قانون‌گرایی، تکیه‌گاه اصول مدیریتی است

ایرنا نوشت: استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه قانون‌گرایی، تکیه‌گاه اصول مدیریتی در دنیای امروزی است، گفت: قانون، فصل‌الخطاب است و همه باید به تخلف 'نه' بگوییم.

محمدرضا پورمحمدی روز پنجشنبه در همایش آموزشی اعضای کمیسیون‌های ماده صد شهرداری‌های استان در دادگستری کل آذربایجان شرقی، با تأکید بر اهمیت آموزش در توانمندسازی جامعه، اظهار داشت: مسائل مختلف به‌خصوص مسائل شهری دائم در حال تغییر و پویایی هستند و بنابراین آموزش‌ها نیز باید متناسب با شرایط به‌روز شوند.
وی با طرح این پرسش که چرا در جامعه ما تا این حد قانون‌گریزی وجود دارد، افزود: در دنیای امروز، قانون‌گرایی، تکیه‌گاه اصول مدیریتی است و جوامع پیشرفته در حال تخلف‌زدایی هستند؛ ولی ما آئین‌نامه‌هایی را تصویب می‌کنیم که مردم را تشویق به تخلف می‌کنند و بعد با جریمه از آن تخلفات چشم‌پوشی می‌کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی تشکیل کمیسیون‌هایی مانند ماده ۵ و ماده ۱۰۰ و تفسیرهای مختلف از قوانین را ناشی از نبود شفافیت دانست و گفت: تخلفاتی که در مسائل شهری و ساخت‌ و سازها انجام می‌شود نه تنها مغایر با مسئولیت‌پذیری است بلکه حقوق نسل‌های آینده را هم تضییع می‌کند.
وی، سه عامل روانی، اجتماعی و اقتصادی را در بروز تخلفات ساختمانی مؤثر دانست و گفت: متأسفانه برخورد قاطع با متخلفان صورت نمی‌گیرد و مردم هم می‌بینند که هزینه جریمه کمتر از هزینه اصلاح پروانه است.
پورمحمدی با بیان اینکه همه باید با عزم جدی به تخلف 'نه' بگوییم، افزود: برخی از تخلفات، سهوی یا درون ضوابط هستند که اجتناب‌ناپذیر است؛ اما باید جلوی تخلفات مغایر با ضوابط و عامدانه گرفته شود.
وی با اعلام اینکه پای هیچ صورتجلسه‌ای را با علم به اینکه تخلفی صورت گرفته است، امضا نخواهم کرد، گفت: قانون فصل‌الخطاب است و هیچ فردی با هیچ منصب، پوشش و عنوانی مصون از قانون نیست.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه حقوق شهروندی اقتضا می‌کند که مسیر کنونی را اصلاح کنیم، افزود: دستگاه قضایی استان همدلی و همکاری لازم با همه دستگاه‌ها و شهرداری‌ها را دارد و باید از این شرایط به نفع حقوق شهروندی و بهبود شرایط زیستن در شهر استفاده کنیم.
پورمحمدی همچنین بر کاهش هزینه‌های جاری شهرداری‌ها تأکید کرد و گفت: متأسفانه بخش عمده هزینه‌های شهرداری‌ها، جاری است؛ اما اگر مردم ببینند که عوارض پرداختی آنها صرف خدمات و رفاه شهری می‌شود راضی خواهند بود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1212274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =