۰ نفر
۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۹

از این پس معتادان مجرم هستند، مگر اینکه خودشان را به عنوان بیمار به کمپ های ترک اعتیاد معرفی کنند. با اصلاح ماده 15 قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر، معتادانی که با مراجعه به مراکز دولتی یا خصوصی نسبت به ترک اعتیاد و اخذ گواهی تحت درمان و کاهش آسیب اقدام نمایند از تعقیب کیفری معاف هستند و در غیر این صورت مجرمند

امید کریمی:«اعدام، حکم قاچاقچیان مواد مخدر و روانگردانهاست». این خبر، دو سه روزی می شود که از زبان رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر و رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر نقل می شود. از دو سه سال پیش که بحث ورود مخدرهای صنعتی و خلاهای قانونی برای برخورد با قاچاقچیان، تولیدکننده ها و مصرف کننده های آن بارها از زبان مسوولان مبارزه با مواد مخدر بیان شده است و تلویحا بسیار هم گفته شده دستگاه قضا، ناتوان در مجازات این دسته از محکومان است. اما با اصلاحیه قانون قبلی، اعدام برای قاچیاقچیان پیش بینی شده است.

سردار حمیدرضا حسین آبادی، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ابتدای همین هفته در حاشیه دیدار «ویکتور‌ایووانف» رییس سرویس فدرال مبارزه با مواد مخدر روسیه از حکم مرگ برای قاچاقچیان شیشه خبر داد. او گفت: «با توجه به ابلاغ قانون جدید از این پس برخورد سختی با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان روان گردان‌ها به خصوص شیشه انجام خواهد شد. مجازاتی که برای مواد مخدر شیشه در نظر گرفته شده است مساوی با مجازات سایر مواد مخدر به ویژه هروئین است که بر اساس آن مجرمان در این رابطه مجازاتشان مرگ خواهد بود.»

اگرچه که این صحبت ها را محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه  هفته گذشته در نشست مطبو عاتی اش اعلام کرده بود اما گویا حالا به صورت رسمی ابلاغ شده و اجرایی شده است.  

 اما در اصلاحیه قانون جدیدی که با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام روی اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 1376 اعمال شده است و رییس جمهور آن را ابلاغ کرده، چنین آمده است: «با الحاق تبصره دو به ماده یک قانون، از این پس رسیدگی به جرایم مواد روان گردان‌های صنعتی غیر دارویی تابع مقررات رسیدگی به جرایم مواد مخدر است. همچنین در تمام بندها و مواد آن پس از عبارت «مواد مخدر» عبارت «یا روان گردان‌های صنعتی غیردارویی» اضافه شد. با اصلاح ماده 4 و 8 قانون نیز هر کس هر نوع مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیر دارویی، که فهرست آنها به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد، را به‌هر نحوی به کشور وارد و یا به‌هر طریقی صادر یا ارسال نماید یا مبادرت به تولید، ساخت، توزیع، فروش، نگهداری و یا حمل کند با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد مذکور به مجازاتهای مندرج در این ماده قانونی محکوم می‌شود.»

 

معتاد دیگر  بیمار نیست مجرم است

غیر از اینها از این پس معتادان مجرم هستند، مگر اینکه خودشان را به عنوان بیمار به کمپ های ترک اعتیاد معرفی کنند. با اصلاح ماده 15 قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر، معتادانی که با مراجعه به مراکز دولتی یا خصوصی نسبت به ترک اعتیاد و اخذ گواهی تحت درمان و کاهش آسیب اقدام نمایند از تعقیب کیفری معاف هستند و در غیر این صورت مجرمند؛ ضمن اینکه وزارت رفاه و تامین اجتماعی موظف است هزینه‌های ترک اعتیاد را مشمول بیمه‌های پایه و بستری‌ قرار دهد و دولت هم مکلف به تامین اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه است.

 

اعدام برای سرکرده ها

اما یکی از ابهامات قانون پیشین، درباره آمران قاچاق مواد مخدر بود. در بندهای تازه ای که به این قانون اضافه شده است و اتفاقا جای مواد حذف شده قانون پیشین نشسته است، دراین باره آمده است؛ «طبق ماده 18، هر کس بر ای ارتکاب هر یک از جرایم موضوع این قانون، اشخاصی را اجیر کند یا به خدمت گمارد و یا فعالیت آنها را سازماندهی و یا مدیریت کند و از فعالیت‌های مذکور پشتیبانی مالی یا سرمایه‌گذاری کند، در مواردی که مجازات عمل مجرمانه حبس ابد باشد به اعدام و مصادره اموال ناشی از ارتکاب این جرم و در سایر موارد به حداکثر مجازات عمل مجرمانه، محکوم می‌شود و مجازات سرکرده یا رئیس باند یا شبکه نیز اعدام خواهد بود. طبق الحاق ماده 35 این قانون، هر کس افراد کمتر از 18 سال تمام هجری شمسی و افراد محجور عقلی را به هر نحو وادار به مصرف و یا به ارتکاب هر یک از جرایم موضوع این قانون کند و یا به اجبار مواد مذکور را به شخصی تزریق کند، به یک و نیم برابر حداکثر مجازات قانونی همان جرم و در مورد حبس ابد به اعدام و مصادره اموال ناشی از ارتکاب این جرم محکوم می‌شود و در صورت سایر جهات از جمله ترغیب، مرتکب به مجازات مباشر جرم محکوم می‌شود.»

حسین آبادی دراین باره گفته است: «بر اساس قانون جدید اگر کسی فردی را مجبور به تزریق و قاچاق مواد مخدر کند به یک و نیم برابر مجازات قاچاق محکوم می‌شود که بر این اساس، دانه درشت‌هایی که در حاشیه امن قاچاق مواد مخدر بوده‌اند در چنگال عدالت قرار می‌گیرند.»

 

میزان جرم

مجازات

کمتر از 50 گرم

تا 4 میلیون ریال جریمه نقدی و تا 50 ضربه شلاق.

بیش از 50 گرم تا 500 گرم

از 4 تا 50 میلیون ریال جریمه نقدی و 20 تا 74 ضربه شلاق و در صورتی که دادگاه لازم بدانند تا سه سال حبس.

بیش از پانصدگرم تا پنج کیلوگرم

از 50 تا 200 میلیون ریال جریمه نقدی و 50 تا 74 ضربه شلاق و 3 تا 15 سال حبس.

بیش از پنج کیلوگرم

اعدام و مصادره اموال به استثناء هزینه تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم.

 

ماده 8: هرکس هروئین، مرفین، کوکائین، و دیگر مشتقات شیمیائی مرفین و کوکائین را وارد کشور کند. یا مبادرت به ساخت، تولید، توزیع، صدور، ارسال، خرید و فروش نماید و یا در معرض فروش قرار دهد و یا نگهداری، مخفی یا حمل کند با رعایت تناسب و با توجه به میزان مواد به شرح زیر مجازات خواهد شد

    میزان جرم   

مجازات

تا نیم گرم

از 500 ریال تا یک میلیون ریال جریمه نقدی و 20 تا 50 ضربه شلاق

نیم تا یک گرم

2 تا 6 میلیون ریال جریمه نقدی و 30 تا 70 ضربه شلاق

یک گرم تا چهار گرم

8 تا 20 میلیون ریال جریمه نقدی و دو تا 5 سال حبس و 30 تا 70 ضربه شلاق.

4 گرم تا 15 گرم

 

20 تا 40 میلیون ریال جریمه نقدی و 5 تا 7 سال حبس و 30 تا 74 ضربه شلاق.

15 گرم تا 30 گرم

40 تا 60 میلیون ریال جریمه نقدی و 10 تا 15 سال حبس و 30 تا 74 ضربه شلاق

بیش از 30 گرم

اعدام و مصادره اموال به استثناء هزینه تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم

 

 42

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 118734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
    3 1
    خوبه
  • بدون نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
    4 6
    تقريبا اين موارد جديد را ميشه قانون ناميد به شرطي كه اجرا بشه كه كمك رسانه ها بالخص تلويزيون و راديو را نياز داره
  • بدون نام GE ۲۲:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
    8 5
    آخه چی میشد اینو 10 سال پیش تصویب میکردید که شیشه تو آشپزخانه ام تولید نمیشد ؟!! چرا همیشه نوشدارو بعد از مرگ سهراب میرسانید؟!!! در هر صورت بسیار خوشحالیم اگر واقعا اجرایی بشه.
  • بدون نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۶
    4 5
    عاليه
  • بدون نام IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    23 11
    اگه حکم شیشه اعدام نباشه عالیه.چون به اشتباهاته خودشون پی می برن وخودشون رواصلاح می کنن.باتشکر
  • .... IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    7 3
    کسی که اشپزخونه داره جرمش چیه پس؟ اونا باید صدرصد اعدام باشن را نجات که ندارن؟؟ حقشونه البته
  • گمنام A1 ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    20 9
    حکم حمل 23 گرم شیشه چیه؟؟؟
  • بی نام EU ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    16 3
    باید به هر کس یک بار فرصت داد با حکم اعدام مخالفم
  • توحیدمکنتی A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    5 15
    اگرواقعآبالای30 گرم اعدام بشه خوبه ولی کجااعدام میشن الان80گرم هست که هیچکاریشم نکردند
  • بی نام A1 ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
    9 3
    سلام حکم 3 گرم شیشه چیه