رئیس جمهور جدید مکزیک و چالش‌های پیش رو

ایرنا نوشت: « آندرس مانوئل لوپز اُوبرادور» چپ گرا در حالی روز گذشته به عنوان رئیس جمهوری جدید مکزیک سوگند یاد کرد که وعده داده با یکسری چالش ها در کشورش از جمله فساد مالی، بی عدالتی، فقر و خشونت گسترده به طور جدی مقابله کند تا ازنگاه وی 'مکزیک دوباره متولد شود'.

 خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت : اُوبرادور قول داده به طور جدی با 'نخبگان غارتگر و طمع کار' در این کشوری که با چالش هایی همچون فساد مالی، فقر مستمر و خشونت گروههای تبهکار دست و پنجه نرم می کند، مقابله کند.
اوبرادور 65 ساله که برای حضور در مراسم سوگند در پارلمان مکزیک حضور داشت، طی سخنانی وعده داد تا تغییرات چشمگیری در این کشور اعمال کند تا مکزیک دوباره متولد شود و از این طریق به میراث فاجعه بار دهه ها دولت های نئولیبرال این کشور پایان داده شود.

رئیس جمهوری جدید مکزیک افزود: دولت دیگر کمیته ای در خدمت 'اقلیت طمع کار و غارتگر' نخواهد بود. دولت مکزیک دیگر یک نهاد هموار کننده غارت ها در این کشور نخواهد بود.
اوبرادور سپس در جمع حامیانش در پایتخت مکزیک حضور یافت و قول داد به بی عدالتی ها پایان دهد.
رئیس جمهوری جدید مکزیک در حالی سوگند یاد کرد که یکی از چالش های اصلی وی مدیریت روابط با آمریکا پس از تنش های اخیر دو کشور در مورد عبور مهاجران از مکزیک به خاک امریکا خواهد بود. اوبرادور بارها اعلام کرده بود که به دنبال حل و فصل این چالش از طریق توافق با دونالد ترامپ و همچنین مقامات کانادا است.

چالش دیگر رئیس جمهوری جدید مکزیک اطمینان دادن به تجار و فعالان اقتصادی این کشور به دنبال نگرانی ها از یکسری سیاست های دولت جدید وی خواهد بود. 
اوبرادور اعلام کرده که سرمایه گذاری در این کشور با جمعیت 130 میلیونی مشکلی نخواهد داشت و قول داده به استقلال بانک مرکزی این کشور احترام بگذارد.
اوبرادور چپ گرا همچنین وعده داده پرداختی های بیشتری برای طبقه فقیر در این کشور درنظر خواهد گرفت و به هیچ وجه تحمل فساد مالی را در دولتش نخواهد داشت. 
چالش جدی دیگری که دولت اوبرادور به ارث می برد، سطح خشونت گسترده در سراسر مکزیک خواهد بود. در سال 2017 آمار بیش از 25 هزار مورد قتل در مکزیک ثبت شده است که بیش از 10 هزار مورد از ان بین ژوئیه تا اکتبر سال گذشته ثبت شد.

رئیس جمهوری مکزیک همچنین پیش از این گفته بود که دولتش به دنبال خودکفایی در صنعت نفت است. وی تاکید دارد که دولتش در راستای پایان واردات سوخت گام برمی دارد و این طرح در دوره اول سه ساله ریاست جمهوری اش اجرایی خواهد شد.

رئیس جمهوری مکزیک تصریح کرده از جمله اولویت های کاری دولتش تولید حجم زیاد نفت خام در داخل این کشور خواهد بود که سالهاست روند کاهشی داشته است. تولید نفت خام مکزیک در پنج ماه سال جاری میلادی به طور میانگین حدود 1.9 میلیون بشکه در روز بوده که در مقایسه با تولید 3.4 میلیون بشکه روزانه در سال 2004 (1383) یا 2.5 میلیون بشکه روزانه در سال 2013 (1392) کاهش چشمگیری داشته است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1209019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =