تشخیص سریع و کم‌هزینه متاستاز سرطان پروستات

ایسنا نوشت: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی نشان دادند که می‌توان با کمک یک آزمایش جدید، متاستاز سرطان پروستات را با سرعت بیشتر و هزینه کمتر پیش‌بینی کرد.

مردان مبتلا به سرطان پروستات که مورد درمان قرار گرفته‌اند، در معرض متاستاز قرار دارند. در سرطان پروستات نیز مانند سرطان‌های دیگر، تومور ابتدایی با تقویت بخش‌هایی از ژنوم گسترش می‌یابد. این فرآیند، به "تنوع تعداد کپی" (CNAs) شهرت دارد. تنوع تعداد کپی، یک زمینه جدید در علم ژنتیک است و به بررسی پدیده‌ای می‌پردازد که طی آن، قسمتی از ژنوم فرد تکرار می‌شود و تعداد این تکرار در اشخاص گوناگون با یکدیگر متفاوت است.

این پژوهش، آزمایش جدیدی را برای ارزیابی تنوع تعداد کپی ارائه می‌دهد که ارزان‌تر، سریع‌تر و تجدیدپذیرتر است و نسبت به روش‌های تشخیصی، به بافت کمتری نیاز دارد.

متاستار تقریباً در 16 درصد سرطان‌های پروستات رخ می‌دهد و در هشت درصد مرگ‌های حاصل از سرطان نقش دارد. با پیش‌بینی به موقع هنگام تشخیص، می‌توان مردانی که در معرض خطر متاستاز قرار دارند، شناسایی کرد. تشخیص تنوع تعداد کپی در بافت پروستات یا خون می‌تواند نشانه‌ای برای تشخیص پیشرفت بیماری باشد. ژن‌های تقویت‌شده یا حذف‌شده، اهداف جدیدی برای درمان تهاجمی سرطان پروستات هستند.

"هری اوسترر" (Harry Ostrer)، از دانشمندان "کالج پزشکی آلبرت اینشتین" (Albert Einstein College of Medicine) آمریکا و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما نشان داده‌ایم که با کمک آزمایش "تنوع تعداد کپی نسل بعد" (NG-CNA)، می‌توان تنوع تعداد کپی را با سرعت و دقت تشخیص داد. این آزمایش یک مزیت دارد؛ اطمینان از درمان تهاجمی در زمان تشخیص مردان مبتلا به بیماری مشکوک به متاستاز و ارائه پایه‌ای برای نظارت فعال بر مردان مبتلا به بیماری مزمن.

وی افزود: ما باور داریم که افزودن آزمایش تنوع تعداد کپی نسل بعد به پلتفرم آزمایش ژن سرطان، با تشخیص تومورهای تهاجمی و جهش‌های پنتیکی که واکنش به درمان را پیش‌بینی می‌کنند، داروهای شخصی‌سازی‌شده را کامل کند.

این پژوهش، در مجله " The Journal of Molecular Diagnostics" به چاپ رسید.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1212260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =