محمد مهاجری: متاسفانه انتشار خبرهای دروغ از سایت‌های زیرپله‌ای به صحن مجلس کشیده شده/ نقل قول از «منبع آگاه» مقدمه جعل خبر است

محمد مهاجری در نخستین نشست از سلسله جلسات «نقد و اندیشه» با موضوع «فیک نیوز» به میزبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اشاعه خبرهای جعلی را ناشی از ساختارهای رسانه ای کشور دانست

به گزارش خبرآنلاین وی در بخشهایی از سخنان خود اظهار داشت:

* اگر آزادی رسانه‌های رسمی گسترش داده شود و همچنین قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، کاملا اجرایی شود، می‌تواند منجر به کاهش اثرگذاری فیک نیوز شود.

* متاسفانه فیک نیوز و اخبار دروغ از سایت های پستویی و زیرپله ای و رسانه های ضدنظام ،گاهی به صحن علنی مجلس شیفت پیدا کرده  و بعضی از نمایندگان مجلس دروغ می‌گویند. نمونه اش درخواست2500نفر از مقامات ایرانی و بستگانشان برای اقامت در امریکاست که از طرف نهادهای رسمی دروغ خوانده شد.

* نقل ناقص خبر و تقطیع آن، با اینکه در ظاهر دروغ نیست، اما در واقع،دروغ است.مانند کسی است که به این بخش آیه قران که می فرماید"ولاتقربوالصلاه" استناد می کرد، و نماز نمی خواند. او با حذف بقیه آیه،هدف غلط خود را پیگیری می کرد.

*متاسفانه برخی رسانه های رسمی و نیز در فضای مجازی، با هدف جلی و جذب مخاطب، خبر جعلی ساخته می شود.

*استفاده از "منبع آگاه" در رسانه ها مقدمه خبرجعلی است. مقام آگاه اگر شجاعت ندارد که اسمش منتشر شود، همان بهتر که سکوت کند. رسانه معتبر جز در موارد بسیار استثنایی که کاربرد خاص دارد، به منبعی که حاضر نیست خودش را معرفی کند اعتماد نمی کند. به تجربه می گویم اکثر خبرهایی که از منبع آگاه نقل می شود، ساخته خبرنگارها و اصحاب رسانه است و منطبق بر شنیده های نامعتبر است.

* برخی خبرهای دروغ در واقع خبر نیستد. بلکه تحلیلها و حتی گاهی آرزوهاییی هستند که لباس خبر به تن شان پوشانده می شود.مثلا می نویسند "به نظر می رسد فلانی قصد نامزدی در انتخابات را دارد". در نقل قول قولهای بعدی جمله" به نظر می رسد" حذف می شود و خبر نامزدی فلان شخص به عنوان اصل خبر منتشر می شود،حال آنکه دروغ است.
 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1211910

برچسب‌ها