تصاویر| راهکار مکرون برای مهار جلیقه‌زردها

رئیس‌جمهوری فرانسه پس از بررسی خسارت‌های ناشی از ناآرامی پاریس، ریاست یک نشست بحران را بر عهده گرفت.

به گزارش ایسنا این جلسه در نهایت به درخواست برای برگزاری چهارمین دور از مذاکرات با فعالان ضد دولتی ختم شد که دو هفته است در اعتراض به افزایش بهای سوخت و افزایش هزینه‌های زندگی دست به تظاهرات زده‌اند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه یکشنبه با نخست‌وزیر، وزیر کشور و مقام‌های ارشد سرویس امنیتی فرانسه دیدار کرد تا راهکاری برای مقابله با خشونتی که صدها زخمی بر جای گذاشته است، بیابد.

براساس اعلام کاخ الیزه، ادوار فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه خواستار ملاقات با سازمان‌دهندگان اعتراضات و رهبران احزاب شده است و تمایل بر گفت‌وگو را تاکید کرده است. فرانسوا دو روژی، وزیر محیط زیست فرانسه در روزهای اخیر با نمایندگان معترضان موسوم به "جلیقه زردها" دیدار کرد اما نتوانست آنها را برای پایان دادن به اعتراضات متقاعد کند.

طبق این بیانیه، ماکرون به فیلیپ دستور داده امروز (دوشنبه) با رهبران احزاب سیاسی و نمایندگان جلیقه زردها دیدار کند. ماکرون همچنین از وزیر کشور خواست نیروهای امنیتی را برای مقابله با اعتراضات در آینده آماده کند.

رئیس مجلس سنای این کشور نیز تصریح کرد، دولت باید از تصمیمش مبنی بر افزایش مالیات‌های سوخت صرف نظر کند. دولت حق ندارد سومین "شنبه سیاه" را ایجاد کند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت فرانسه اعمال وضعیت فوق‌العاده برای مقابله با معترضان را بعید ندانسته اما یک مقام در کاخ ریاست‌جمهوری گفت، در این جلسه ایده برقراری وضعیت فوق‌العاده بحث نشد.

این اعتراضات در ابتدا علیه افزایش مالیات سوخت آغاز شد اما به خشمی سراسری علیه دستور کار ماکرون جوان تبدیل شد. رئیس‌جمهوری فرانسه یکشنبه در بازدید از طاق نصرت در پاریس به بررسی وضعیت و برآورد خسارت پرداخت. معترضان فرانسوی روی دیوارهای این بنا که یادبودی برای کشته‌های جنگ فرانسه است، با اسپری دیوارنگاری کردند و به اطراف آن خسارت وارد کردند.

معترضان در داخل طاق نصرت هم به مجسمه‌ها خسارت وارد کردند. ماکرون همچنین به سراغ خودروهای سوخته و ساختمان‌های آسیب‌دیده رفت و عملکرد پلیس را ستود اما از سوی گروه‌هایی از مردم هو شد.

به گفته پلیس پاریس، ۴۱۲ تن شنبه حین اعتراضات بازداشت شدند و ۳۷۸ تن هنوز در بازداشت‌ مانده‌اند. فرمانده پلیس پاریس با "تقبیح" خشونت‌ها تاکید کرد و آن را در چند دهه گذشته "بی‌سابقه" توصیف کرد. در مجموع ۲۶۳ تن در اعتراضات سراسر فرانسه مجروح شدند که ۱۳۳ مجروح در پایتخت شامل ۲۳ عضو نیروهای امنیتی می‌شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1209207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =