مرغ اینفانتینو برای ۴۸ تیمی کردن جام‌جهانی قطر هم‌چنان یک پا دارد!

رییس فیفا معتقد است کشور کوچک قطر مشکلی برای میزبانی از ۴۸ تیم در جام جهانی نخواهد داشت.

امیر محمد سلیمانی: کمتر از چهار سال دیگر تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر مانده است. نخستین جام جهانی زمستانی تاریخ که به میزبانی یکی از کشور های ثروتمند حاشیه خلیج فارس برگزار خواهد شد. با توجه مساحت کم و ورزشگاه های کم قطر برای میزبانی از ۴۸ تیم، مسئولین فیفا این جام جهانی را به عنوان آخرین جام جهانی با ۳۲ تیم اعلام کرده بودند. اما رییس فیفا امروز از تغییر دیدگاهش نسبت به میزبان جام جهانی آینده خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،جانی اینفانتینو گفت: " قطر توانایی میزبانی از ۴۸ تیم را دارد. تصمیم نهایی درباره این موضوع را به جلسه فیفا در اول مارس موکول می کنیم".

اگرچه قرار بود آخرین جام جهانی ۳۲ تیمی دنیا در قطر و در زمستان سال ۲۰۲۲ برگزار شود اما اینفانتینو تاکید زیادی دارد تا با افزایش تیم های جام جهانی درآمد بیشتری را از پخش تلویزیونی بازی ها بدست بیاورد. او همچنان فشار زیادی گذاشته تا این جام جهانی با ۴۸ تیم در قطر برگزار شود. قطری که یکی از کوچکترین کشورهای دنیاست.

آنها برای رسیدن به توان میزبانی جام جهانی ۳۲ تیمی ناچار به ساختن چند شهر جدید در دل صحرا شدند. استادیوم های کوچک شان را گسترش دادند و بارها این بحث بر سر زبان ها افتاده است که بتوانند از کمک کشورهای همسایه برای استقرار توریست هایی که برای این بازی ها می آیند بهره بگیرند.

با این وجود اینفانتینو همچنان بر حرفش پافشاری دارد که تعداد تیم های جام جهانی را افزایش دهد. او خیلی خوب می داند اگرچه این سیستم افزایش تیم ها باعث بالاتر رفتن درامدها در کوتاه مدت می شود اما می تواند عواقبی جبران ناپذیر هم داشته باشد. اما او که تعداد تیم های جام ملتهای اروپا را هم در دوران دبیر یوفا افزایش داد ، به شدت دنبال چنین تصمیمی درباره جام جهانی فوتبال هم هست.

این رئیس سوئیسی ایتالیایی قصد دارد در پایان اولین دوره ریاستش بر فیفا ، آنچه در ذهن داشته را عملی کند. برای همین از خواستش عقب نمی نشیند ، اگرچه می داند بر اساس قوانینی هیچ یک از کشورهای همسایه نمی توانند به قطر کمک کنند . چون میزبانی فقط به کشور میزبان یا کشورهای میزبان توسط مجمع عمومی داده می شود و اگر قرار به اضافه شدن کشوری در میزبانی باشد دوباره باید تمام زیرساخت های آن کشورها تائید شود و باز چنین درخواستی در همان پروسه رای بیاوردو از یاد نبریم که جنجالی ترین میزبانی جام جهانی به قطری ها رسیده است. آنها باعث محرومیت بلاتر ، پلاتینی و یک واترگیت بزرگ در فیفا شدند!

قطری ها پیشنهاد همکاری ایران و سایر کشور های همسایه برای میزبانی مشترک مسابقات را رد کرده اند. که دلیل اصلی آن هم همین اتفاق قانونی بوده است.ولی باز زیر فشار اینفانتینو ، درحالی که همین زیرساخت های شان باعث کشته شدن بسیاری از کارگران در گرمای قطر شده و زیر فشار نهادهای حقوق بشری هستند ، اگر قرار به افزایش تیم ها باشد برای شان چالش های بزرگتری را ایجاد می کند.

چندی قبل و در حین برگزاری جام جهانی روسیه ، مهرداد مسعودی مشاور عالی رسانه ای فدراسیون قطر درباره اصرار اینفانتینو برای ۴۸ تیمی شدن جام جهانی گفته بود:«به رغم اصرارهای او آمار نشان می دهد همچنان بالاترین درآمد از جام های جهانی برای ۹۴ آمریکا بوده که ۲۴ تیمی بوده اند. اگر خیلی ساده بخواهم برای تان بگویم این است که با ۴۸ تیمی شدن بازی ها آن وقت دیگر خیلی از بازی ها آن کیفیت بالای شان را ندارند. هم استادیوم ها خالی می مانند و هم شبکه های تلویزیونی برای خرید امتیاز پخش بازی ها ، دست به انتخاب می زنند. هم کیفیت جام جهانی کاهش پیدا می کند.»

۴۱۲۵۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1212524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =