دریادار امیر رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح در گفتگویی با اشاره به الحاق دو فروند زیردریایی سبک کلاس غدیر به ناوتیپ زیرسطحی منطقه یکم نیروی دریایی ارتش، اظهار داشت: این دو فروند با شماره 955 و 942 هستند که زیردریایی 955 ساخته شده و زیردریایی 942 برای اولین بار تعمیرات اساسی آن انجام شد.
وی افزود: زیردریایی غدیر بدلیل کوچک بودن، پایین بودن سطح نویز انتشاری و احتمال بسیار کم شناسایی شدن توسط دشمن قابلیت حضور در سواحل و بنادر دشمن و حضور در آبراه های کم عمق و کوچک را با قابلیت حمل تکاور و انواع تسلیحات مانند اژدر و مین دریایی دارد. اخیرا در ده روز گذشته این زیردریایی ها مجهز به موشک زیرسطح به سطح شده اند و قابلیت خوب ضدسطحی برای آنها فراهم شده است.
رئیس سازمان صنایع دریایی گفت: زیردریایی غدیر به خوبی میتواند در کف دریا بنشیند و با سونار فضای اطراف خود را شناسایی کند. سامانه مدیریت نبرد توسط سازمان صنایع دریایی بر روی این زیردریایی تعبیه شده که شناور با توجه به سرعت، سمت و مسیر آن در این سامانه شبیه سازی میشود و بهترین موقعیت زیردریایی را برای شلیک اژدر یا موشک نشان میدهد.
* تسلیحات و غافلگیری این زیردریایی بعنوان یکی از مولفههای اصلی قدرت نیروی دریایی ارتش است، اژدری که روی این زیردریایی قرار دارد، قدرت تخریبش 6 برابر یک موشک کروز است و یک شناور 1000 تنی را می تواند در کمتر از 10 ثانیه به اعماق دریا ببرد؛ که این اژدر با نام والفجر نیز ساخت سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح است.
*در حال تسلیح کلیه غدیرهای تولید شده به سامانه موشک زیرسطح به سطح هستیم، شلیک موشک از زیر دریا قابل مشاهده و کشف نیست و توانایی موشک زیرسطح به سطح برای زیردریایی بسیار حائز اهمیت است، چراکه این قابلیت به معنای هدفگیری از فاصله بلندتر است.
* امروز زیردریایی های غدیر قابلیت صادرات هم دارند و برخی از کشورهای دوست ما در حال مذاکره هستند تا برای آنها نیز طراحی کنیم، پریسکوپ این زیردریایی منحصر به فرد است و کشورهای صنعتی دنیا امروز متقاضی خرید این پریسکوپ و سامانه اپتیکی از جمهوری اسلامی ایران هستند. غدیر بیش از 90 درصد آن تولید داخل است و خطوط تولید آن را در اختیار داریم. بدنه این زیردریایی امروز در صنایع فولاد آلیاژی کشور تولید می شود.
* غدیر بیش از 90 درصد آن تولید داخل است و 12 سال است که در خط تولید قرار دارد. بدنه این زیردریایی امروز در صنایع فولاد آلیاژی کشور تولید می شود که از ویژگیهای خاصی برخوردار است. سامانه جنگال غدیر بسیار پیشرفته است.
*به فناوری تولید موتورهای BLDC رسیده ایم که این موتورها بدون جاروبک و ذغال هستند. سر ریز این دانش امروز در موتورسیکلت برقی، دوچرخه برقی و کولر آبی باعث شده که تابستان گذشته با حضور آقای کلانتری خط تولید 3 مدل موتور الکتریکی برای کاهش آلاینده های فسیلی راه اندازی شود.
* وقتی سازنده هستیم تعمیرات اساسی را می توانیم انجام دهیم. تعمیر زیردریایی غدیر ظرف 10 ماه و 60 هزار نفر ساعت کار انجام شد. سامانه رانش، سونار و جنگال آن تغییر و بهبود یافت و بر روی حدود 31 سامانه آن نیز کار تعمیرات و تعویض انجام شد.
* ساخت زیردریایی غدیر 955 رکورد دیگری از خود برجا گذشت، ساخت اولین زیردریایی غدیر 4 سال طول کشید اما زیردریایی غدیر 955 ظرف 18 ماه کار طراحی و تولیدش انجام شد.
* حضور در دریا نشان دهنده بلوغ صنعت کشور است، صنعت کشتی و زیردریایی سازی بلوغ دانش، فناوری و صنعت کشورها را نشان میدهد. کشور ما کشوری دریایی است و 90 درصد واردات و صادرات ما از طریق دریا انجام می شود که برای سهولت این جریان نیاز به قدرت دریایی داریم.ما در قلب انرژی جهان قرار داریم و باید نیروهای دریایی کشور را برای دفاع از آن تقویت کنیم.
* در زیردریایی غدیر 75 فناوری استفاده شده و در حوزه زیردریایی جزو 11 کشور اول دنیا هستیم، در حوزه ساخت ناوشکنها و ناوهای سنگین جزو 20 کشور اول دنیا هستیم و در حوزه شناورهای تندرو که حوزه ماموریت نیروی دریایی سپاه است نیز جزو 5 کشور اول دنیا هستیم که شاید به جرات بتوان گفت 5 ابرقدرت دارای حق وتو هم به اندازه ما پیشرفت نکرده اند؛ چراکه ما توانایی ساخت شناورهای تندرویی با سرعت بیش از 120 کیلومتر با قابلیت حمل موشک و سامانههای جنگال در ابعاد کوچک را داریم.
* در هفته اول اسفند دومین همایش پیشرانههای دریایی را خواهیم داشت و در خلال آن اولین سامانه رانش واترجت کشور را که قدرت رانش 30 گره را به ما میدهد، رونمایی خواهیم کرد. زیردریایی فاتح را در دهه فجر رونمایی خواهیم کرد و بدنه ناوشکن دماوند را نیز در اسفندماه به آب خواهیم انداخت.
۲۱۴۲۱۴