آیت الله محمد تقی مصباح یزدی ظهر پنجشنبه در مراسم بزرگداشت حماسه ۹دی و بررسی ریشه‌های ۲۰ ساله فتنه ۸۸ که در سالن همایش‌های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، سخنرانی کرد.

مهمترین محورهای سخنرانی آیت الله مصباح که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرده به شرح زیر است:

*اگر سران فتنه ۸۸ را تماما از نظر فکری بررسی کنیم همه آن‌ها نقطه ضعف فکری داشتند و از اول فکر خالص دینی نداشتند و به همین دلیل در این فتنه گرفتار آمدند .

* هیچ ضمانتی وجود ندارد که فتنه ۸۸، آخرین فتنه باشد و چه بسا بار دیگر به صورت خطرناک‌تر پدید آید، لذا باید فکر کرد که در چه نقاطی ممکن است فتنه دیگری پدید آید و از آنجایی که سران فتنه در احکام و اعتقاد به دین و ولایت فقیه ضعف داشتند باید بدانیم که اگر قرار باشد فتنه دیگری رقم بخورد از همین نقطه است.

* مردم باید به کسانی رای دهند که به سلامت فکر آن‌ها آگاه باشند و باید بدانیم که تنها ملی گرایی شرط انتخاب نیست و نمی‌تواند به تنهایی مشکل را حل کند و باید افراد انتخاب شده پیرو دین خدا و ولایت فقیه و به دنبال اجرای احکام الهی باشند.

* باید از آن فتنه درس بگیریم که چه نقاط ضعف و قوتی در جامعه وجود داشت و آن نقاط ضعف را برطرف، نقاط قوت را تقویت و زمینه‌های کوتاهی را بررسی و رفع کنیم.

* فتنه ۸۸ از آن جهت مشتمل بر ضایعاتی مثل شهادت عده‌ای بود که نقاط ضعفی در جامعه وجود داشت که اگر ما قبلا آن‌ها را بر طرف می‌کردیم مجالی به سران فتنه نمی‌دادیم که برخی در گوشه و کنار دنیا بیایند و برای آن‌ها به‌به و چه‌چه کنند و این تخلفاتی که در طول یک دهه یا بیشتر برخی افراد و خواص مرتکب شدند این ضعف را ایجاد کرد و باید این ضعف‌ها را بشناسیم و ببینیم که از کجا پیدا شده‌اند.

*یکی از این ضعف‌ها این بود که برخی از گروه‌ها وظیفه خود را نسبت به اولی الامر انجام ندادند و حق ولایت فقیه را درست نشناختند و خواستند تنها رأی خود را که حاصل مصلحت اندیشی خود و خانواده‌شان بود را بر مصالح جامعه مقدم بدارند و این باعث شد تا فتنه ۸۸ به وجود آید و لذا باید از این حادثه درس بگیریم و کسب بصیرت کنیم و اسباب و علل، نقاط ضعف و قوت را بررسی و تحلیل کنیم تا این حوادث بعد از چندی دوباره تکرار نشود.

* این نظام، مکتب اسلام و قرآن به ما یاد داده است که اگر در فتنه ۸۸ پیروز شدیم این پیروزی را از خدا بدانیم و اصل را بر اراده، یاری و تدبیر خداوند بدانیم و بعد نوبت به اسباب و وسایل می‌رسد و آن هم سهمی جدا دارد که باید قدر آن‌ها را نیز بدانیم بنابراین نباید یاری خدا را در این داستان فراموش کنیم.

*مصباح یزدی با تاکید بر اینکه باید خاطره نهم دی ماه۸۸ را همواره زنده نگه داشت، تصریح کرد: در نهم دی ماه سال گذشته وقتی مردم خطر جدی را متوجه اساس نهضت و انقلاب دیدند و دیدند که سران فتنه تنها به نظام سیاسی متعرض نشدند بلکه به نظام عقیدتی، اسلامی و دینیشان تعرض می‌کنند، حرکت سازنده‌ای را شکل دادند و این روز به طور قطع یک یوم الله است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 119665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۹
    0 0
    بابا اون فتنه 88 پوسید و رفت فکر فتنه جدید باشین