تابناک:در حالی که تحولات اخیر در منطقه از وقوع نوعی بی ثباتی منطقه ای به ویژه در بین کشور های عرب خاورمیانه حکایت دارد، نشریات برخی از این کشور ها در صددند با فرافکنی، این زمینه بی ثباتی را به خارج از کشور های خود و به ویژه به ایران منتقل کنند.

روزنامه کویتی «الرای»، در خبری آورده است که در هقته های گذشته ما شاهد گفتگو های گسترده آمریکا و مقامات سوری برای وارد شدن این کشور به گفتگو های همه جانبه صلح با رژیم اسرائیل بوده ایم.

این روزنامه کویتی می افزاید: «ولید المعلم»، وزیر خارجه سوریه، سیگنال هایی را به طرف آمریکایی فرستاده است مبنی بر اینکه، سوریه آماده است مجددا در فرایند مذاکرات صلح با تل آویو قرار بگیرد. این در حالی است که دولت «باراک اوباما» معتقد است که صلح بین اسرائیل و سوریه نقطه عطفی برای برقراری صلح در سرزمین های فلسطین است.

«الرای» همچنین گزارش داد، «دنیس راس»، مشاور «اوباما» گفته است که، وی احساس می کند که سوریه آماده جدایی از ایران و و کاستن از حمایت های خود از حزب الله و حماس است.

بر همین اساس ظاهرا رژیم صهیونیستی نیز آماده است که بلندی های جولان را به سوری ها برگرداند، توافق نامه ای درباره منابع آبی با این کشور امضا کند و همچنین روابطش را با این رژیم عادی سازد.

خبر «الرای» که توسط نشریات صهیونیستی نیز منتشر شده است، به نوعی نشان از به بن بست رسیدن مذاکرات صلح خاورمیانه دارد. ، مذاکراتی صلحی که یکی از برنامه های اصلی «باراک اوباما» در کنار برنامه های دیگر وی از جمله خلع سلاح هسته ای و همچنین اصلاحات اقتصادی است.

در واقع همانگونه که «باراک اوباما» برای پیشبرد برنامه خلع سلاح تمام حیثیت سیاسی خویش را هزینه کرد تا پیمان «استارت جدید» به تصویب کنگره برسد و حتی این مساله را تا پیش از آغاز دوره جدید فعالیت کنگره، درست در آخرین روز فعالیت سنا در سال گذشته میلادی مطرح کرد، به نظر می رسد در موضوع صلح خاورمیانه نیز، «اوباما» تمام همت سیاسی خود و حزبش را مصروف این مساله خواهد کرد و به نظر می رسد از این پس فشار بر کشوری چون سوریه که در منطقه متحد ایران محسوب می شود نیز در همین راستا است. صرف نظر از درستی یا نادرستی خبر روزنامه کویتی، در حال حاضر فشار ها و همچنین تشویق از جانب آمریکا بر و برای سوریه افزایش یافته است.

اینکه این کشور چه اندازه در برابر این فشار ها و همچنین مشوق ها پایمردی می کند، مساله ای است که لازم است موضوع اصلی گفتگو های آینده و پیوسته مقامات کشورمان با سران این کشور عربی باشد.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =