بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس

سی و نهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض شامگاه یکشنبه بدون نتیجه پایان یافت.

به گزارش ایرنا، «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس بیانیه پایانی این نشست را قرائت کرد.
این نشست در حالی به کار خود پایان داد که هیات های برخی کشورهای عضو سطح مشارکت خود را در آن کاهش دادند و سران قطر و عمان به عنوان 2 عضو این شورا از مجموع 6 عضو آن غایبان اصلی این نشست بودند.

در این بیانیه بر اتحاد میان اعضای شورای همکاری و بر اهمیت تکمیل پروژه ها و طرح هایی که سه سال پیش در ریاض به تصویب این شورا رسید، تاکید شده است.
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفت: چالش های جدید پیش روی منطقه، مستلزم توسعه همکاری بیشتر میان کشورهای شورای همکاری است.
وی افزود: برای حفظ و ثبات منطقه و مبارزه با گروهک های تروریستی، باید امور امنیتی شورای همکاری را تکامل بخشید و مانع از اندیشه های تندروانه شد.
اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس درحالی مطرح می شود که قطر به خاطر آن چه حمایت از اندیشه های تندروانه عنوان شده است، از سوی سه عضو دیگر این شورا تحریم شد و تمامی روابط این کشورها تاکنون قطع است.
الزیانی تصریح کرد: مبارزه با اندیشه تندرو با درپیش گرفتن رویه میانه روی و اعتدالی، تسامح، چندجانبه گرایی و حقوق بشر، پایبندی به حاکمیت قانون، فراگیری اصول دادگرانه امکان پذیر است که اصول آن از دین مبین اسلام گرفته شده است.

اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در حالی مطرح می شود که سازمان های حقوق بشری نسبت به وخامت شرایط مردم و زنان در عربستان و امارات ابراز نگرانی کردند.
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد: ما با شرکای بین المللی خود برای نابودی تروریسم و خشکاندن ریشه آن تلاش می کنیم و با اقدامات برخی گروه های شبه نظامی و تروریستی برای نابودی منابع کشورهای منطقه تلاش می کنند، مقابله خواهیم کرد.
الزیانی خاطرنشان شد: سران شورا بر اهمیت فوق العاده ی سیاست خارجی یکپارچه و فعالانه شورا به دور از تنش های منطقه ای و بین المللی تاکید دارند.
گفته های الزیانی درحالی مطرح می شود که از 15 خرداد 96 تاکنون، تنشی میان قطر و سه کشور دیگر شورای همکاری و در درون این شورا جریان دارد که تاکنون تلاش های منطقه ای و بین المللی برای حل آن بی نتیجه مانده است.

الزیانی همچنین برخلاف رفتار برخی کشورهای این شورا مانند امارات که آشکارا درحال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، گفت: سران این شورا بر حمایت خود از آرمان فلسطین و اتحاد گروه های فلسطینی تاکید دارند و دست خود را با هدف برقراری صلح، ثبات، امنیت و رفاه اقتصادی، به سوی شهروندان یمنی و دیگر کشورهای عربی دراز می کنند.
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس این سخنان را در حالی بیان می کند که چشمان خود را به روی حوادث جاری در یمن بسته است، کشوری که عربستان و امارات به بهانه های واهی جنگ علیه آن را به راه انداخته اند و در جریان آن تمامی زیرساخت های این کشور نابود و ده ها هزار یمنی کشته و زخمی شده اند.
در این بیانیه همچنین امارات به عنوان رئیس چهلمین نشست شورای همکاری خلیج فارس تعیین شد.
با وجود دعوت «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان از امیر قطر برای شرکت در این نشست، «تمیم بن حمد آل ثانی» در این نشست شرکت نکرد و نماینده قطری ها در این اجلاس «سلطان المریخی» وزیر مشاور در امور خارجه این کشور بود.
سلطان «قابوس بن سعید» شاه عمان نیز در این نشست شرکت نکرد و «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست‌وزیر در امور شورای وزیران، به عنوان نماینده سلطان قابوس در این اجلاس حضور یافت.

در این نشست «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین و «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت و شیخ «محمد بن راشد» نخست وزیر امارات و حاکم دبی حضور داشتند.
تشکیل دو جبهه عربستان، امارات و بحرین از یک سو و عمان، قطر و کویت از سوی دیگر شورای همکاری خلیج فارس را که با دو چالش 'جنگ یمن' و'بحران دوحه روبه رو می باشد به آستانه فروپاشی کشانده است.
آخرین نشست شورای همکاری خلیج فارس 14 آذر ماه سال گذشته که قرار بود، به مدت دو روز در کویت برگزار شود، با غیبت سران عربستان سعودی، بحرین، امارات و عمان در همان روز اول به پایان رسید.
این نخستین نشست سالانه سران کشورهای عرب عضو شورای همکاری پس از بروز اختلاف شدید میان عربستان و همپیمانانش با قطر بود.
عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در ژوئن 2017 (15 خرداد 96) روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و با متهم کردن این کشور به حمایت از گروه‌های تروریستی و نزدیکی بیش از اندازه با ایران، تحریم‌ها و محدودیت‌های گسترده‌ای را علیه این کشور اعمال کردند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1211106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =