۰ نفر
۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۲

اوباما مک‌کین را شکست داد و کارشناسان، یکی از دلایل این پیروزی را استفاده درست مشاوران تبلیغاتی او از فناوری‌های روز می‌دانند

علیرضا نورایی: «اگر باراک اوباما برنده انتخابات شود، دلیلش تلفن همراه خواهد بود»، این ابراز نظر گارت گراف سردبیر مجله واشنگتن که 3 ماه پیش از این منتشر شد، اکنون نشان می‌دهد قدرت ابزارهای مدرن فناوری اطلاعات بیش از گذشته شده است.

واقعیت این است که اوباما در تبلیغات انتخاباتی‌اش نگاهی مدرن‌تر و مبتنی بر فن آوری داشت. سایت اینترنتی او، My.BarackObama.com، تنها گوشه ای از این عملیات بود. شاید مهم‌ترین وجه فعالیت ستاد انتخاباتی او حضوری فعال در شبکه‌های اجتماعی بود.

بهره گیری وی از تلفن های همراه هم پدیده ای نو ظهور در رابطه با این انتخابات بود. ستاد انتخاباتی اوباما به حامیانش گفته بود که گزینه مورد نظر وی برای معاونت اولش را از طریق پیام متنی اعلام می کند و ظاهرا این ستاد فقط برای همین منظور 3 میلیون شماره تلفن جمع آوری کرد.

این رویکرد به چند دلیل بسیار پر اهمیت بود. ارسال پیام های متنی ارزان ترین روش برای دریافت رای بیشتر در انتخابات به حساب می‌آید و این مخصوصا در 72 ساعت منتهی به رای گیری که هر دو ستاد همه امکاناتشان را برای واداشتن افراد به ثبت نام برای رای دادن به حزب متبوعشان را به طور وسیعی بسیج می کنند، اهمیت فراوانی دارد. آنها حتی درب خانه ها را می‌زنند و مردم را فرا می خوانند و حتی وسیله ایاب و ذهاب برای ثبت نام رای دهندگان در اختیار ایشان قرار می دهند! این در حالی‌است که استفاده از اس‌ام ‌اس برای آوردن یک نفر پای صندوق رای 56/1 دلار هزینه در بر دارد اما به کارگیری روش های مرسوم نظیر زدن درب خانه ها، یا حتی تماس های خودکار موسوم به روبو-کالز 20 تا 30 دلار به ازای هر رای هزینه دارد.

کمیسیون ارتباطات فدرال که سیاست های ارتباطی ایالات متحده را تنظیم می کند اجازه ارسال بدون درخواست پیام های بازاریابی، تجاری و سیاسی به تلفن های همراه داخل آمریکا را نمی دهد. این ممنوعیت قانونی بر این اساس است که آمریکایی ها باید برای تماس های ورودی و خروجی تلفن همراهشان هزینه بپردازند.

کارشناسان تبلیغات در انتخابات اخیر عقیده داشتند کلید پیروزی در انتخابات به دست رای دهندگان زیر 30 سال است و در عین حال آنها هیچ گاه رای دهندگان قابل اتکایی نبوده اند. با این اوصاف، یافته های مرکز تحقیقاتی پیو حاکی از آن است که  23 درصد از رای دهندگانی که فقط تلفن همراه دارند، و در مقابل 41 درصد از رای دهندگانی که دارای خط ثابت نیز هستند، مدعی اند که همیشه در انتخابات شرکت کرده اند.

در سال 2004 جان کری دموکرات در میان رای دهندگان زیر 30 سال تنها 9 درصد پیش افتاده بود. در آخرین نظر سنجی‌های متمرکز بر رای دهندگان زیر 30 سال هم که پیش از کنوانسیون های سیاسی صورت گرفت، باراک اوباما با اختلاف 20 درصدی از رقیبش جلو بود.

این روش ستاد تبلیغاتی اوباما، یعنی استفاده از تلفن همراه روشی بود که اکنون نتیجه‌بخش بودن آن به اثبات رسیده است.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =