بابک خضرایی از چاپ کتاب «کلیات یوسفی» خبر داد و گفت: این کتاب رساله‌ای موسیقایی است که از روی یک نخسه خطی در زمان فتحعلی شاه قاجار بازخوانی و ویرایش شده است.

رساله موسیقی دوران قاجار چاپ می‌شود. خضرایی، نویسنده این اثر به مهر گفت: این رساله از معدود رسالات موسیقی است که در دوران فتحعلی‌شاه قاجار نوشته شده و بر این اساس از نظر تاریخی اهمیت بسیاری دارد.

خضرایی با اشاره به اینکه نسخه خطی این کتاب شخصی بود، اظهارکرد: این نسخه متعلق به مهدی صدری بود که برای بازخوانی و چاپ در اختیارم قرار گرفت.

وی بیان کرد: کلیات یوسفی نشان می‌دهد که سنت نوشتن رسالات موسیقی در آن دوره هم تداوم داشته است.

این نویسنده و مترجم با اشاره به اینکه در این رساله از 12 دستگاه موسیقی نام برده شده، عنوان کرد: این کتاب و مطالب بیان شده در آن می‌تواند در روشن کردن سیر تحول موسیقی دستگاهی کمک شایانی کند.

«کلیات یوسفی» قرار است از سوی انتشارات فرهنگستان هنر راهی بازار نشر شود.

وی از ترجمه کتاب احصاء‌الایقاعات فارابی خبر داد و گفت: به همراه این رساله که با نام «ایقاعات رسالات کهن» ترجمه‌اش کرده‌ام، چند مقاله در شرح این کتاب از «اکهارد نویبائر» و «جرج ساوا» نیز منتشر خواهد شد.

خضرایی با اشاره به اینکه نسخه خطی این کتاب به پیوست منتشر می‌شود، اضافه کرد: این کتاب هم‌اکنون در حال صفحه‌آرایی است.

وی با اشاره به اینکه مطالعه «ایقاعات رسالات کهن» را از سال 1380 آغاز کرده است و ترجمه آن همچنان ادامه دارد گفت : تاکنون صدها صفحه مطلب تهیه کرده ام و امیدوارم تا سال آینده این کتاب آماده چاپ شود.

191/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120241

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =