دانشمندان ژنتیک با جهش‌های متوالی ژنتیک به موش‌هایی رسیده‌اند که مانند پرندگان آواز می‌خوانند. آن‌ها امیدوارند روزی به موش‌های تکامل‌یافته‌ای برسند که شاید نمونه واقعی میکی‌ماوس باشند.

موش‌ها معمولا موجودات بی‌صدایی هستند. اگر بخواهید بگویید موش چه صدایی دارد چه می‌گویید؟ به لطف دانشمندان ژنتیک، ‌گروهی از موش‌ها از این به بعد می‌توانند مثل پرنده‌ها آواز بخوانند!

به گزارش دیسکاوری،‌ دانشمندان ژاپنی اعلام کرده‌اند که با مهندسی ژنتیک موشی تولید کرده‌اند که درست مانند یک پرنده چه‌چه می‌زند. شاید فکر کنید به چه دردی می‌خورد که موش‌ها آواز بخوانند؟‌ در واقع محققین امیدوارند که با این مطالعه بتوانند راز تحول زبان را در انسان‌ها کشف کنند. (برای مشاهده فیلم موش آوازخوان، منتظر بمانید بارگذاری شود یا اینجا را کلیک کنید).

 

 

محققین دانشگاه اوزاکا در این مطالعه موش‌هایی را تولید کرده‌ا‌ند که مستعد انتقال اطلاعات دی.ان.ای با خطا و نیز جهش ژنتیکی هستند. به گفته محققین،‌ جهش ژنتیکی نیروی محرکه تحول و تکامل است. آن‌ها موش‌های تازه متولد شده را یک به یک بررسی می‌کردند و بالاخره روزی به موشی رسیدند که می‌توانست مانند یک پرنده آواز بخواند. البته این موش به طور تصادفی تولید شده،‌ اما ژن آوازخواندن را می‌تواند به نسل‌های بعدی انتقال بدهد.

یکی از محققین اوزاکا درباره نتیجه این مطالعه می‌نویسد: «من واقعا غافل‌گیر شدم،‌ چون انتظار داشتم که این تغییرات ژنتیکی که نسل به نسل منتقل می‌شد،‌ نهایتا به تغییر فیزیکی در ظاهر موش‌ها منجر شود.» البته از این مطالعه موش‌هایی با دم‌ها یا پاهای متفاوت هم به دست آمده است.

در بسیاری از کشورها، محققین پرندگان را مورد مطالعه قرار می‌دهند تا شاید بتوانند ریشه‌های تحول زبان در انسان را کشف کنند. به نظر می‌رسد که این مطالعه می‌تواند به این دسته مطالعات کمک شایان توجهی بنماید. محققین متوجه شده‌اند که پرنده‌ها تکه‌های آواز خود را به دلایل خاصی کنار هم می چینند، درست همان‌طور که ما انسان‌ها حروف را کنار هم می‌گذاریم و کلمات را می‌سازیم. به نظر می‌رسد که آن‌ها هم قواعد زبانی مخصوص به خود را دارند.

حالا موش‌های آوازخوانی پیدا شده‌اند که به گفته محققین،‌ برای مطالعه در مورد انسان‌ها مناسب‌تر از پرنده‌ها هستند،‌ چون موش‌ها مانند انسان‌ها جز دسته پستانداران هستند و از نظر ساختار مغزی و بسیاری دیگر از جنبه‌های زیست‌شناختی، در مقایسه با پرنده‌ها خیلی به انسان نزدیک‌تر هستند.

یکی از نکات جالب در مورد موش‌های آوازخوان این است که در موارد خاصی بلندتر آواز می‌خوانند، مثلا وقتی که در محیط متفاوتی قرار داده می‌شوند و یا زمانی که نرها را کنار ماده‌ها قرار می‌دهند. به گفته محققین، انگار موش‌ها با صدای خود به نوعی هیجان‌های خود را نشان می‌دهند.

محققین این  نتیجه را آغاز راهی برای ایجاد موش‌های تکامل‌یافته می‌دانند. یکی از آن‌ها می‌گوید: «می‌دانم که این راه درازی است و شاید مردم آن را در نظر نگیرند، اما من امیدوارم که روزی یک میکی‌ماوس واقعی تولید کنم.»

50172

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 118059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شولان US ۱۰:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۳
    0 0
    اینکه چیزی نیست ما هم ماشینامون عین خر عر عر می کنن!