مهمانی که حضورش در جشن موسیقی فجر با سر و صدای زیادی همراه بود، نیامده ازبخش رقابتی این جشنواره کنار گذاشته شد تا معلوم نشود چرا آمد؟ و چرا رفت؟

سما بابایی: موسیقی پاپ سال 1386 و در بیست و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر به ساختار آن اضافه شد. در آن زمان دلایل زیادی برای اضافه شدن این بخش به جشنواره موسیقی فجر عنوان شد، اما 3 سال پس از ورود این موسیقی به جشنواره ، حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر ارشاد از لزوم حذف این موسیقی از بخش رقابتی جشنوراه فجر، سخن می​گوید.

این اظهار نظر در شرایطی است که طی سال گذشته هنرمندان فعال در حوزه موسیقی پاپ کنسرت​های متعددی را در گوشه و کنار ایران برگزار کردند و عملاً فضای موسیقایی کشور در حوزه برگزاری کنسرت در اختیار این طیف از هنرمندان بود.

البته اضافه شدن موسیقی پاپ به جشنواره موسیقی فجر دلایل دیگری هم داشت. موسیقی پاپ، موسیقی پر مخاطبی بود و همین مسئله اضافه شدن آن را به جشنواره با توجیه اقتصادی نیز همراه می​کرد.

از طرفی حضور این موسیقی در جشنواره باعث می​شد تا توجه رسانه‌ها و مردم بیشتر به جشنواره موسیقی فجر جلب شود و جشنواره حالت مردمی‌تری به خود بگیرد و مخاطبانش گسترده‌تر شود.

با این حال اما اضافه شدن موسیقی پاپ به جشنواره مخالفانی هم داشت. عده ای معتقد بودند توان و امکانات جشنواره باید صرف عرضه گونه​هایی از موسیقی شود که کمتر در دسترس مخاطب هستند که نمونه‌اش همان گروه​های موسیقی محلی و نواحی است. دیگرانی معتقد بودند موسیقی پاپ در سنت جشنواره فجر جا نمی‌گیرد و بهتر آن است که برای این گونه موسیقی جشنواره مجزایی در نظر گرفته شود.

این گلایه​ها اما جدی گرفته نشد و حضور موسیقی پاپ در جشنواره فجر 3 سال به طول انجامید، البته به نظر نمی​رسد که این موسیقی از جشنواره فجر کاملاً حذف شود. آن​ طور که معاون هنری وزارت ارشاد گفته این موسیقی از بخش رقابتی حذف شده و ممکن است در سایر بخش​های جشنواره حضور داشته باشد. همان طور که در طول سال در فضای موسیقایی کشور حضور داشت و حضورش هم پررنگ بود.

جدول

جدول

جدول

جدول

 52

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 119876

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =