سیستم ملی طبقه‌بندی و کدگذاری کالا سیستمی است که اطلاعات پایه زنجیره تأمین در حوزه کالا را تحت کنترل در می‌آورد.

سیستم ملی طبقه‌بندی و کدگذاری کالا چندی پیش و برای نخستین بار از سوی وزارت بازرگانی مطرح شد و گرچه در ابتدای امر در حد طرح و برنامه در میز معاونان وزیر بازرگانی خاک می‌خورد اما با گذشت زمان مشخص شد که می‌توان به این طرح به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های تنظیم نظام جامع کد‌گذاری کالا برای یکدست شدن زنجیره تأمین و کنترل کالا، اعتماد کرد.

سیستم ملی طبقه‌بندی و کدگذاری کالا سیستمی است که اطلاعات پایه زنجیره تأمین در حوزه کالا را تحت کنترل در آورده و به عناصر سیستم تزریق می‌نماید. این سیستم با استفاده از ابزار خبره طبقه‌بندی و کدگذاری کالا، زبان مشترک و مفاهیم مشترکی را در سطح ملی ایجاد نموده و کلیه اطلاعات اعتباری قلم کالا را از قبیل مراجع عرضه کننده، مشخصات فنی و استانداردهای ملی و بین‌المللی و. . . در خود ثبت و ذخیره می‌نماید. برخی بنگاه‌های اقتصادی توانستند با این نظام، حدود 9 درصد از کالاهای اضافی در بنگاه، 8 درصد کالای مازاد در انبار و 23 درصد کالای فاقد اطلاعات را به چرخه تولید وارد کنند.

به گزارش «خبر»، وزیر بازرگانی، در همایش ملی ایران‌کد که صبح دیروز در تهران برگزار شد راجع به «ایران‌کد» گفت: کاهش تصدیگری و افزایش بهره‌وری از مزایای توسعه نظام ایران کد است. وی کاهش خواب سرمایه، کوچک کردن انبارها و کاهش حمل و نقل‌های مازاد را از دیگر مزایای ایران کد خواند و افزود: به دلیل فراگیر نشدن نظام ایران کد، در بسیاری از بنگاه‌ها، کالاهای مشابه خریداری یا وارد می‌شود در صورتی که به این خریدهای مشابه نیازی نبوده است.

میرکاظمی با بیان اینکه اصلاحات اساسی در بخش تأمین و توزیع در کشور نیاز است، گفت: با این روش مصرف‌کنندگان در کشور با آگاهی کامل به سوی انتخاب کالا هدایت خواهند شد. وزیر بازرگانی با بیان اینکه کم توجهی به زیرساختهای کدینگ، هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد، گفت: اقتصاد ملی به توصیف دقیق از کالا و خدمات در کشور نیاز دارد که نظام ایران کد به تحقق آن کمک می‌کند.

رئیس ستاد تحول وزارت صنایع نیز در این همایش گفت: ایران‌کد آزادی عمل در طراحی فرآیندها ایجاد می‌کند و به صورت مستقیم و غیرمستقیم هزینه‌های واحدها را کاهش می‌دهد. وی یکپارچه‌سازی بین اطلاعات را نیز از جمله کارهای ایران کد عنوان کرد و متذکر شد: در بخش خدمات حضور ایران کد الزامی است و باید گسترده شود. مسعود موحدی ـ معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی ـ نیز در سخنانی گفت: برای فعال و پایه‌دار شدن این سیستم حتماً نیاز است که ایران‌کد اهداف بلندمدتی داشته باشد و کارآمدی نیز با مفهوم مدیریتی برای آن در نظر گرفته شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۴
    0 0
    بي سوادها، "غلطك" اين طور نوشته ميشود.