پیشنهاد مشاور وزیر نفت: بنزین را ۲ نرخی کنید/ الان پولدارها بیشترین رانت را از قیمت بنزین دارند

مشاور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در روزنامه ایران نوشت:در ماه‌های اخیر دیدگاه‌های مختلفی در باره قیمت سوخت مطرح شده است.

عده‌ای موافق افزایش قیمت، عده‌ای مخالف بوده‌اند. موافقان و مخالفان استدلال‌های خود را دارند اما نگارنده با توجه به مسئولیت‌های خود در این حوزه اینگونه می‌اندیشم: این‌که هرگونه تغییر در قیمت بنزین به عنوان یک کالای حساسیت زا تبعاتی دارد، مورد پذیرش همگانی است؛ اما آمار و ارقام مصرف و میزان یارانه پنهانی که فقط در خصوص بنزین در روز اختصاص می‌یابد، بسیار نگران کننده است.

  انگار مسابقه‌ای بین افزایش تولید و مصرف در جریان است و رشد بی‌رویه مصرف بنزین هم مسأله‌ای نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت. یکی از ابزارهای مهم کنترل مصرف در دنیا قیمت است و هرگز نباید این مهم را نادیده انگاشت که انرژی ارزان تشویق به مصرف بیشتر است. از طرفی سرانه کم در آمدی مردم ایران در مقایسه با کشورهایی که نرخ بنزین منطقی و واقعی است، عامل مهمی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
این روزها حتی برخی به دنبال توزیع یارانه انرژی به سرانه جمعیت کشور هستند که در نگاه اول این راهکار به عدالت اجتماعی نزدیک است اما اعتقاد دارم هر نوع توزیع پول و سیستم یارانه‌ای شکست خورده است و حتی ممکن است نتیجه عکس داشته باشد؛ چراکه با افزایش نقدینگی و در پی آن تورم مضاعف فشار بیشتری به دهک‌های کم در آمد جامعه که بهره‌مندی کمتری از یارانه انرژی دارند وارد می‌شود.
طبق آمارها 3 دهک ثروتمند جامعه از نیمی از یارانه انرژی برخوردار می‌شوند و نیمی دیگر به 7 دهک دیگر اختصاص می‌یابد.
عدم تغییر قیمت به بهانه ترس از تحرکات اجتماعی هم قابل پذیرش و منطقی نیست چرا که اعتبارات کشور آن هم در این شرایط خطیر بیش از این اجازه دادن رقم سنگین یارانه سوخت را نمی‌دهد (یارانه‌ای که بین 30 تا 45 میلیون دلار در روز فقط برای بنزین تخمین زده می‌شد.) اگر فضای اعتماد متقابل بین دولت- مردم مناسب باشد حتماً با گفت‌وگوی شفاف و تبیین موضوع مردم راضی نخواهند شد که منابع ملی این چنین به هدر رود یا تنها به عده‌ای معدود، اختصاص یابد.

تجربه دنیا در این زمینه قابل رجوع است که هر کسی سوخت بیشتری مصرف کند پول بیشتری (مالیات) بپردازد. یعنی موضوع مهم مالیات بر سوخت در این خصوص جالب است که کشورهای صادر کننده نفت، از محل فروش نفت در سال‌های 1996تا 2000، قریب به 850 میلیارد دلار در آمد داشته‌اند اما در همین سال‌ها کشورهای صنعتی با سیستم مالیات فرآورده‌های نفتی 1300 میلیارد دلار کسب درآمد کرده‌اند.
لذا توجه کارشناسان  را به این مهم جلب می‌کنم. اگرچه مالیات بر سوخت هم به نوعی افزایش قیمت محسوب می‌شود اما اگر به درستی اجرایی شود شاید راهکار مناسبی در این شرایط باشد.
در آخر آنچه به اجرا نزدیکتر است، ظاهراً بحث دو نرخی شدن بنزین است که به هر حال مسکنی است برای عبور از شرایط بدون حل آن؛ ولی هرگونه تفاوت نرخ یعنی رانت و قاچاق در کشور با توزیع یارانه بی‌هدف. در شرایط رانتی، هرگز توسعه محقق نخواهد شد و با توزیع پول و سوبسید در کشور، توسعه سرابی بیش نخواهد بود.

23302

کد خبر 1212227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
    9 2
    اقای مشاور حقوق دراون کشورها چقدره ؟ چرا راهکار کنترلی برای ثروتمندان ندارید و به سراغ تغییر قیمت تورم زای بنزین می روید ؟
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
    3 0
    مصرف بنزین پولدارها زیاد نیست چون مسافر کشی نمیکنن و ماشیناشون کم مصرفه
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
    4 0
    تجربه نشان داده سرمایه داران و ثروتمندان براحتی فشار را انتقال به فشار کم درآمد وارد می کنند
  • مهدی IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
    0 0
    حقوق هارم به دلار بدین یارانه رو هم به دلار بدین باشه بنزینم با دلار حساب کنین خدا لعنتتون کنه با این حرکتی ک شما میزنین اون یارو میلیاردره واسش مهم نیس بنزین لیتری هزار باشه یا چار هزار فقط اونی ک میتونس سالی یه بار با خونوادش با ماشین ایرانیشون ک صدی یازده ها میسوزونه بره سفر -سفر ک هیچی سالی یه بار میتونه تو شهر سوار ماشینش بشه فقط البته ک انتظاری نداریم ازتون شما جزو دسته ی اولین ک فرق هزار و چار هزارو نمیتونین درک کنین
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
    0 0
    این به اصطلاح مشاورها چقدر پول می گیرن که این حرفهای مفت رو میزنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟