برچسب «دخترزا» یا «پسرزا» بودن به یک زوج، توجیه علمی ندارد

ایرنا نوشت: عضو هیات علمی پژوهشگاه و تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا گفت: برچسب «دخترزا» یا «پسرزا» بودن به یک زن، مرد یا یک زوج از نظر علمی و اصولی، نادرست است و توجیه علمی ندارد زیرا بر اساس آمار و احتمالات، تولد فرزندان یک خانواده از یک جنسیت، کاملاً تصادفی است.

«مریم رفعتی» در خصوص تعیین جنسیت فرزندان در یک بارداری طبیعی، گفت: در انسان ها، نوع کروموزوم ها تعیین کننده جنسیت هستند؛ هر سلول انسان 46 کروموزوم دارد که از این میان 44 سلول، غیر جنسی هستند و هیچ نقشی در تعیین جنسیت ندارند.
«کروموزوم‌ های جنسی انسان یعنی X و Y تعیین کننده جنسیت انسانها هستند که اگر هر دو کروموزوم یک سلول X باشد دختر و اگر XY باشد، جنسیت پسر است.»
وی درباره هدف از به کارگیری تکنیک های مختلف برای تشخیص جنسیت قبل از لانه گزینی اظهار داشت: با این کار نه تنها تعیین جنسیت بلکه می خواهیم جنسیت را نیز در کنار سلامت جنین بررسی کنیم. عضو هیات علمی پژوهشگاه و تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا به خانواده‌ها توصیه کرد که موضوع تعیین جنسیت را به همراه سلامت جنین مد نظر داشته باشند. رفعتی در خصوص میزان موفقیت روش های ژنتیکی تعیین جنسیت، تشریح کرد: ما با در دسترس قرار گرفتن تکنیک های ژنومیک، همچون تکنیک NGS یا نسل جدید تعیین توالی، می توانیم همه کروموزوم ها را در یک نوبت آزمایش کنیم که این فرصت برای ما فراهم می شود که نه تنها کروموزوم X و Y بلکه سایر کروموزوم ها را نیز تست کنیم. وی ادامه داد: با استفاده از روش های ژنتیکی تعیین جنسیت، درصد عمده‌ای از جنین هایی که مشکل کروموزومی دارند، حذف می‌شوند و تا دو برابر، احتمال موفقیت افزایش می یابد.

** تغییر جنسیت جنین با تغذیه باوری نادرست است
دکتر «محمدرضا صادقی» جنین شناس و رییس پژوهشگاه و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا نیز در این باره اظهار داشت: اگر به جامعه نگاه کنیم شاهد آن خواهیم بود که میزان اختلاف جمعیت دختر و پسر کمتر از یک درصد بوده و این به این معنا است که در نظام هستی این تعادل وجود دارد.
به گفته وی، ارائه خدمات تعیین جنسیت گاهی ممکن است از بروز مشکلات بعدی در میان زوجین، همچون فرزندانی با نقایص ژنتیکی وابسته به جنس جلوگیری کند. صادقی در خصوص امکان تغییر جنسیت در طول بارداری گفت: بلافاصله پس از لقاح بعد از آنکه یک اسپرم باعث باروری تخمک شده و جنین نیز تشکیل می شود، جنسیت جنین تعیین شده و دیگر امکان تغییر جنسیت وجود ندارد. به همین علت آنچه گفته می شود با تغییر سبک تغذیه و زندگی می توان جنسیت جنین را تغییر داد، باوری غلط و نادرست است.
رییس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن سینا، در خصوص چگونگی تشخیص جنسیت جنین در این مرکز تصریح کرد: اکنون امکان تشخیص جنسیت جنین از طریق بررسی و نمونه برداری خون مادر و بررسی DNA جنین، بلافاصله پس از تشکیل جفت وجود دارد. به عبارت دیگر، چندین ماه قبل از تشخیص جنسیت از طریق سونوگرافی، جنسیت قابل تشخیص است. وی خاطرنشان کرد: به رغم وجود امکانات و ارائه خدمت انتخاب جنسیت جنین در مرکز درمان ناباروری ابن سینا، تلاش تیم درمان در اولین برخورد با زوجین و تشریح مسیر پیش رو برای آنان این هست که زوجین را از انجام این عمل منع کرده و بدین وسیله اجازه دهیم طبیعت و نظام خلقت کار خود را بدون هیچگونه دستکاری انجام دهد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1212352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
    18 4
    پزشکی ایران حرفی توی دنیا نداره به جز پول درآوردن و خون مردم رو توی شیشه کردن. پس شماها چیزی نگید. اگه خارجیها و کشورهای پیشرفته حرفی بزنن باز یه چیزی.