خراسان‌شمالی زیستگاه خالص‌ترین نژاد قوچ «اوریال» در ایران

ایسنا نوشت:خراسان‌شمالی کلکسیونی از حیات‌وحش در ایران است که می‌توان گونه‌های مختلفی از پستانداران، پرندگان و .... را در این استان مشاهده کرد.

 این استان سرزمینی است که می‌توان گونه‌های خاصی از حیوانات را چون یوزپلنگ آسیایی و قوچ اوریال را در آن دید.

«اوریال» یکی از گونه‌های قوچ در ایران است که خراسان‌شمالی زیستگاه خالص‌ترین گونه قوچ(قوچ اوریال) در کشور است.  

مهم‌ترین زیستگاه‌های قوچ اوریال تپه ماهورها و دامنه کوهستان‌های مناطق حفاظت شده این استان شامل پارک ملی سالوک و ساریگل، مناطق حفاظت شده ساریگل، سالوک، قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات‌وحش جاجرم است. 

قوچ اوریال نر شاخ‌های بلندی دارد که طول آن‌ها گاهی به ۱۱۸ سانتی‌متر می‌رسد، شاخ‌های این حیوان حلزونی شکل و به طرف پهلوی صورت و رو به جلو خمیدگی دارند، سطح جلویی شاخ‌ها پهن، با زاویه‌ای تند به طرف لبه پشتی است به طوری‌که مقطع شاخ‌ها مثلثی به نظر می‌رسد، ماده‌ها نیز شاخ کوتاهی دارند. 

از مشخصه این قوچ‌ها وجود موهای بلند و سفید رنگی در ناحیه گلو و سینه است، موهای این قوچ ها در فصل تابستان کوتاه به رنگ زرد شنی و در فصل زمستان بلند و قهوه‌ای رنگ و زیر شکم و کفل‌ها سفید است. 

طول سر و تنه این حیوان حدود ۱۵۰ سانتی‌متر، ارتفاعش ۱۰۰ سانتی‌متر و وزنش ۲۵ تا ۸۵ کیلوگرم است.  طول عمر قوچ اوریال را ۱۴ سال برشمرد و افزود: این حیوان در ۱.۵ سالگی به سن بلوغ می‌رسد. 

قوچ اوریال در میان قوچ‌های ایران برازنده‌ترین است که وزن نر بزرگ آن ممکن است به ۸۵ کیلوگرم برسد و اندازه شاخ آن تا ۱۷ سانتی‌متر هم ثبت شده است. 

اوریال بزرگترین قوچ ایران است و در مقابل قوچ لارستان قرار دارد که یکی از کوچک‌ترین قوچ‌های جهان است و نر بالغ آن معمولاً از ۳۰ کیلوگرم تجاوز نمی‌کند. 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1211207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =