تعجب ملاقلی‌پور از شکل‌گیری سازمان مجاهدین از دل نهضت آزادی

علی ملاقلی‌پور با بیان اینکه در مطالعاتش به نتیجه رسیده است که سازمان مجاهدین از دل نهضت آزادی بیرون آمده است، تاکید کرد که به وجود آمدن یک جریان رادیکال از یک جریال لیبرال برایش عجیب است..

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فیلم مستند «راه طی شده» عصر روز گذشته شنبه ۱۷ آذرماه با حضور علی ملاقلی‌پور کارگردان و محمدامین نوروزی تهیه‌کننده فیلم در خانه مهر رضا نمایش داده شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست که اجرای آن را نغمه دانش آشتیانی برعهده داشت کارگردان مستند «راه طی شده» با موضوع اندیشه‌های مهندس بازرگان گفت: «ساخت این مستند دغدغه شخصی ام بود و مهندس بازرگان با این کار تمام نمی‌شود و ما در حد بضاعت ۹۰ دقیقه‌ای فیلم به زوایایی از شخصیت او پرداختیم.»

او افزود: «من در نوجوانی با به شهادت رسیدن دوست پدرم، شهید بهادرنژاد توسط منافقین مواجه شدم. دوست پدرم از کوچه رد می‌شد که با میله گردن او را سوراخ کرده و کشتند و این تصویر برای من عذاب‌آور بود. در ادامه به واسطه فیلم‌هایی که ‌دیدم و کتاب‌هایی که خواندم به تحقیقاتم درباره مجاهدین ادامه دادم و به این نتیجه رسیدم که سازمان مجاهدین از دل نهضت آزادی بیرون آمده است. این برایم خیلی عجیب بود که چطور می‌شود از جریانی که مشی لیبرال دارد جریال رادیکال بوجود می‌آید.»

او با بیان اینکه «راه طی شده» را مهندس بازرگان نوشت و از آن رد شد، بیان کرد: «سوال من این است جوانانی که با خواندن «راه طی شده» مسیری را انتخاب کردند که اشتباه بود آیا مهندس بازرگان توانست بعدا آنها را متوجه اشتباهشان کند و یا تغییر اندیشه‌های بازرگان در کتاب‌های بعدی‌اش به دست آن افراد رسید؟»

در ادامه نشست امین نوروزی تهیه کننده «راه طی شده» گفت: «در فضای فرهنگی کشور تعریفی که از مهندس بازرگان تا به امروز ارائه شده اغلب او را فردی لیبرال و طرفدار صلح می‌دانند و می‌گویند او پدر معنوی اصلاحات است پس طبیعی است وقتی تحقیقات جدی تر و عمیق تر می شود و نقاط ابهام طرح می‌شود با واکنش‌هایی مواجه می‌شویم.»

او درباره راه نیافتن «راه طی شده» به دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت توضیح داد: «جشنواره سینماحقیقت برای من زیاد موضوعیت ندارد و از قبل می دانستم این فیلم وارد جشنواره نخواهد شد مخصوصا اینکه قبل از رونمایی «راه طی شده»، آقای حسام‌الدین آشنا موضع گیری‌هایی در مورد فیلم داشتند. برای ما طبیعی بود که در قبال این رویکرد نو عده‌ای موضع بگیرند، ما را تخریب کنند و بگویند تاریخ را تحریف کرده‌ایم و پاسخ من این بود که منظر جدیدی باز شده است و جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ که به مهندس بازرگان تعصب ندارند بیشتر درباره او جستجو خواهند کرد تا متوجه شوند حقیقت ماجرا چیست. این مستند در جشنواره «سینما حقیقت» حضور ندارد زیرا با قرائت های رسمی و حاکمیتی که تا به حال بوده است متفاوت و متضاد بوده است.»

نوروزی خاطرنشان کرد: «مستندهایی درباره مهندس بازرگان ساخته شده که او را در حد یک قدیس بالا برده اند وآثاری هم ساخته شده که بیشتر تبلیغی و ترویجی است. عده ای می گویند ما پول گرفتیم و کار سفارشی ساختیم و امکانات در اختیارمان قرار داده شد درحالیکه چنین نیست زیرا چند برابر امکانات ما در اختیار دوستان دیگری قرار داده شد و آنها هم فیلمشان را با مدل خودشان ساختند.»

او ادامه داد: «باید برای ساختن چنین مستندهایی فضا باز باشد تا بتوان درباره مسایل مهم تاریخ و انقلاب صحبت کرد. باید اراده محکمی وجود داشته باشد تا بتوان مستندهایی از این دست ساخت.»

این تهیه کننده درباره این موضوع که آیا حوزه هنری ساخت این فیلم را به شما سفارش داده بود، گفت: «خیر بلکه این ما بودیم که سراغ حوزه هنری رفتیم و از آنها خواستیم که تهیه این مستند را برعهده بگیرند. آنها در ابتدا درباره سوژه و رویکرد آن نگرانی‌هایی داشتند ولی ما به آنها اطمینان دادیم که اثری مبتنی بر پژوهش ارایه خواهیم داد.»

ملاقلی پور بخش پایانی صحبت هایش را به مدل فکری امام خمینی و تاثیر آن بر انقلاب اسلامی اختصاص داد و گفت: «نگاه دینی این فیلم قوی نیست من معتقدم جمعیت منتقد اصلی فیلم جمعیت نخبگان دینی هستند که هنوز ورود پیدا نکردند و درحال حاضر تاریخ دان ها با این فیلم مشکل دارند.»

در این نشست افرادی همچون محمدرضا شجاعی طراح صحنه و لباس سینما، سعید ملکیان نویسنده، رایا نصیری فیلمساز و داوود توحیدپرست فیلمساز نیز حضور داشتند.

۵۷۲۴۳

کد خبر 1210967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    6 0
    دانش تاریخی محدود برخی تبعات دارد
  • مهرگل IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    3 0
    نه اینطور نیست که لزوما سازمان مجاهدین خلق ایران از دل نهضت آزادی پدید آمده باشد، سازمان مجاهدین خلق مشی مارکسیستی همراه با اندیشه های اسلامی داشت و فقط بنیانگذاران اولیه آن از اعضای سازمان نهضت آزادی بودند ولی بعدها مشی دموکراتیک را کنار گذاشته و به روش های مسلحانه روی آوردند متاثر از ادبیات سیاسی غالب آن زمان که روش های مبارزاتی و چریکی و مبارزه با امپریالیسم در اوج بود..