محیط زیست قلعه‌گنج با ۲ کارمند اداره می‌شود

جنوب کرمان وسعت زیادی دارد که گونه‌های مختلفی از گیاهان و جانوران و حیوانات کمیاب را در خود جای داده است. شایعاتی مبنی بر بی‌پولی محیط‌زیست استان به گوش می‌رسد که ادارات محیط‌زیست جنوب منحل و در جیرفت و کهنوج ادغام می‌شوند.

به گزارش خبرآنلاین استان کرمان، پارسا یکی از شهروندان قلعه گنجی به خبرآنلاین گفت: «حدود ۲۳۰ هزارهکتارمنطقه حفاظت شده در «مارز» داریم و خرس‌های یقه‌سفید آسیایی دراین منطقه تردد دارند. انواع گونه‌های زیست‌محیطی چون پلنگ ،جبین، و آهوبره دراین مناطق یافت می‌شود ومحیط زیست قلعه‌گنج درحال حاضر دو نیروی انسانی دارد. یکی ازین نیروها رییس اداره است که بیشتر درگیر جلسات اداری و..است و به تازگی شایعاتی شنیده‌ایم که قرار است این اداره منحل شود. محمد حیدری حامی محیط زیست قلعه‌گنج می‌گوید: «طبق شنیده‌هایمان محیط‌زیست قلعه‌گنج بودجه کافی ندارد.»

تابستان سال گذشته شاهد هجوم حیواناتی بر اثر تشنگی به خانه‌های مردم بودیم. این مساله موجب ترغیب ما برای تشکیل دادن کمپین حمایت از حیوانات شد و برای نجات خیلی از این گونه‌ها درجهت رفع تشنگی فعالیت‌هایی انجام دادیم، از جمله تهیه تانکر آب و کمک از مردم و کمپین پاسخگو بود. وی افزود: «دراین مسیر شهیدی داریم. یکی از نیروهای محیط زیست در تعقیب گریز با فرد مخل که در حال شکار پرنده های بومی بود براثر سانحه تصادف جان خود را از دست داد.»

ضعف اداره در زمینه یگان‌گشت

کرمی رییس اداره محیط زیست قلعه‌گنج گفت: «این اداره فقط دو نیرو دارد. بنده و همکارم که ایشان محیط‌بان هستند و به دلیل نبود کارشناس محیط انسانی، او وظایف امور محیط انسانی را هم به عهده دارد.» او گفت: «۲۷ خردادماه به این اداره آمدم که تمام امورات در آن به صورت دستی انجام می‌شد و اتوماسیون اداری راه‌اندازی کردیم، امور محیط انسانی نیز به صورت دستی انجام می‌شد که سامانه محیط‌ انسانی را نیز به راه انداختیم. از ۲۷ خرداد ماه تاکنون تقریبا ماهانه ۷۰ پرونده موافقت درزمینه‌های خدماتی، کشاورزی و تولیدی صادر می‌شود. سامانه شکار و صید نیز فعال نبود که آن را مجددا راه‌اندازی کردیم. از زمان حضورم در این اداره پرونده تخلف نداریم. محیط‌زیست قلعه‌گنج در تمام جهات موفق است جز در زمینه یگان و کشف جرائم زیست‌محیطی که نسبت به قبل هم ضعیف‌تر شده و دلیل این ضعف نیز بر اثر ریزش نیروی انسانی و شهادت یکی از نیروهای اداره بوده که شرایط را برای ما سخت کرده و امکان گشت دراطراف را نداریم.»

شاید مجبور به ادغام شویم

مدیرکل محیط زیست استان کرمان در خصوص احتمال ادغام ادارات محیط زیست در جنوب گفت:«محیط‌زیست جنوب را با تفنگ و اسلحه نمی‌توان نگه‌داشت.تمام امکانات کشور برای جلوگیری از ورود موادمخدر بسیج شد آیا جلوی آن گرفته شد؟ محیط‌زیست را هم مردم باید نگهدارند. این یک مساله فرابخشی است و همه باید در این راستا گام بردارند. همکاران ما فقط نقش هدایت‌کننده دارند و با یک یا دو نیرو نمی‌توان جلوی متخلفان را گرفت، با یک یا دو نیرو ما نمی‌توانیم جلوی متخلفان را بگیریم.»

جزینی‌زاده افزود: «مواهبی که در محیط‌زیست است برای همه است و اگر از دست برود ضرر آن برای همه یکسان خواهد بود با پتانسلی که داریم سعی و تلاش خود را خواهیم کرد اما اینها کافی نیست زیرا اعتبارات و امکاناتمان بسیار اندک است و اگر در نظام بودجه‌گیری استان به آن توجه نشود به مشکل برخواهیم خورد و حتی ممکن است مجبور شویم با یک اداره در جیرفت و یکی هم در کهنوج به انجام وظیفه‌ خود ادامه دهیم.» جزینی در خصوص شایعاتی مبنی بر منحل شدن ادارات محیط‌زیست برخی از شهرستان‌های جنوبی و متمرکز کردن این ادارات در جیرفت و کهنوج گفت: «این شایعات را نه رد و نه تایید می‌کنم، اگر اعتبارات لازم به ما تخصیص نگیرد مجبور هستیم ادارات‌مان در جنوب استان را باهم ادغام کنیم، بعضی از ادارت ما در شهرستان‌های جنوبی استیجاری هستند و باید ماهیانه پول بدهیم.

مدیرکل محیط‌زیست استان گفت: «البته اگر تاکنون همت فرمانداران جنوب نبود چرخاندن این منطقه با این وسعت کار بسیار مشکلی می‌شد از تمامی این عزیزان و نمایندگان مردم این منطقه در مجلس تشکر می‌کنم البته پس از استاندار شدن آقای فدایی همچنین با همتی که آقای رودری در سازمان برنامه‌وبودجه استان دارد نمی‌گذاریم کار به آنجا برسد.همه باید دست به دست هم دهند و توجه ویژه‌ای در برنامه‌وبودجه استان بیش از گذشته به آن توجه شود.»

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1209583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =