جمعیت هلال احمر چرا باید فعالیت اقتصادی داشته باشد؟/ پاسخ یک مقام مسئول هلال احمر

مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر فعالیت های اقتصادی در این نهاد عمومی غیردولتی را وسیله ای برای ارایه خدمات و وظایف قانونی این جمعیت عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ اسماعیل رمضانی با اشاره به خدمات گوناگون جمعیت هلال احمر و ضرورت واکنش مناسب در شرایط بحرانی تاکید کرد: فعالیت های اقتصادی در جمعیت هلال احمر فی نفسه هدف نیست بلکه اغلب وسیله ای برای تامین ملزومات و یا نیازهای اساسی این سازمان امدادی عام المنفعه است.  
وی با بیان اینکه  بخش عمده ای از این فعالیت ها در سازمان تدارکات پزشکی انجام می شود که وظیفه اش تولید دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و همچنین پخش و واردات آنها برای رفع نیازهای بهداشتی و درمانی در شرایط عادی و بحرانی است،گفت: داروخانه های جمعیت هلال احمر هم در همین راستا برای حل مشکلات دارویی کشور خصوصا در مواقع بحرانی فعالیت می کنند. بیمارستان ها، مراکز درمانی و همچنین مراکز توانبخشی جمعیت هلال احمر نیز با کمترین هزینه ها خدمات مختلفی به مردم ارایه می دهند و در بحران ها نیز همیار مردم آسیب دیده هستند و خدمات شان به آسیب دیدگان از حوادث غیرمترقبه اغلب رایگان است.
رمضانی به مصاحبه های اخیر مسئولان سازمان غذاودارو اشاره کرد و گفت: هم اکنون جمعیت هلال احمر به اذعان مسئولان دارویی کشور در کنار وزارت بهداشت قرار گرفته تا هر جایی که تامین دارو و لوازم مصرفی پزشکی دچار مشکل شد از ظرفیت های تولیدی و بین المللی خود برای رفع مشکلات کشور استفاده کند. کمک به حل مشکلات مربوط به کمبود داروی وارفارین و احیای خط تولید آنژیوکت بومی مثال های خوبی برای این موضوع است. 
به گفته رمضانی تولید چادر و سایر اقلام امدادی نیز از جمله دیگر فعالیت هایی است که در وهله نخست برای تامین نیازهای اولیه مجموعه هلال احمر در سراسر کشور انجام می شود و سپس مازاد بر نیاز در شرایط عادی اقدام به تامین سایر نیازهای جامعه می نماید. 
مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر  با تاکید بر اینکه خارج از اینگونه فعالیت ها از سالیان گذشته شرکتی با عنوان سرمایه گذاری هلال احمر راه اندازی شده،افزود:این شرکت  با توجه به توانمندی های داخلی سعی می کند از ظرفیت های موجود در جمعیت هلال احمر با مشارکت نهادها یا افراد دیگر برای بازدهی بیشتر بهره ببرد و استقلال مالی بیشتری را نصیب جمعیت هلال احمر برای انجام ماموریت های خود نماید. 
به گفته رمضانی از مجموعه این فعالیت ها چنانچه مطابق قوانین و مقررات سودی حاصل شود به خزانه جمعیت هلال احمر واریز خواهد شد و در جهت رفع نواقص و کمبودها مطابق نیازها هزینه می شود. بر کلیه این فعالیت ها نیز همه سازمان های نظارتی کشور اشراف دارند و نظارت می کنند. 
وی جمعیت هلال احمر را یک نهاد عمومی غیردولتی خواند که طبق قانون می بایست 51 درصد بودجه خود را از منابع غیردولتی تامین نماید. بنابراین گریزی از ایجاد منابع داخلی برای  انجام وظایف خود ندارد و نمی تواند صرفا به بودجه های دولتی موجود اتکا کند.
مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه از ابتدای شروع دوره جدید مدیریتی در جمعیت هلال احمر اصل شفافیت و تخصص گرایی در دستور کار قرار گرفته،گفت: با بهره گیری از نظرات مشاوران همه طرح ها و برنامه های موجود مجددا مورد بررسی و بازبینی قرار گرفته است تا هم بتوان فعالیت های غیرضرور را حذف و هم پروژه های موجود را بر اساس صرفه و صلاح جمعیت هلال احمر و موازین قانونی موجود سروسامان داد. به همین جهت نیز جز فعالیت های ضروری که براساس ارایه خدمات و نیاز کشور انجام می شود اغلب پروژه های دیگر تا حصول اطمینان کامل متوقف شده است. به عبارتی دیگر در دوره جدید مدیریتی هیچ گونه تصمیم و اقدام عملی در خصوص این گونه پروژه ها صورت نگرفته که حالا بر اساس برخی حاشیه های رسانه ای بخواهد شایبه ای در آن باشد.

42237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1212965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =