داستان آزمایش سقوط چکش و پَر در ماموریت آپولو ۱۵

ایسنا نوشت: در جریان سفرهای فضایی، فضانوردان فقط دست به آزمایش‌های علمی پیچیده و یا فنی سخت نمی‌زنند. یکی از مواردی که تقریبا در بسیاری از ماموریت‌ها صورت می‌گیرد، انجام و نمایش آزمایش‌های علمی ساده برای مردم عادی است که یا از طریق دوربین‌های تلویزیونی به شکل زنده صورت می‌گیرد و یا ضبط شده و بعدا پخش می‌شود.

حتی در مواردی طراحی‌های دقیقی برای انجام این آزمایش‌های آموزشی انجام می‌شود و فضانوردان وقت زیادی را صرف کارهای آموزشی برای مردم از جمله دانش‌آموزان می‌کنند. یکی از این برنامه‌ها ضمن سفر فضانوردان به ماه به نمایش درآمد آزمایش سقوط اجسام بود.

معروف است که گالیله برای اثبات اشتباه بودن نظریه ارسطو در مورد سقوط اجسام بارها اشیایی با وزن و جنس‌های متفاوت مانند گلوله توپ و تفنگ و مواد مختلفی همچون طلا، نقره و چوب را از روی برج پیزا به پایین انداخت تا نشان دهد سرعت سقوط اجسام ارتباطی با وزن آنان ندارد و اگر دو جسم سبک و سنگین را از ارتفاع یکسانی رها کنیم و مقاومت هوا به دلیل شکل اشیا مزاحم نباشد، همه اجرام، چه سبک و چه سنگین، از هر جنسی که باشند، باهم به زمین می‌رسند.

بدین ترتیب گالیله توانست یک قانون مهم را اثبات کند: شتاب گرانش بر هر جسمی با هر جرم، چگالی و از هر ماده‌ای که باشد، یکسان خواهد بود. جالب است بدانید که این نظریه گالیله در جریان سفر سفینه آپولو ۱۵ به ماه در ۲۶ ژوئیه ۱۹۷۱ توسط دیوید اسکات یکی از فضانوردان این سفینه عملا در شرایط نبود هوا آزمایش شد. او یک پر و یک چکش ۱.۳۲ کیلوگرمی را با هم از یک ارتفاع رها کرد و میلیون‌ها نفر مشاهده کردند که هر دو جسم با هم به سطح ماه رسیدند. این اولین بار بود که نظریه گالیله درباره سقوط آزاد اجسام در خلاء آزمایش شد.

۵۶۵۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1210552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    3 0
    اون وقت میگن سفر به ماه دروغه. چهار بار طی سالهای 1969 تا 1972 انسان به ماه سفر کرده و اسناد و مدارکش هم موجوده. خودتان گوگل کنید تا متوجه شوید.
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    1 0
    بسیار خوب
  • رضا IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    3 0
    اپولو 11 تنها پرتاب موشک آمریکائیها نبود و نیل ارمسترانگ تنها انسانی نبود که به ماه رفت !!! 12 نفر طی 6 پرتاب موشک اپولو روی ماه فرود اومدن