با ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی ، وزارت ورزش و جوانان تشکیل می شود.

نسرین وزیری: به گزارش خبرآنلاین، منابع مالی این دو سازمان در هم ادغام می شوند و وزارتخانه جدید بی آنکه بر اساس قانون بار مالی جدیدی به دولت تحمیل کند ، تشکیل می شود.

درحالی تشکیل وزارت ورزش مجلس با رای نمایندگان به تصویب رسید که کمیسیون فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل مخالف آن بود مصوبه کمیسیون فرهنگی تاکید داشت سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش تغییر نام یافته و سازمان ملی جوانان در آن ادغام نشود. علت این پیشنهاد هم عدم سنخیت اهداف سازمانی دو سازمان مذکور بود. که یکی نهاد سیاستگذاری و ستادی به شمار می رفت و دیگری یک نهاد اجرایی محسوب می شد و بیم آن می رفت که اهداف سازمان ملی جوانان تحت الشعاع امور ورزشی کشور قرار بگیرد.

گزارش کمیسیون فرهنگی با مخالفت رئیس مجلس مواجه شد که می گفت عدم ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان مخالف برنامه چهارم است و تشکیل یک وزارتخانه بدون ادغام نهاد های زیر نظر ریاست جمهوری مخالف برنامه پنجم است و چون بار مالی ایجاد می کند مخالف با قانون اساسی محسوب می شود. سپس لاریجانی برای این نظر خود در مجلس رای گیری کرد که به گفته او با رای بالای نمایندگان ، پیشنهاد کمیسیون فرهنگی مغایر قانون اساسی شناخته شده و از دستور کار خارج شد.

پس از آن برای اصل قانون رای گیری انجام گرفت و با ادغام این دو سازمان و تشکیل وزارتخانه جدید ورزش و جوانان از سوی نمایندگان به تصویب رسید. این طرح امروز بر ای رسیدگی به شورای نگهبان قانون اساسی فرستاده می شود و این شورا 20 روز زمان خواهد داشت تا نظر خود را در این زمینه به مجلس ابلاغ کند. در صورت تائید تشکیل وزارتخانه از سوی این شورا باید به انتظار نشست تا کمتر از یک ماه دیگر و ابلاغ رئیس جمهور این وزارتخانه جدید فعالیت خود را آغاز کند.

طرح تشکیل وزارتخانه و ادغام آن با سازمان ملی جوانان از سوی جامعه ورزش کشور با مخالفت همراه شده چون آنها اعتقاد دارند این تداخل کاری سطح ورزش را از معاونت رئیس جمهور به معاونت وزیر کاهش می دهد و بر مشکلات مداخله های دولتی در نهعاد های غیر دولتی ورزشی می افزاید که می تواند حاصل آن اعمال تحریم های بین المللی برای ورزش کشور باشد.

اگرچه فدراسیون های ورزشی و سازمان تربیت بدنی دیروز در نشست خود ادعا کرده بودند دولت با تصویب این قانون موظف به استخدام 75 هزار کارمند جدید می شود که خلاف قانون های جاری کشور خواهد بود و به همین دلیل خواهان رد این طرح از سوی نمایندگان بودند اما این طرح قبل از شروع رسیدگی به قانون 5 ساله پنجم به صحن علنی آمد و خیلی زود با رای نمایندگان به تصویب رسید. ورزشی ها اعتقاد داشتند اختلاف نمایندگان با فلسفه وجودی سازمان ملی جوانان دلیلی برای تشکیل این طرح بوده اما نمایندگان ادعا دارند با تائید این طرح مسئولان ورزش کشور مجبور به پاسخگویی برابر مردم می شوند. استدلال هایی که هر کدام شان مخالفان بسیاری دارند. احمد دنیا مالی رئیس موفق فدراسیون قایقرانی یکی از منتقدین این طرح است که در این باره می گوید:« با تشکیل وزارتخانه جدید به هم ریختگی کارها بقذدری افزایش می یابد که اطمینان دارم در کمتر از 4 سال ، خود نمایندگان محترم با ارسال طرحی جدید خواهان انحلال وزارتخانه خواهند شد.»

11138

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جعفر دارائی IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
    0 0
    فکر می کنم بعضی ها زیاد اهل برنامه 90 هستند که فکر کرده اند جوانان صرفا به ورزش می پردازند! فکر می کنم خیلی از جوانان تحصیل کرده اهل مقولات فرهنگی هستند چرا وزارت ارشاد با سازمان ملی جوانان ادغام نشد؟ و فکر می کنم خیلی دیگر از نابغه های علمی جوان هستند، چرا وزارت علوم با سازمان ملی جوانان یکی نشد؟ شاید اهمیتی ندارد شاید فرقی هم نمی کند شاید . . . دیگر فکر نمی کنم
  • بدون نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
    0 0
    نشان دهنده كارشناسي بودن و استفاده از نظر كارشناسان است
  • بدون نام US ۰۹:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
    0 0
    در حاليكه تمام اهالي ورزش و به تبع آن تصميمات راجع به جوانان در اين وزارت جديد، به سرعت سياست زدايي خواهد شد.(چرا كه وزير را به راحتي مي توان به استيضاح كشاند. جو به مراتب باز رسانه هاي ورزشي را بنگريد كه خود زمينه ساز تسهيل استيضاح و سؤال از وزير مربوطه است.)
  • بدون نام US ۰۹:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
    0 0
    وزارت علوم، هر چه تخصصي تر به مسايل علمي بپردازد، آفاتش كمتر است. همين الان هم، صندوق رفاه دانشجويان و ... كلي مشكل ساز است. وزارت ورزش و جوانان، تجربه ي موفق اكثريت كشورهاي پيشرو ورزشي است. بياييد منطقي برخورد كنيم، احساسات رو از ورزش دور كنيم.