۵ نفر
۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
ساخت هر متر مسکن چقدر تمام می‌شود؟

دبیر انجمن انبوه سازان درباره هزینه تمام شده برای ساخت هر متر مربع مسکن گفت:‌ هر چند قیمت ها دائما در حال تغییر هستند اما برآوردها نشان می دهد هزینه ساخت مسکن افزایش قابل توجهی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

فرشید حاجت پور با بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: برای نمونه اگر بخواهیم در یک روستا ۱۰۰متر مربع زیر بنا، ساخت و ساز انجام دهیم با هزینه های امروز حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه تولید مسکن خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ باید پرسید هزینه تسهیلات مسکن در مقابل هزینه های ساخت چقدر است؟ ‌ که عدد بسیار پایینی است و ۲۰درصد هزینه ساخت مشمول پرداخت تسهیلات می شود.

وی توضیح داد:‌آن سوی مساله نیز هزینه خرید زمین هم هست که بر هزینه نهایی افزوده می شود.حاجت پور بیان کرد: نسبت به سال گذشته هزینه ساخت افزایش ۱۰۰درصدی داشته یعنی هزینه ساخت هر متر مربع حدود ۳میلیون تومان است که به عبارت بهتر سال گذشته و قبل از شوک های وارد شده به بازار ارز، سکه و طلا و سایر بازارهای موازی، هزینه ساخت هر متر مربع مسکن برابر با ۱.۵ میلیون تومان بود. وی در حالی از افزایش صد در صدی هزینه ساخت مسکن خبر می دهد که طبق آمارهای ارائه شده قیمت مسکن نیز در سال جاری ۹۱ در صد نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می دهد. وی در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال افزایش هزینه ساخت وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: اگر دولت اقدام فوری نکند امکان افزایش هزینه های ساخت مسکن وجود دارد.

هزینه ساخت مسکن صد در صد افزایش یافته است

این انبوه ساز گفت: اکنون هزینه های ساخت با شیب کم در حال افزایش است و دولت قادر است این شیب کم و ملایم را کنترل کند البته بستگی دارد که دولت چه ابزار حاکمیتی را در این حوزه استفاده کند.

وی توضیح داد: فولاد تولید داخلی است اما چرا باید قیمت آن ۳برابر شود و یا چرا باید قیمت پتروشیمی ها یک شبه ۳برابر شود؟ ‌ آیا پتروشیمی در کشور تولید نمی شود، از نظر مواد معدنی و … کشوری با جایگاه بسیار ویژه هستیم و این محصولات در کشور وجود دارد و تحریم شده به جای اینکه قیمت ها در بازار داخلی کاهش پیدا کند متاسفانه شاهد افزایش قیمت ها هستیم.

وی توضیح داد: علت این موضوع را نمی دانیم و دولت باید این موارد را دنبال کند و به نظر می رسد همچنان افزایش قیمت را در مسکن داریم.

حاجت پور خاطر نشان کرد: اکنون شرایط مناسبی بر صنعت ساختمان حاکم نیست و اگر شرایط مناسب شود؛ می توان به تغییر نگاه ها به حوزه مسکن امیدوار بود. وی افزود: بر اساس آنچه مشاهده می شود اکنون افزایش قیمت در بازار مسکن با شیب ملایم اتفاق می افتد و با شیب ملایم نیز افزایش هزینه های تولید را داریم.

دبیر انجمن انبوه سازان درباره احتمال سختی سال ۹۸ همانند سال ۹۷ گفت: بهمن سال گذشته برخلاف باور بسیاری از افراد، بنده رکود تورمی را برای سال ۹۷ پیش بینی کردم؛ برای سال ۹۸ بسیار سخت است که اظهار نظر و پیش بینی کرد؛ ‌ بنده رکود را برای سال آینده پیش بینی می کنم اما می توان رونق را نیز پیش بینی کرد که هر۲ این موارد به دولت و سیاست های حوزه مسکن بستگی دارد.

وی توضیح داد: رونق در حوزه مسکن زمانی اتفاق می افتد که رونق در حوزه تولید اتفاق بیافتد؛ اگر تولید با رونق همراه شد می‌توان گفت وارد فاز رونق شده ایم که باید پرسید آیا رونق ایجاد کردن امکان‌پذیر است یا خیر که باید گفت؛ بله امکان‌پذیر است اما نقش وزارت راه و شهرسازی در این حوزه می تواند بسیار مهم باشد و نقش مجلس هم بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: اگر دولت و مجلس به صورت مشخص برنامه ریزی کنند به حتم می توان امیدوار باشیم که سال آینده می توانیم شاهد سالی سرشار از رونق در عرصه صنعت ساختمان باشیم. حاجت پور بیان کرد: در غیر این صورت شاهد رکودی سخت تر از سال های گذشته خواهیم بود. باید به آمار سال های ۹۱ تا ۹۶ دقت کرد؛ در این سال ها آمار صدور پروانه ساخت به شدت کاهش یافت.

وی گفت: باید قبول کرد که آن سال ها تحریم در حوزه مسکن تاثیر گذاشته بود و اکنون نیز می توان تحریم ها را کنار گذاشت اگر حوزه تولید مسکن در کشور مورد توجه قرار گیرد. این انبوه ساز بیان کرد: سهم ۸.۵درصدی تسهیلات در حوزه مسکن با صنعتی که حدود ۴۰درصد تسیهلات می گیرد بسیار متفاوت است. آیا صنعت ساختمان کشور یک صنعت پیشتاز هست یا خیر؟ ‌ چرا باید به صنعت پیشتاز این میزان تسهیلات داده شود در حالی که نشان می دهد در اقتصاد بانک محور مورد توجه نبوده ایم.

حاجت پور ادامه داد: به جای اینکه کار در حوزه تولید را تسهیل کنیم، با وضع مالیات سنگین، وام گران قیمت نسبت به سایر صنایع شرایط را سخت کرده ایم  و برای صنعت ساختمان مانع ایجاد کرده ایم و خودمان صنعت ساختمان را در عمل تحریم کرده‌ایم بنابراین چه انتظاری می‌توان داشت. وی در پایان خاطر نشان کرد: باید موانع و مشکلات صنعت ساختمان برطرف شود.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1209174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    25 1
    جمع کنید این حرف ها رو ...وامی که میدهند بانک ها ادم باید چند برابر شو پس بده خوب البته که کسی توان خرید مسکن رو نداره . چه انتظاری از جوانی دارید ماهی 2 تومن درامد داره بتونه خونه بخره ...
  • من IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    42 4
    متری 3 میلیون یعنی یک واحد مهندسی عالی با نقشه عالی و لوله کشی و برق کشی عالی بسازی. این فشل هایی که می سازید که ده سال هم عمر نمی کنند متری یک میلیون هم از سرشون زیاده. الکی برای خودتان نوشابه باز نکنید. شما فقط هدر دهنده مصالح ساختمانی هستید و من واقعا متاسفم
  • بیینام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    38 3
    متری 3 میلیون در روستا!! احتمالا روستاهای نزدیک نیویورک مد نظر بوده. در شهرهای بزرگ غیر از تهران با همین حباب و افزایش های فعلی با متری 3 میلیون آپارتمان میشه خرید
  • بیینام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    24 12
    همین الان در تهران بین 3 تا 5 میلیون هزینه ساخت است بدون زمین! دبیر انجمن انبوه سازان به فکر همکارانشون هستند. موفق باشی مهندس
  • US ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    0 0
    3میلیون با مصالح ساختمانی درجه 3 تا 4 ایرانی تولیدات کارخانه های خارج از استاندارد جالبتر این که بیمه های ساختمانی بیشتر از متری 2 میلیون که مال چند سال پیش است تایید نمیکنند