گفتگوی لاری کینگ با سرپرست تیم جراحی اولین پیوند صورت در آمریکا

دکتر ماریا سیمیونوف رئیس بخش جراحی پلاستیک کلینیک معروف کلولند اخیرا تیم پزشکی را در اولین عمل جراحی پیوند صورت آمریکا هدایت کرد. اطلاعاتی محدود از این جراحی، هفته گذشته در یک کنفرانس خبیری ارائه شد. متن مصاحبه لاری کینگ در CNN با دکتر سانجای گوپتا رییس بخش ژورنالیسم پزشکی CNN و دکتر سیمیونوف را بخوانید.

 کینگ: دکتر سیمیونوف، چرا بیمارتان به صورت نیاز پیدا کرد؟

سیمیونوف: بیمار بعد از تصادف دچار ناهنجاری شدیدی شده بود و بینی، استخوان گونه و قسمت اعظمی از پوست و قسمت جلوی صورت، بالای لب و پایین پلکش را از دست داده بود. پس از تصادف و آسیب دیدن بیشتر استخوان‌های صورت و پوست در واقع صورتش به طور کامل از بین رفته بود.

کینگ: آیا مجبور بودید اهداکننده مناسب پیدا کنید؟

 سیمیونوف: البته ما اصولا می‌خواستیم بدانیم آیا پیوند زدن صورت عملی است و می‌شود کاری کرد که تمامی اعمال و حرکات صورتش پس از انجام این عمل بازسازی و ترمیم شود و به او برگردد و این مهم‌ترین ایده انجام این جراحی بود.

کینگ: عمل پیوند شامل پیوند کدام اعضا و قسمت‌ها بود؟

سیمیونوف: این عمل در واقع انتقال اعضای صورت پیوندی، تقریبا 80درصد کل صورت، به بیمار بود. جراحی پیوند شامل اجزای صورت، اجزای استخوان، کل بینی، استخوان‌های گونه، لب‌های بالا و پایین و پلک‌ها بود.

کینگ: حالا می‌خواهم جنبه دیگری از این جراحی را از زبان دکتر گوپتا بشنوم، البته می‌دانم که شما جراح مغز هستید. در این عمل چه موردی بیشتر از همه برایتان جالب است؟

سانجای گوپتا: صورت یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است. منظورم این است که صورت حالات ما را نشان می‌دهد، توانایی غذا خوردن، نفس کشیدن، صحبت کردن و خیلی کارهای دیگر به طور مستقیم به این ناحیه از بدن مربوط می‌شود. توانایی پیوند اعضای کاربردی که از صدها عصب و رگ تشکیل شده‌اند و قرار دادن آنها کنار هم طوری که متناسب باشند کار بسیار قابل توجهی است.

کینگ: خانم دکتر آیا بیمار صورت جدیدش را دیده‌ است؟

سیمیونوف: نه، او هنوز صورتش را ندیده، فقط آن را لمس کرده و خیلی خوشحال و راضی است. چند روز قبل پس از عمل توانست چند تا انگشتش را روی صورتش بگذارد. توانست به بینی و دهانش دست بزند و این احساس خیلی خوبی به او داد.

کینگ: جراحی چند ساعت طول کشید؟

سیمیونوف: در این عمل اعضای تیم پزشکی شامل متخصصین رشته‌های مختلف پزشکی به مدت 22 ساعت روی صورت بیمار کار کردند. در واقع عمل بعد از ظهر شروع شد و تا عصر روز بعد به طول انجامید.

گوپتا: چیزی که مرا شوک‌زده کرد پیدا کردن بیماری بود که حاضر به انجام این عمل جراحی شود. فکر می‌کنم به گفته خودتان 4 سال طول کشید. آیا همین موضوع این عمل را تا این حد کمیاب و نادر کرده است؟

سیمیونوف: بله. خب ما بحث‌های پیچیده و گسترده‌ای در این زمینه با متخصصان داشتیم. در واقع ما به دنبال یک داوطلب بالقوه می‌گشتیم، کسی که از تمامی روش‌های قدیمی و سنتی خسته و سرخورده شده باشد. به نظرم خیلی مهم بود چون هیچ بیماری اگر قبلا روش‌های دیگر را امتحان نکرده بود، حاضر به پذیرفتن خطرات این عمل نمی‌شد. در عین حال‌، بازسازی قسمت‌ها و جزییاتی از صورت مانند لب‌ها یا پلک‌ها کار بسیار دشواری بود. حتی بازسازی کل بینی هم کار آسانی نبود. جراحان پلاستیکی هستند که عمل‌های بازسازی بسیار سخت و جالبی را انجام می‌دهند اما معمولا تلاش زیادی می‌خواهد و چون پروژه طولانی است معمولا بیمار خسته می‌شود و همیشه هم نتیجه رضایت‌بخش نیست.

ترجمه: رعنا زارعی -21 دسامبر - CNN

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =