‌های جهانی نبود عملیات ارزی بانک صادرات باید بیش از این چیزی می‌بود که در حال حاضر است. به ویژه عملیات ارزی بانک ملی که همچنان در سراشیبی سقوط است و امید چندانی به بهبود آن حداقل در چند سال آینده نیست.

 

بیشترین رشد

عملیات ارزی بانک سرمایه در سال 88 نسبت به سال قبل از آن به میزان زیادی رشد کرده است.

مجموع فعالیت این بانک در بخش ارزی 91 درصد رشد نشان می‌دهد. البته نباید از یاد برد که عملیات ارزی بانک سرمایه با داشتن این میزان رشد همچنان اندک است. کل مبادلات ارزی و بین‌المللی این بانک با تمام تلاش‌های صورت گرفته به دو میلیارد دلار بالغ می‌شود. بانک مسکن با 44 درصد رشد در این شاخص توانسته بیشترین رشد را از آن خود کند. در حال حاضر عملیات ارزی بانک مسکن به 11.9 میلیارد دلار رسیده است. این رقم در سال 87 حدود هشت میلیارد دلار بوده است.

عملیات ارزی پست بانک نیز به میزان چشمگیری رشد کرده به طوری که میزان رشد اتفاق افتاده در این شاخص 43 درصد است. حجم معاملات ارزی پست بانک مانند بانک سرمایه چشمگیر نیست. در حال حاضر کل فعالیت این بانک در بخش یاد شده حدود 1.9 میلیارد دلار است.

بانک صادرات نیز توانسته حدود 29 درصد عملیات ارزی خود را نسبت به سال 87 افزایش دهد. بانک‌های پاسارگاد و کشاورزی نیز توانسته‌اند رشدهای قابل قبولی را از خود به جای گذارند. بانک پاسارگاد با 27 درصد و بانک کشاورزی با 26 درصد افزایش در جایگاه‌های بعدی در این بخش قرار می‌گیرند.

عملیات ارزی سایر بانک‌ها نیز کمتر از 10 درصد دچار نوسان شده است. این گروه از بانک‌ها از قبیل سپه، ملت، صنعت و معدن، کارآفرین و سامان توانسته‌اند با حداقل رشد یا کاهش عملیات سال 88 را به میزان سال قبل از آن حفظ کنند.

32/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 117952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =