۸ نفر
۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۶

راه نجات صنعت خودروسازی چیست؟  

سیدمحمد بیاتیان،‌ مشاور کمیسیون صنایع و معادن: مجلس باید به رسالت تاریخی خود در قبال خودروسازی عمل کند
راه نجات صنعت خودروسازی چیست؟  

در ماه های گذشته خودرو سازان و قطعه سازان بارها از افزایش هزینه های تولید سخن گفته اند و در چند روز گذشته مدعی ضرر ۵هزار و ۵۰۰ میلیاردی در این صنعت شده اند. 

مهرنوش حیدری: با توجه به افزایش نرخ ارز و نوسانات آن، قطعه سازان مدعی افزایش چند برابری هزینه تامین مواد اولیه و ساخت قطعات و در نهایت ناتوانی خودروسازان در پرداخت هزینه ها و بدهی به واحدهای تولیدی شده اند و نسبت به احتمال ورشکستگی این صنعت بزرگ کشور در صورت حل نشدن مشکلات مالی و عدم تزریق نقدینگی هشدار داده اند. 

به گزارش خبرآنلاین، هرچند برخی بر این باورند سیاست های نادرست خودروسازان در سال های گذشته و همچنین افزایش قیمت ها در بازار سبب شده تا خودروسازان به سیاست توزیع و عرضه قطره چکانی خودرو روی آورده و در نهایت بر افزایش قیمت ها در حاشیه بازار تاثیر غیر مستقیم اما بسیار مهم بگذارند. 

خودرو داخلی

مشاور کمیسیون صنایع و معادن درباره وضعیت صنعت خودروسازی کشور به خبرآنلاین گفت: در حوزه تولید خودرو سالهاست که خودروسازان به عنوان بنگاه های اقتصادی بسیار بزرگ با همه معضلات آشنا بوده اند بنابراین مساله تحریم ها و افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر تولید در این صنعت تا حدودی قابل قبول است. 

سید محمد بیاتیان تاکید کرد: اما بخش بزرگ چنین اظهارنظرهایی غیرقابل قبول است زیرا سال هاست عنوان شده خودروهایی که در داخل تولید می‌شود، ۱۰۰درصد داخلی است و همه قطعات و مواد اولیه در داخل تولید می شود بنابراین ادعاهای جدید خودروسازان صحیح نیست و در اصل صحبت های پیشین خود را نقض می کنند.

وی افزود:‌خودروهایی که در گرو ه های خودروسازی سایپا و ایران خودرو تولید می شود در این سال ها با عنوان خودروی ملی به مصرف کننده عرضه شده است. 

وی خاطر نشان کرد: مطرح کردن چنین مواردی در این مقطع در اصل جفا در حق مصرف کنندگان است؛مردم در زمینه تهیه خودرو به عنوان کالایی مورد نیاز، دچار مشکلات فراوان شده اند زیرا  هم از سمت خارجی ها تحریم شده اند و از سمت تولید کنندگان داخلی نیز با موضع گیری ها و تحریم‌هایی مواجه می شوند. 

وی گفت: بنده فکر می کنم با طرح این موارد، درصدد پاک کردن صورت مساله هستند و خودروسازان به نوعی می خواهند از زیر بار تعهدات خود به مردم شانه خالی کنند. 

بیاتیان توضیح داد: در ماه های گذشته چند هزار خودرو پیش فروش شده که تا به امروز به مردم تحویل نشده است و خودروسازان به دنبال این هستند که خودروها را با قیمت های جدید تحویل دهند. این مساله خلاف قانون بوده و بر خلاف موازین اخلاقی است زیرا در شرایط فعلی خودروسازان باید تعهدات خود را اجرا کنند و بعد از آن در مورد بحث افزایش قیمت خودرو با دستگاه های ذی ربط و بخش های مختلف دولت نشست برگزار کنند. 

خودرو

وی تاکید کرد: در این زمینه می توان قصور دولت و مجلس را مشاهده کرد زیرا با خودروسازان با نوعی اهمال رفتار شده که به خاطر رعایت حال مصرف کنندگان باید اهمال کاری ها جبران شود. 

این نماینده سابق مجلس درباره نقش خودروسازان در افزایش قیمت ها در حاشیه به دلیل عرضه قطره چکانی خودرو به بازار گفت: عرضه قطره چکانی خودرو به بازار اصلا قابل قبول نیست زیرا قرارداد بسته شده و باید بر اساس آن قیمت، خودرو به مصرف کننده تحویل شود متاسفانه اکنون خودروسازان تعهدات خود را انجام نمی دهند و قراردادها یک سویه است و خودروسازان نیز به دولت وابسته هستند و در نتیجه دولت برخوردی با آنها نمی کند. 

وی تصریح کرد: این شائبه وجود دارد که خودروسازان با عرضه قطره چکانی می خواهند قیمت حاشیه بازار بالا نگه دارند تا روزی که دولت و دستگاه های اجرایی تصمیم گرفته و در نتیجه قیمت خودرو را افزایش دهند. 

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سلسله تصمیماتی که از جانب دولتی ها و دستگاه های تصمیم گیرنده در این مدت و در حوزه خودرو گرفته شده متاسفانه این شائبه را به ذهن متبادر می کند که مافیایی پشت این قضیه وجود دارد. 

این کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: اکنون ثبت سفارش خودروهای خارجی را نداریم و چینی ها هم بازار خودرو را ترک کرده اند و داخلی ها هم به دلیل افزایش قیمت ارز و مواد اولیه ، خودرو را تحویل مردم نمی دهند و تولید نمی کنند. 

وی تاکید کرد: در این مورد مجلس به عنوان دستگاه نظارتی باید محکم‌تر برخورد کند و اگر واقعا افزایش قیمتی وجود دارد منطبق بر واقعیت ها باشد؛ زمانی نرخ دلار به ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان رسید و دوباره به ۱۰ تا ۱۱هزار تومان کاهش یافته اما بر قیمت خودرو هیچ تاثیری نگذاشته و قیمت ها کاهش نیافته است. 

دلار و خودرو

بیاتیان گفت:‌ این مساله نشان دهنده آن است که مافیایی صحنه را کارگردانی می کند و مجلس به عنوان دستگاه ناظر حتما باید به میدان وارد شود و نقش تاریخی و قانونی خود را در این حوزه ایفا کند. 

مشاور کمیسیون صنایع و معادن مجلسo درباره اظهارات مسوولان قطعه سازان مبنی بر بدهی خودروسازان و افزایش هزینه های تولید و … و احتمال ورشکستگی و تعطیلی این صنعت اظهار کرد: بخشی از سخنان و گلایه ها در مورد صنعت خودرو و قطعه سازی درست است اما بخشی از این اظهارات را قبول ندارم؛ برای مثال قطعاتی که برای خودروهای داخلی نیاز بود، قطعه سازان با کیفیت و قیمت پایین به چین سفارش می دادند بنابراین با افزایش قیمت دلار این کار صرفه ندارد زیرا سود قبلی را در سفارش های جدید نمی برند. 

وی ادامه داد: با توجه به این موارد نسبت به از بین رفتن صنعت قطعه سازی هشدار می دهند در حالی که باید گفت خیر؛ صنعت قطعه سازی از بین نمی رود بلکه سودهای فعلی از سفارش قطعات بی کیفیت چینی دچار لطمه شده است. این موارد دو بحث جداست یعنی دولت به دلیل اینکه شریک صنعت خودروسازی است و سهام داری می کند و در کنار آن قطعه سازان نیز وابسته به این صنعت هستند آنچنان که باید مسایل را کالبدشکافی و بررسی نمی کند. 

وی عنوان کرد: اکنون برای خرید خودرو از نمایندگی های رسمی خودروسازان با نرخ بازار، قیمت محاسبه می شود و هیچ دستگاه نظارتی وجود ندارد که با این موارد برخورد کند. 

وی تصریح کرد: نابسامانی وجود دارد که دستگاه و یا مسوولی که حرف آخر را می تواند بزند در این شرایط وجود ندارد در حالی به راحتی می توان این اوضاع را سر و سامان داد و از ادامه نابسامانی در بازار و اقتصاد جلوگیری کرد. 

بیاتیان درباره راه‌های تحول صنعت خودرو و سپردن کار طراحی خودروهای جدید به جوانان گفت: گام نخست برای تحول در صنعت خودرو این است که این صنعت به بخش خصوصی واگذار شود و دولت دست از بنگاه داری در خودروسازی و سهام داری بردارد و این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کند. 

وی ادامه داد:‌ وقتی در صنایع دفاعی محصولات و ابزارهایی طراحی و تولید می شود که قابل رقابت با بهترین مصحولات دنیاست طبیعتا این توان در کشور وجود دارد که در صنعت خودرو نیز استفاده شود. می توانیم خودروهایی بسیار ایمن ، با کیفیت و پیشرفته را تولید و به بازار عرضه کنیم. 

 مشاور کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از چینی ها که خودروهای بی کیفیت خود را روانه خیابان ها و جاده های ما کرده اند، واقعا چیزی کم نداریم و جوانان ما این استعداد و توان را دارند البته به شرطی که دولت از این حوزه خارج شود. 

خودروهای چینی

وی تاکید کرد: سال هاست می گوییم خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار کنید و همچنین راه را باز کنید تا خودروهایی در حد استاندارد و کیفیت خودروهای ما (نه کیفیت خودروهای چینی) وارد کشور شده و فضای رقابتی واقعی ایجاد شود. 

بیاتیان گفت: نه اینکه خودروی بی کیفیتی که دهها سال از شروع خط تولیدش گذشته و در اروپا و … مطلقا تولید نمی شود به اصطلاح به موزه سپرده شده را به عنوان یک خودرو تحویل مردم دهیم که ایمنی و استاندارد روز را ندارد. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: تنها را نجات صنعت خودرو، خصوصی سازی است و اینکه دولت و دستگاه های حکومتی فقط نظارت کرده و با نابسامانی ها برخورد کنند. 

۲۲۳۲۲۴

کد خبر 1210474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 33
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    383 9
    تخته شدن این دو شرکت یعنی نجات پول و جان مردم و جلوگیری از الودگی هوا
    • US ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      53 1
      تولید و مدیریت خودرو را به کره ای‌ها و یا چینی‌ها بدهید بعد ببینید چه معجزاتی اتفاق می افتد!
    • مهربان توسی IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      10 0
      کاهش تعرفه واردات هیبریدها و کم مصرفها و ایجاد فضای رقابتی بجای رانتی فعلی و...
    • رضا IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      3 0
      موافقم این روبند مناقصه بین المللی واگذاری تولید خودرو در داخل ایران با انتقال فنآوری و تولید 5 مدل در هر دو سال
  • درایور DE ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    185 4
    راهش اینه که خودروسازان عزیز و گرام تا اطلاع ثانوی دست پیش رو نگه دارن تا پس نیفتن
  • کریم IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    با این سیاسی بازی ها می خواهند خودرو سازی را از بین ببرند و باعث بیکاری 10 میلیون نفر که از این صنعت در امد دارند شوند و صنعت کشور رو با رکود بیشتر مواجه کنند اخلال در خورو سازی مانند اخلال در ارز و سکه می باشد امیدواریم قوه قضاییه مافیای این صنعت را هم از بین ببرند
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      106 0
      كارگرا گروگانهاي مافياي خودرو چرا سهام اين خودرو ها به كار گران داده نميشود و خلاص
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      92 0
      بیکاری کارگران و کارکنان صنایع دیگر که دولت و برخی خواص سهامدارش نیستند بیکاری حساب نمیشود؟
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      2 0
      نخست اینکه 10 میلیون نفر(مستقیم و غیر مستقیم) در صنعت خودرو مشغول به کار نیستند. دوم اینکه ترازو 2 کفه دارد. وقتی رانت و انحصار یک کفه را سنگینتر میکند به طور حتم سمت دیگر زیان بزرگی را تجربه می کند. اگر چهل سال برای بلوغ صنعت خودرو کفایت نکرده، 100 سال دیگر هم کفایت نمیکند. این صنعت برای 80 میلیون ایرانی حکم یک غده سرطانی را دارد. شخصا معتقد هستم در صورتیکه تعرفه واردات خودرو 0 شود و ورود خودروهای کم مصرف به کشور آزاد شود، مدیران این صنعت به فکر اصلاح خود خواهند افتاد.
    • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
      2 0
      ... فقط کمپین " نه به خودروی ایرانی" توانست اینها را سر جاشون بشونه... از جون مردم چی میخان؟
    • رضا GB ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
      1 0
      برای اینکه کارگران این 2 بزرگوار بیکار نشوند، جان مردم از بین برود، هوا آلوده شود و به امکانات کشور صدمه بخورد؟
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    240 2
    ایران خودرو که تا ی هفته قبل میگفت ماشین نداریم ، به محض افزایش وحشتناک قیمت فورا پیامک داده فروش خودرو با تحویل 15 روزه !!! این اگه کلاه برداری نیست چیه پس ؟ علنا دارن دزدی میکنن هیچ کس هم پاسخگو نیست
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    166 2
    مگه همین یکی دو سال پیش نبود که دولت برای نجات صنعت خودروسازی ، ولم بلند مدت داد و مردم کلی پیش خرید کردن؟؟ این چه جور صنعتیه که همش باید بهش پول تزریق کرد و نمی تونه روی پای خودش بایسته؟؟ تنها راه نجاتش قطع وابستگی دولتی و ورود به بازار رقابتیه...واردات رو آزاد کنین ، مردم رو نجات بدین هوامون رو که آلوده می کنن ، ایمنی هم که ندارن و جون مردم رو می گیرن ، اشتغال هم که ایجاد نمی کنن چون همش وارداتیه ، پس چه خیری توشه این صنعت خودرو سازی؟؟
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    121 2
    هرچه هست بقول این کارشناس مافیای فوق کارش را خوب بلد است و آرام آرام کارشان را پیش میبرند.با این طرح فروششان عملاٌ5درصد زیر قیمت بازا را کلید زدند..ابتدا عرضه را کم کردند و قیمت بازار را خودشان مشخص کرده و سپس برمبنای آن دارند میفروشند جالب است. پس دولت کجاست اصلاٌ وحود خارجی دارد...
  • بنده خدا IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    99 2
    جناب آقاي بياتيان با سلام در كشورهاي صاحب صنعت خودروسازي مانند فرانسه ، پس از فروش قطعي خودروي صفر، دو ماه پس از واريز كل پول ، خودرو تحويل مي گردد و مديران فروش خودروسازان فرانسوي از نحوه فروش خودرو در ايراان تعجب كرده اند. اين نحوه فروش به هيچ عنوان قانوني و صحيح نيست. ضمنا اگر خودروسازان مي خواهند بدانند، مردم چقدر به صنايع خودروسازي داخلي تكيه دارند، به مدت 6 ماه واردات خودرو آزاد شود ، آنگاه وضعيت خودروسازان مشخص خواهد شد.
  • من IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    91 0
    تبدیل کردنش به صنعت مونتاژ دو تا کمپانی درست و درمون. فعلا باید قطعه سازی یاد بگیریم
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    139 0
    بدلیل بی احترامی های فراوان صنایع خودرو در ایران به مردم , مطمئنا درصد بالایی از مردم خواهان تعطیلی آنها می باشند .
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    85 0
    هر موقع توانستند این چهار نهاد را از دوش دولت بردارند باید امیدوار شد که اقتصاد این کشور سر و سامان میگیرد. (ایران خودرو- سایپا- پرسپولیس- استقلال)
    • علی IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      0 0
      استقلال و پرسپولیس که روی دوش دولت نیستند.دولت رو دوش اون 2تاست.فقط کافیه خصوصی بشن تا ببینین چه درامد سرسام اوری داره.الان ماهیانه نزدیک 10میلیارد از سامانه هواداری در میارن نهایتا 4میلیارد بدن بهشون.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    69 1
    از بین بردن مافیا
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    99 1
    تعطیلی
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    91 2
    آزاد کردن واردات هم جون مردمو نجات میده هم از هدر رفت مال مردم جلوگیری میکنه
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    8 47
    تولید خودروی مناسب
  • هاشم IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    91 3
    چرا تعطیل نمی کنید؟
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    50 1
    خودروسازی که نتواند خودروی استاندارد تولید کند را چه باید کرد؟ اصلاح ساختار
  • خودی KW ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    72 3
    لطفا واردات را آزاد کنند که مردم خودشان هم بتوانند یک ماشین هر پنجسال وارد کنند
  • AE ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    53 1
    اقتصاد رقابتی
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      16 0
      امان از قتصار رفاقتي
  • علی IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    3 0
    فقط بلدیم نق بزنیم.... اگه راست می گویید و خودروسازی باعث مافیا و فساد است و یک مشت آدم بی سواد در آنجا هستند، پس چرا برای پراید ثبت نام می کنیم؟ اصلا چرا برای خودروهای گران‌شده این دو شرکت صف می بندیم و تن به این مافیا می دهیم؟ انحصار فقط لقلقه زبان است چون با این قیمت دلار، دیگر خرید ماشین خارجی هم دور از دسترس شده است و ما مانده‌ایم این خودروساز هزار فامیل...
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    3 0
    ایران خودرو و سایپا ملت ایران را به گروگان گرفته اند چه جوری؟ این جوری که چند صد هزار نفر از کارگر و قطعه ساز و مکانیک رو آلوده این کار کردن تا میای انتقاد کنی فوری می گن آقا می خواهید چند ده هزار نفر رو بیکار کنید!!!! تنها راه تعطیلی بایگانی این دو اسم و جایگزین کردن چند کمپانی خودرو ساز در همین مکانها برای مونتاژ خودرو است
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    0 0
    تعطیلی کلی این صنعت هرگز ممکن نیست پس باید ساختارکلی صنعت با به کلی تغییر کند اول باید همکاری با دانشگاهیان به نوع دیگری با تاثیر گذاری زیاد اغاز بشه دوم سیستم عزل و نسب مدیران بر اساس دانش اشخاص باشد نه براساس سلایق سیاسی سوم کارشناسان و مهندسان و طراحان جوان فرا خوانده بشن جهت دستیابی به بهرو وری بیشتر طراحی بروزتر و کیفیتی در حد جهانی چهارم سهمیه نهادهای مختلف غیر مربوط از سود خودروسازی کم یا برداشته بشه در کنار اینها با افکار نو و مواضع سیاسی منطقی در منطقه و جهان میشه بازار منطقه و جهان را اماده پذیرای محصولات با کیفیت و زیبای ایرانی کرد اما افسوس مسئولان مملکت ما جور دگ فکر میکنن یا اصلا فکر نمیکنند یا دانشی در این ارتباط ندارند
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    14 0
    بنویسد راه نجات چیست؟
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    31 2
    چرا باید از جیب مردم چیزی را نجات دارد؟
  • آرش IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    2 0
    این کارخانه های سایپا و ایران خودرو (نیمه دولتی) رو تعطیل کنید خیال یک ملت رو راحت کنید. بابا لگن نخواستیم
  • مشتری IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    0 0
    راز نجات ایرانخودرو = صداقت با مشتری؛ شش ماه از عدم انجام تعهدات ایران خودرو در ارتباط با تندر نود پلاس میگذره !! هربار مراجعه میکنم با جواب های بیربط و سنگ قلاب مواجه میشم !! من دیگه هیچ اعتمادی به ایران خودرو ندارم و در آینده که بالاخره این مشکلات حل میشه و همیشه در روی پاشنه خودروسااز نخواهد چرخید بهیچ عنوان از ایران خودرو اتومبیل نخواهم خرید! اینطوری هست که ایران خودرو ورشکسته شده میشه و خواهد شد چون مشتریان هیچ اعتمادی به ایران خودرو ندارند.
  • کارمند ساده IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    19 0
    ورود خودروهای ارزان قیمت
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    33 0
    تعطیلی
  • مازیار IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    28 4
    حذف تدریجی ولی سریع تعرفه واردات خودرو.آزاد سازی قیمتها.
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    1 0
    راه نجات خودروسازی اینه که واردات آزادکنن بانرخ گمرکی ۱۰درصدحداکثراونوقت رقابت کنن بی شرفا
  • عباس IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    1 0
    سلام، به نظر بنده صنعت خودروسازی فعلی ما با استفاده از انحصارگرایی ورانت وحمایت بی حساب وکتاب دولتی زنده است که این حمایتها هم بدلیل هزینه بالا دوام نخواهد داشت واین صنعت بدلیل عدم رقابتی بودن ازبین خواهدرفت همانند صنعت تولید خودروی پیکان.راه نجات صنعت خودروسازی حذف حمایت دولتی،حذف انحصارگرایی ورانت ،بازنمودن مرزها ورقابتی نمودن تولیدوکاهش تعرفه واردات خودرو است .فقط با این شرایط ما می توانیم امیدوار باشیم که خودروی ما فقط برای داخل کشور تولید نشود وبازارهای جهانی را اشغال کند.صنایع خودروسازی ما در حقیقت صنایع خودروسازی کشور چین هستند وبرای کشور چین درآمدزایی می کنند.این صنعت فقط به خالی کردن جیب مردم با کالای بدون کیفیت فکر می کندودر عوض جیب عده ای نوکیسه را که با زد وبند وگاوبندی به همه چیز دست یافته اند پر می کند.
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    1 0
    پایین آوردن تعرفه بازار و خارج کردن بازار انحصاری خودرو از دست دولت
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    0 0
    زیر مجموعه های مهم شرکت های خودروسازی مثل شرکت ایساکو و شرکت ساپکو را به بورس بیارند و شفاف و پاسخگو کار کنند
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    دولت با این افزایش قیمت ها کاملا موافق
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    1 0
    برداشتن تعرفه واردات. اینطوری رقابت هم واقعی میشود
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    اولا دولت کلا پایش را از صنعت خودرو بیرون بکشه و انها را از خصولتی به صددرصد خصوصی تبدیل کنه هرچند مانفع مادی نهفته در ان مانع می شود ثانیا واردارت خودرو را فقط با دریافت 9درصد ارز افزوده و کمترین حق گمرکی ممکن در حد 10 درصد ازاد کنه ابتدا شاید داخلی ها به مشکل بخورند اما درنهایت قوی می شوند
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 1
    خودروسازان از مریخ نیامدند که . اثصلاح ساختار کنید دیگه
  • محمدرضا IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    اعلام زمان ثبت نام برای پراید 30 میلیونی با ظرفیت خیلی محدود و بعد فروش نامحدود به مردم هجوم آورده برای ثبت نام و آچمز کردن مردم.
  • محمد IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    2 0
    خودرو سازها مثل بچه لوسی اند که همیشه پدر پول توجیبی گرفته و حالا که زن گرفته هیچ کاری بلد نیست وچشم به جیب بابا داره .
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    واقعا که
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    راه نجات اداره اقتصادی است