دلار وارد کانال ۹ هزار تومان شد/ افزایش رسمی قیمت خودرو

اقتصاد ایران امروز از یک سو با افزایش بهای خودروها در معاملات روبرو بود و از سوی دیگر با کاهش قیمت دلار در بازارها به طوری که در میانه روز بانک ها دلار را ۱۰۰ تومان گران تر از بازار آزاد خریداری می کردند.

به گزارش خبرآنلاین، اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر افزایش قیمت خودرو به صورت رسمی از سوی عده ای از فعالان این بازار دلیل رشد قیمت ها اعلام شد .

رضا رحمانی در این خصوص اعلام کرد: تنظیم بازار خودرو مستلزم افزایش تولید و عرضه بیشتر است تا بتواند تقاضا را پاسخ دهد. این در حالی است که در ماه‌های اخیر تولید خودرو در دو کارخانه اصلی خودروسازی به شدت کاهش یافته است.

وی با اشاره به این‌که قیمت‌گذاری خودرو شامل دو بخش می‌شود، گفت‌: اول خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت هستند و دیگر آنهایی که مشمول این قیمت‌گذاری نمی‌شوند. این در شرایطی است که خودروسازان عرضه خودرو با نرخ پنج درصد پایین‌تر از قیمت بازار را شروع کرده‌اند و اگر عرضه اینگونه ادامه‌ داشته باشد، می‌تواند با ادامه این روند موجب تعدیل قیمت‌ها در بازار آزاد شود. به‌طوری که در مرحله بعد نیز بار دیگر خودروسازان قیمت را پنج درصد پایین‌تر از نرخ بازار تعیین می‌کنند که در این حالت هم دلالی در بازار کمتر شده و هم این‌که قیمت‌ها در بازار آزاد متعادل خواهد شد.

وزیر صنعت افزایش قیمت خودرو را تایید کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد این‌که قیمت‌گذاری خودروهای مشمول قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت چه زمانی نهایی خواهد شد؟ نیز گفت‌ که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سایر دستگاه‌های مربوطه در حال‌ بررسی کارشناسی در این مورد هستند.

وی با اشاره به این‌که از خودروسازان خواسته‌ایم تا در قالب بسته‌ای عمل کنند، گفت‌: اول این‌که باید به تعهدات خود در پیش فروش پایبند بوده و آن‌را انجام دهند و دیگر این‌که عرضه آن‌ها افزایش پیدا کند. در ‌عین ‌حال بحث مطالبات مربوط به قطعه‌سازان و همچنین تامین نقدینگی از محل فروش اموال مازاد خودروسازان و یا تامین مالی از طریق نظام بانکی نیز مطرح است.

رحمانی همچنین گفت‌ که نمی‌توان تمام هزینه‌های مربوط به خودروسازان را از محل افزایش قیمت تامین کرد، چرا که هزینه‌های مالی آنها گاها تا بالای ۲۰ درصد می‌رسد و تامین این هزینه از طریق کانال افزایش قیمت قابل توجیه نیست و سازمان حمایت قطعا آن‌را نمی‌پذیرد.

 اینجا را بخوانید 

اقدامات بانک مرکزی دلیل کاهش ارزش دلار

 در عین حال کشتی آرای فعال بازار طلا و جواهر دلیل کاهش قیمت ها در بازار سکه و ارز را اقدامات بانک مرکزی در مقابله با پولشویی دانست. فعالان بازار محدود شدن نقل و انتقال پول را دلیل مهم کاهش قیمت ها در بازار ارز می دانند . طبق آخرین اخبار رسیده چهارمین روز کاری هفته یعنی امروز بیستم آذرماه دلار در با ورود به کانال ۹ هزار تومان روز را به پایان برد . هر دلار در پایان روز به قیمت ۹ هزار و ۹۹۰ تومان فروخته می شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند این روند کاهشی با تداوم سیاست اجرایی بانک مرکزی ادامه خواهد داشت. ریزش قیمت ها در بازار طلا و ارز درحالی ادامه دارد، که قیمت دلار در بازار آزاد کماکان از صرافی های دولتی پایین تر است. صرافی های آزاد قیمت دلار را ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان برای فروش در تابلوهای خود ثبت کرده اند.

قیمت دلار در صرافی های دولتی از ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان صبح امروز به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان سقوط کرده است. این صرافی‌ها میانه روز دلار را ۱۰۶۰۰ تومان می فروختند. صرافی های دولتی یورو را ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان می فروختند و با قیمت ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان از مردم خریدند. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار نیز با ریزش دلار به حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۶۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۳۱۸ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است،

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1211847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    74 2
    خودروسازان که تا دیروز ماشین نداشتند و میگفتند قطعه ندارند، چه شد که بعد از بالا رفتن قیمت فروش فوری خودرو آغاز شد؟ ملت چند ماه از موعد تحویل خودرویشان گذشته و تحویلشان نشده ولی همان ماشینها را با قیمت بالاتر در بازار عرضه میکنند.
    • رضا IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
      23 0
      دقیقا....حالا سازمان حمایت پیگیری کن....آقای وزیر با این کار فقط محل جمع شدن مال دزدی مردم از جیب دلال به جیب دولت تغیر میکنه...فروش فوری بزارید تا قیمت پایین بیاد ولی کسی که واسه اولین بار حاضره یک سال منتظر بمونه تا پول زور کمتر بده چرا باید هزینه اضافی بده؟
  • DE ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    50 7
    يك مشت آدم طمعكار كه به نيت گراني دلار ،دلار خريدند رو به خاك سياه نشونديد
  • خداجونم IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    41 7
    یعنی میشه دلار بیاد پایین جوانان باز توانایی مالی ازدواج داشته باشند
    • آذری IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
      18 2
      آقا دلتو خوش نکن.دلار 5 تومن هم بشه قیمت ها همونه.
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    37 3
    خنده داره
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    22 1
    کجا ميشه خرید...
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    24 1
    کجاست ؟
  • CA ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    17 0
    عجب !
  • حسن IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    8 1
    - حدود یکسال ونیم قبل شرکت ایران خودرو با تعهد تحویل تدریجی یکساله اقدام به پیش فروش پژو 2008 نمود و حداقل معادل هزینه ارزی این خودرو را در زمان پیش فروش بعنوان بیعانه دریافت نموده . بدین ترتیب خریذار سهم هزینه ارزی خود را درقالب مشارکت به فروشنده پرداخت و هیچگونه تعهدی نسبت به تعییرات نرخ ارز ندارد 2-زمان تحویل خودروهایی که قبل ازسال 97 وقبل ار افزایش نرخ ارز بوده مشمول قیمت فروش در زمان تعهدی فروشنده بوده وتاخیرعمدی فروشنده (بانیت افزابش قیمت ) نمیتواند سبب افزایش قیمت گردد . در صورتیکه قیمت قطعی واگذاری در زمان تجویل قطعی نسبت به قیمت فروش قطعی در زمان تحویل تعهدی فروشنده تفاووت داشته باشد ، مابه التفاووت مدکور خسارت خریدار ناشی از قصور فروشنده بوده وچبران این خسارت بعنوان خسارت تاخیر بر اساس کلیه قوانین شرعی(اصل لاضرار) وقانونی( ماده 222 قانون مدنی وسایرقوانین حاکم) برعهده فروشنده( مقصر تاخیر) میباشد شروط قرارداد هم نمیتواند مغایرقوانین حاکم باشد 3 –درتفسیری غیرعادلانه ، اگر قرارداد های تنظیمی مذکور بنا بر اطلاق ضمنی آنها قرارداد مشارکت فرض گردد
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    59 0
    اگر دلار ارزون شده چرا هیچ کالایی ارزان نمی‌شود؟
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    14 0
    پایین مونده مهمه
  • ستار IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    3 59
    تولید و قیمت گذاری خودرو شده باندبازی....کاش سپاه وارداین صنعت میشدوسیلی محکمی توگوش أین باندهامیزد ای کاش....
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
      23 1
      خیلی وقته خود این مافیا که در هر جایی میبینی سپاهه داداش خوابی مثل اینکه
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    25 0
    فایده نداره مهمه دوباره گرون نشه
  • عبدا... IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    28 0
    شما را بازی داده اند. درحالی که شما را سرگرم نوسانات دلار کرده اند قیمت کالای های اساسی به طور سرسام آور در حال بالا رفتن است.
  • ebi IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    9 0
    با این روش قیمت گذاری خودرو سازها نمیزارن قیمت پایین بیاد چون 5 درصد زیر هر قیمتی در بازار براشون بصرفه است ...
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    7 42
    رئیس کل جدید بانک مرکزی اقای دکتر همتی مقتدرانه بازار ارز را کنترل کرد
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
      10 4
      بعدا اثرات کنترل دستوری قیمت ارز مشخص خواهد شد، اونوقت ببینم بازم میگی اقای دکتر همتی کنترل کرد
  • رضا US ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
    21 1
    با سلام. افزایش قیمت خودرو قطعا با چراغ سبز دولت بوده .بالاخره افزایش قیمت سودی هم برای خودشون دارن .اینا کی به فکر مردم بودن . خودشون به عدم ثبات دامن می زنند.
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
    2 2
    با سلام کلا در اقتصاد ایران دو نوع رفتار وجود دارد یا کالای خوب در داخل تولید می شود و از طرف دیگر جنس نامرغوب خارجی آن را ضایع و با ضرر و زیان مواجه می سازد یا جنس به اصطلاح داخلی تولید میکنیم که یا کیفیت ندارد یا به صرفه نیست ولی واردات با کیفیت آن را بشدت منع میکنیم و در هر دو مورد هم کشور و هم نیروی انسانی آسیب جدی دیده اند و جز رانت ورابطه و فساد علت این مشکلات نیست
  • مهدی IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
    12 0
    تور خدا باز کار و اقتصادی داره روز به روز سقوط میکنه به داد مردم برسید، مسئولین دارند چیکار میکنند
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
    23 0
    چرا فقط بانکها می خرند و فروش ندارند یعنی می خواهند مردم ضرر نکنند از این دور از ذهن است دولت به فکر مردم بودن
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
    11 0
    ما هیچ مشکلی با افزایش قیمت نداریم به شرطی که خودرو آزاد بشه اون وقت ببینیم کیا از آشغالهایی که تولید میکنید میخرن؟ چرا هنوز ترس دارین از آزاد سازی خودرو؟ این مردم تا کی باید تحمل بکنند؟
  • علی IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
    13 1
    متاسفانه از ماست که بر ماست.تا وقتی که ما مردم برای پسته کیلویی دویست هزارتومانی صف می ایستیم برای خودرو داخلی باقیمت چند برابر هم سر و دست میشکنیم و شدیم ملتی منفعل .آقای وزیر صمت هم که وعده سر خرمن میده که بعدا خودرو سازها قیمت را پایین میاورند.حالا بشین تا پایین بیاد.